کتابهایی برای اهل سینما
معرفی کتابهایی در حوزه فیلم و سینما با عناوین: «بنیانهای نظری و علمی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی»، «ژانر فیلم، از کلاسیک تا پسا کلاسیک»، «کارگردانی مستند» و «فن نمایشنامهنویسی».
«بنیانهای نظری و علمی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی»
«بنیانهای نظری و علمی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی» عنوان کتابی در رابطه با تحقیقات میان رشتهای در حوزه موسیقی و سینما با محوریت سینمای کشورهای اسلامی است که توسط دکتر محمدرضا آزاده فر، حمیدرضا رضایی و صادق رشیدی تألیف شده است، این کتاب کاری از دفتر پژوهش حوزه هنری است که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.
کتاب «بنیانهای نظری موسیقی فیلم» اولین اثر مستقل در حوزه موسیقی فیلم کشورهای اسلامی محسوب میشود، مباحث این کتاب از موضوعات نظری مرتبط به دیدگاه اندیشمند مسلمان در حوزه درام و موسیقی آغاز میشود و به ارایه راهکارهای فنی و سپس بررسی تحلیلی موسیقی فیلم در مصر میرسد و با مطالعه موردی به شیوه تطبیقی درباره دو فیلم مطرح در حوزه اسلامی و مسیحی به پایان میرسد.
کاربردهای مستقیم و غیر مستقیم موسیقی ،ویژگی ساختاری موسیقی در سینمای مصر،بررسی موسیقی فیلمهای مذهبی اسلامی و مسیحی ،بررسی موسیقی فیلم محمد رسول الله از جمله فصول کتاب هستند.
«بنیانهای نظری و علمی موسیقی فیلم با رویکرد سینمای کشورهای اسلامی» تولید مرکز پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی است که در قطع رقعی و در شمارگان 2500نسخه توسط سوره مهر منتشر شده است.
«ژانر فیلم، از کلاسیک تا پسا کلاسیک»
کتاب «ژانر فیلم، از کلاسیک تا پسا کلاسیک» با ترجمه حسامالدین موسوی به همت سازمان توسعه سینمایی سوره منتشر شد.
ژانر یکی از مفاهیم اساسی سینماست که مانند دیگر موارد درباره آن کتابهای اندکی در کشور منتشر شده است. امیدواریم با نشر این کتاب به بخشی از نیازهای جامعه دانشگاهی پاسخ داده و در مسیر ارتقای سطح علمی دانشجویان گامی هرچند اندک برداشته باشیم.
این دومین کتاب درباره ژانر است که در حوزه ادبیات سینمایی و پس از سالها منتشر میشود. در مقدمه این کتاب نوشته شده: سینما به مثابه هنر، صنعت شبکهای بهم پیوسته است که درصورت حضور در جامعه وجود همه بخشهای آن از عوامل سازنده فیلم تا سالنهای نمایش و مطبوعات و دانشکدهها و مراکز آموزشی ضرورتی گریزناپذیر است. به طوری که نبود یا نقص وجودی هریک از آنها میتواند به این عرصه صنعتی، هنری لطمات جبران ناپذیری بزند.
ژانر یکی از مفاهیم اساسی سینماست که مانند دیگر موارد درباره آن کتابهای اندکی در کشور منتشر شده است. امیدواریم با نشر این کتاب به بخشی از نیازهای جامعه دانشگاهی پاسخ داده و در مسیر ارتقای سطح علمی دانشجویان گامی هرچند اندک برداشته باشیم.
کتاب «ژانر» نوشته بری لنگفورد 12 فصل دارد و به همت واحد انتشارات سازمان توسعه سینمایی سوره منتشر و در 2500 نسخه در قطع رقعی به قیمت 21900 تومان عرضه شده است.
«کارگردانی مستند»
کتاب «کارگردانی مستند»، نگاهی مختصر به تاریخ تکامل سینمای مستند داشته و گزیدهای را به عنوان زمینه تهیه مطالب کتاب فراهم کرده است. مایکل رابیگر در این کتاب سعی کرده اصول کارگردانی مستند را به گونهای آموزش دهد که مستندسازان بتوانند با خواندن آن از پایه با روش ساخت مستند آشنا و مشکلات پیش رو خود در این زمینه را از میان بردارند.
کتاب «کارگردانی مستند» سعی کرده به شