تبیان، دستیار زندگی
حسن بن عبد اللَّه به نقل از پدرش از جدّش حسن بن علی بن ابی طالب(ع) در ضمن حدیث طولانی که در بردارنده پرسش های یهود از پیامبر اکرم(ص) از امور مهمّ است، روایت نموده که آنان از حضرت(ص) از علّت اوقات نمازها پرسیدند به این صورت که یکی از آنان عرض کرد ...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا باید نماز بخوانیم؟(2)

در گذشته خواندید که ...

چرا باید در زمان های خاص نماز بخوانیم؟

حسن بن عبد اللَّه به نقل از پدرش از جدّش حسن بن علی بن ابی طالب(ع) در ضمن حدیث طولانی که در بردارنده پرسش های یهود از پیامبر اکرم(ص) از امور مهم است، روایت نموده که آنان از حضرت(ص) از علت اوقات نمازها پرسیدند به این صورت که یکی از آنان عرض کرد: ای محمد، مرا از ناحیه خداوند -عزوجل- خبر ده که علت وجوب نمازهای پنج گانه در پنج وقت بر امتت در ساعت های شبانه روز چیست؟

پیامبر اکرم (ص) فرمود: «وقتی که آفتاب به نقطه زوال می رسد؛ حلقه ای دارد که در آن وارد می شود و هنگامی که در آن داخل شد؛ وقت ظهر و زوال می شود و همه اشیاء مادون عرش در برابر اسماء و صفات پروردگارم تسبیح می گویند و آن همان ساعتی است که پروردگارم بر من درود و رحمت می فرستد، لذا خداوند- عز و جل- نمازگزاردن در آن هنگام را بر من و امتم واجب نموده و فرموده است:

أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوک الشَّمْسِ إِلی غَسَقِ اللَّیلِ؛ از وقت زوال آفتاب تا تاریکی شب نماز بپا دار.(اسراء، 78)

و آن همان ساعتی است که جهنم را در روز قیامت می آورند. پس هر مؤمنی که در آن ساعت موفق به سجده یا رکوع یا قیام شده باشد؛ خداوند بدن او را بر آتش جهنم حرام می کند.

و وقت نماز عصر، همان ساعتی است که حضرت آدم(ع) از میوه درخت بهشتی تناول نمود و در نتیجه خداوند او را از بهشت بیرون راند. لذا خداوند به فرزندانش دستور داده که این نماز را تا روز قیامت بخوانند و آن را برای امت من برگزید و آن نماز از محبوب ترین نمازها در نزد خداوند عزوجل است و خداوند به من سفارش فرموده که به خصوص آن را از میان دیگر نمازها پاس بدارم.

و وقت نماز مغرب، همان ساعتی است که خداوند توبه حضرت آدم (ع) را پذیرفت و فاصله بین تناول میوه درخت بهشتی و پذیرش توبه اش، سیصد سال از روزهای دنیا، نسبت به روزهای آخرت بود. که هر روز از آن مانند هزار سال از سال های دنیا می باشد. یعنی از وقت عصر شرعی تا شام و مغرب می باشد. پس حضرت آدم (ع) سه رکعت نماز خواند. یک رکعت برای ترک اولی و خطای خود، و یک رکعت به خاطر خطیئه حوا، و یک رکعت برای توبه اش.

لذا خداوند عزوجل این سه رکعت را بر امتم واجب فرمود و آن همان ساعتی است که دعا در آن مستجاب می شود. و پروردگارم وعده داده که هر کس از امتم در آن ساعت دعا کند؛ دعایش را مستجاب نماید و این همان نمازی است که خداوند عزوجل به من دستور داد و فرمود: فَسُبْحانَ اللَّهِ حِینَ تُمْسُونَ، وَ حِینَ تُصْبِحُونَ؛ «پاک و منزّه است خداوند هنگامی که شب می کنید و آن هنگام که صبح می کنید»(روم، 17)

اما وقت نماز عشا، به راستی که قبر، تاریکی و ظلمتی دارد و روز قیامت را تاریکی و ظلمتی است. لذا خداوند به من و امتم دستور داده که این نماز را در این هنگام بخوانیم تا بدین وسیله قبرهای امتم را روشن و بر پل صراط به آنان نور و روشنایی عنایت شود. هر گامی که برای خواندن نماز عشاء برداشته می شود؛ خداوند بدن صاحب آن گام را بر آتش جهنم حرام می گرداند و این همان نمازی است که خداوند برای فرستادگان پیش از من برگزیده بود.

و اما وقت نماز صبح، هنگامی که خورشید طلوع می کند؛ بر شاخ های شیطان طلوع می کند و خداوند عزوجل به من دستور داده که نماز صبح را پیش از دمیدن آفتاب بخوانم و امتم برای خدا سجده و کرنش نمایند و زود خواندن آن در نزد من محبوبتر است و آن همان نمازی است که فرشتگان شب و ملائکه روز آن را مشاهده می کنند. یهودی گفت: راست گفتی ای محمّد» (ابن طاوس الحلی، سید علی، فلاح السائل، ص 125)


مرکز یادگیری سایت تبیان - تهیه: فاطمه شیرزاده
تنظیم: مریم فروزان کیا