تبیان، دستیار زندگی
آن چه در دو قسمت مطالعه مینمایید نظرات برخی از دست اندركاران سینمای دفاع مقدس پیرامون این گونه سینمایی است که به نقل از خبرگذاری فارس در پی می آید. *** محمد رضا ورزی : ضرورت تزریق تفكر نوین به سینمای دفاع مقدس «محمدرضا‌ ورز...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سینمای دفاع مقدس پشت خاكریز (ا)

آن چه در دو قسمت مطالعه مینمایید نظرات برخی از دست اندركاران سینمای دفاع مقدس پیرامون این گونه سینمایی است که به نقل از خبرگذاری فارس در پی می آید.


محمد رضا ورزی : ضرورت تزریق تفكر نوین به سینمای دفاع مقدس

«محمدرضا‌ ورزی» كارگردان سینما و تلویزیون درباره وضعیت سینمای دفاع مقدس می‌گوید: برای داشتن سینمای دفاع مقدس پویا باید انگیزه هنرمندان تقویت شود. اگر انگیزه‌های هنرمندان را باطل كنند،دیگر حس و حالی برای ساخت فیلم دفاع مقدس نخواهد داشت.فقط مسئولین فرهنگی می‌توانند انگیزه هنرمندان را تقویت كنند.تزریق تفكر نوین و جوان سینمای دفاع مقدس را نجات می‌دهد.

وی اضافه كرد: ما در عرصه سینمای دفاع مقدس فقط فیلمسازانی چون درویش و حاتمی كیا نداریم.ما استعدادهای پنهان و كشف نشده‌ای داریم كه باید مورد توجه قرار بگیرند تا در عرصه دفاع مقدس بدرخشند.این سینما متعلق به یك عده خاص نیست.

«ورزی» تاكید كرد:مسئولین باید اجازه بدهند كه نسل جوان در این عرصه دست به تجربه بزند و خودش را نشان بدهد.حالا این تجربه می‌تواند با پروداكشن عظیم نباشد.نسل جدید دارای تفكرات نوین و پخته‌ای است كه توانایی كار را دارد.اگر اینها درست هدایت بشوند،دیگر به سمتی نمی‌روند كه در شان سینمای كشور ما نیست. تزریق فكر نوین به سینمای دفاع مقدس آن را نجات می‌دهد.


محسن علی اکبری:ضرورت واقع‌گرایی در سینمای دفاع مقدس

«محسن علی اكبری» تهیه‌كننده سینما گفت:برای جذب مخاطب در سینمای دفاع مقدس باید واقع گرا باشیم و از شعار دادن بپزهیزیم.اگر فیلمسازان ما دست به ساخت فیلم جنگی نمی‌زنند و مخاطب نیز میلی به آن ندارد، برمی‌گردد به این كه دفاع مقدس را نفهمیدیم.اگر در پی این باشیم كه این جنگ چرا اتفاق افتاد و چرا نام دفاع مقدس به خود گرفته می‌توانیم نسل جدید را با این سینما آشتی دهیم.

وی تاكید كرد:باید جنگ را كالبد شكافی كنیم و برگردیم به آن دوران و ببینیم چرا جنگیدیم و چگونه دفاع ما مقدس شد.اینها برای نسل بعدی جذاب است،چرا كه هویت آنها را تشكیل می‌دهد.در آثار دفاع مقدس،رزمنده‌ها را طوری به نسل بعدی نشان دادیم كه همه فرشته و قدیس به نظر می‌رسند و گویی از دنیا جدا بودند.در حالی كه ما جنگ را تجربه كردیم و می‌دانیم كه در جنگ افرادی با افكار و عقاید متفاوت دور هم جمع شدند و جنگ آنها را به هم نزدیك كرد و باعث شد تا ما خودمان را دریابیم.كمی خود را بفهمیم و با افتادن این اتفاق معنی واژه عشق را لمس كردیم در این هنگام قداست دفاع برایمان روشن شد و جنگ حریم خاصی پیدا كرد.

این تهیه كننده افزود:با شكافتن ماهیت و هویت دفاع مقدس قطعا جذابیت آن برای مردم زیاد می‌شود.ما هیچ وقت به نسل سوم نگفتیم كه كسانی به جنگ آمدند مثل خود آنها بودند و در جنگ روحشان پرورش و تعالی پیدا كرد.فیلم‌های ما به دنبال قهرمان‌های قدیس است به همین خاطر از نسل بعدی فاصله گرفته و خود فیلمسازان هم دیگر جرات نمی‌كنند وارد این حریم بشوند.فیلم‌هایی كه اوایل جنگ ساخته شد چون رزمنده را از بر آمده از بطن جامعه نشان می‌داد با مخاطب ارتباط برقرار می‌كردند و برای مردم ملموس بودند.ولی الان با گذشت 18سال از جنگ تنها كلیت ظاهری آن را به نسلی كه جنگ را ندیده نشان دادیم.در حالی كه باید روح آن را منتقل كنیم.


اسلام لو:استفاده خوب از گنجینه دفاع مقدس

«اسلام لو» كارگردان و تهیه كننده ضمن بیان این نكته پیرامون اهمیت سینمای دفاع مقدس به خبرنگار فارس گفت:از گنجینه دفاع مقدس به خوبی استفاده نكردیم و از آن بهره نبردیم.

كار كردن در ژانر سینمای دفاع مقدس همیشه تازگی دارد.هنوز هم شاهد فیلم‌هایی هستیم كه در غرب و درباره جنگ ویتنام ساخته می‌شود.«جنگ سرباز رایان» و «غلاف تمام فلزی» از نمونه‌های این فیلم‌هاست،پس این سینما همیشه تازگی دارد.هنوز فیلم‌هایی راجع به جنگ جهانی دوم ساخته می‌شود.

وی اضافه كرد:جنگ یكی از مضمون‌های قوی سینماست كه جای عرضه‌اش منحصر به سینماست و بعد از جنگ تا ابد جای اش سینماست. هنوز می‌بینیم كه یك كارگردان با داستان جنگ اول و دوم می‌آید و سینما را غبضه می‌كند.


علیرضا سجادپور:سینمای دفاع مقدس ناجی سینمای ایران

«علیرضا سجادپور» معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سینمای دفاع مقدس ناجی هنر و سینمای ایران است.سینمای دفاع مقدس نه فقط به عنوان یك اتفاق در تاریخ معاصر، ژانر و سبك یا بیان دیدگاه فكری بلكه به عنوان یك ناجی و نجات بخش هنر و سینما ایران باید مطرح باشد.چون سینمای دفاع مقدس تنها ژانر و سبك ملی ماست و هیچ سبك و ژانر دیگری، صد درصد متعلق به ما نیست.ژانر خانوادگی، كمدی و هر ژانر دیگری از بنیان متعلق به ما نیست.سینمای دفاع مقدس تنها ژانری است كه كاملا متعلق به ما است و یك سینمای ملی محسوب می‌شود و آثار سینمای دفاع مقدس غیر قابل مشابهت با دیگر آثار در جهان هستند و شناسنامه كامل ایران معاصر را دارند.


حسین طلابیگی:سینمای دفاع مقدس،سینمای ملی

«حسین طلابیگی»مسئول جلوه‌های ویژه گفت:آنقدر كه برای فوتبال تبلیغ كرده‌ایم و به آن اهمیت می دهیم به سینمای دفاع مقدس اهمیت نمی‌دهیم.این سینما،سینمای ملی ما است پس همانطور كه برای فوتبال سرمایه‌‌گذاری می‌كنیم به این سینما هم باید اهمیت دهیم.عدم توجه به سینمای دفاع مقدس آن را به فراموشی سپرده است.در صورتی كه ما در این عرصه الگوهای خوبی برای جوانانمان داریم و داستان‌های كه در بازار كنونی كمبود سوژه باعث بالندگی سینمای است. قصه‌های خوبی داشته باشیم آنقدر قصه وجود دارد با توجه به كمبود فیلمنامه راجع به بالندگی كشور ولی كسی دنبال آن نیست.

وی اضافه كرد: اگر به سینمای دفاع مقدس پرداخته‌ایم تنها در حد هفته دفاع مقدس و سوم خرداد است.مسئولین به رغم حرفی كه می زنند عملی انجام نمی‌دهند و این ما را به راهكاری نمی رساند.این مهم مستلزم سرمایه‌گذاری است كه به آدم‌ها و باندهای خاص محدود نشود.جوان‌های با استعداد می‌توانند در این راستا كار كنند.آمریكا با فاصله ای كه از جنگ گرفته اما همچنان سرمایه گذاری می كند.جنگی كه به حق هم نبوده است.

«طلابیگی»به توجه مسئولین در این زمینه تاكید كرد و گفت: توجه مسئولین به سمت و سوی دیگری رفته است و بیشتر به مسائل سیاسی توجه دارند و مبحث دیگر راهم به سیاست ربط می‌دهند.اگر به این مسئله به عنوان امری ملی نگاه شود و عزمی ملی در كار باشد می‌توان به نتیجه رسید.اما متاسفانه این مسئله وقتی نمود پیدا می‌كند كه یك اتفاقی برای كشور بیفتد. آن وقت همه به فكر می‌افتند.


فرج اله سلحشور:سینمای دفاع مقدس رو به قبله

«فرج الله سلحشور»كارگردان سینما گفت:من هیچ‌وقت توفیق نداشتم جزء فیلمسازان جنگ باشم،ولی بازیگر سینمای جنگ بودم و زمانی كه فیلمسازی را شروع كردم به قصه‌های قرآن گرایش پیدا كردم.اگر قصه‌های قرآنی فرصت به من بدهد،قصد دارم فیلم جنگی بسازم كه برایش برنامه‌ریزی درست و دقیقی داشته باشم.

وی افزود: نمی‌خواهم مثل فیلمسازان جنگ دیگر فیلم بسازم و فیلمی كه به هیچ جا بر نمی‌خورد و هیچ منفعتی ندارد.اگر هم منفعتی داشته باشد آن‌ قدر چشمگیر نبوده كه قدمی برای جنگ برداشته باشد.

«سلحشور» گفت: به جرات می‌توان گفت كه سینمای دفاع مقدس نه تنها نتوانست سینمای ما را متحول كند بلكه خودش هم رو به قبله است. سینمای جنگ ما خودش هم در حال نابودی است، در حالیكه اگر درست قدم بر می‌داشتیم به این روز نمی‌افتادیم.

این كارگردان سینما تاكید كرد:اشكال اینجاست كه سینمای جنگ ما منهای عاشورا،كربلا و امام حسین آمد و مطرح شد.از جنگ ما اگر اینها را بگیرید هیچ چیز نمی‌ماند.همه هویت جنگ ما همین سه كلمه است كه در حقیقت یك روح واحد است.سینمای جنگ ما اگر اینها را داشت و از ابتدا این را محور قرار می‌داد و به همه حوادث از این دیدگاه نگاه می‌كرد الآن سینمای جنگ ما زنده بود.به نظر من این دیدگاه را باید در سینما زنده كرد.


حبیب اله کاسه ساز:سینمای فاخر یا سینمای دفاع مقدس

«حبیب‌الله كاسه ساز»گفت: اگر خواهان سینمای فاخر هستیم می‌بایست به سینمای دفاع مقدس بها بدهیم، چرا كه این سینما شالوده‌ای از باورهای دینی،اعتقادی و ملی ماست.اگر سینمای دفاع مقدس مورد حمایت دولت قرار نگیرد به فراموشی سپرده خواهد شد.در همه جای دنیا سینمای جنگ مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد و در مواردی آنها برای توجیه جنگ و كشتارشان متوسل به فیلم‌های جنگی می‌شوند.این دولت‌ها خطاها و خیانت‌های خودشان را بدین وسیله برای مردم دنیا قابل توجیه می كنند.تفاوت سینمای آنها با ما در این است كه ما واقعیت جنگ و دفاعمان را در قالب یك اثر به مخاطب منتقل می‌كنیم.

وی افزود: سینمایی دفاع مقدس وقتی به باور نزدیك می‌شود كه واقعیت تلخ و شیرین آن به مخاطب منتقل گردد.به نظر من در شرایطی كه هستیم،می‌توانیم مشكلات جنگ و اتفاقات ناگواری كه در 8 سال دفاع مقدس رخداد را برای نسل دوم و سوم به تصویر بكشیم،منوط به اینكه پیروزی رزمندگان و حماسه‌های این عزیزان را هم به تصویر بكشیم تا به مخاطب جوان شیرینی پیروزی چشانده شود.اگر شما شكست و پیروزی را در یك اثر بگنجانید مخاطب بیشتر باور می‌كند كه این اثر واقعی است.

«كاسه‌ساز» سینمای دفاع مقدس را فاخر نامید و گفت: سینمای فاخر ما معانی خاصی خود را دارد و تنها به معنی پرهزینه بودن نیست.سینمای پر محتوا سینمای فاخر محسوب می‌شود.اگر بتوانیم از نظر محتوایی فاخر شویم،نیازی نیست كه از هزینه و مالی فاخر باشیم.لیكن سینمای دفاع مقدس نسبت به دیگر ژانرهای سینمایی ما پرهزینه‌تر است. اگر می‌خواهیم سینمای فاخر داشته باشیم،باید به دفاع مقدس بپردازیم كه ایثار،جوانمردی،عشق و حماسه در آن جلوه‌گر شده است.ما باید به دنبال تولید باشیم و بعد از آن ببینیم كه فاخر است یا نیست.ما باید به دنبال برنامه مشخصی برای تولید فیلم دفاع مقدس باشیم و در مرحله بعد به فاخر بودن یا نبودن آن توجه نشان دهیم.

این تهیه كننده سینما ویژگی‌های سینمای دفاع مقدس را برشمرد و گفت: یكی از ویژگی‌های خاص سینمای دفاع مقدس اثرگذاری بر نسل دوم و سوم است. نسل جوان جستجوگر و فهیم است و سینمای دفاع مقدس می‌تواند این نسل را به ریشه‌های اعتقادی و باورهای دینی نزدیك كند.این سینمای باورهای دینی و مذهبی ما است و ما معتقدیم به لحاظ ریشه‌های اعتقادی كه در جامعه وجود دارد به سرعت این ارتباط بین مخاطب و اثر بر قرار می‌شود.این سینما به لحاظ هزینه بودجه سنگینی می‌طلبد و كمتر تهیه كننده‌ای را ترغیب به ساخت می‌كند مگر اینكه انگیزه قوی ایجاد شود كه بتواند دست به تولید بزند.

وی در انتها تصریح كرد:برای فیلم دفاع مقدس طوری جو سازی شده كه مخاطب ندارد،پس فیلم دفاع مقدس نسازیم.در حالیكه ما در دوره‌هایی پرفروش‌ترین فیلم‌هایمان از این ژانر بوده است. ما در كل مخاطب سینما را از دست دادیم و این دلیل مناسبی نیست كه مخاطب نداریم پس فیلم نسازیم.

ادامه دارد...


لینک :

سینمای جنگ در یک نگاه

مشكلات سینمای جنگ ایران از نگاه عبدالحسین برزیده

احمد رضا درویش: دفاع مقدس منبع نورانی انقلاب اسلامی است

درویش: دفاع مقدس اساسی‌ترین ژانر سینمای كشور است

سینمای دفاع مقدس شعار است

بزرگ‌ترین برنامه هنری دفاع مقدس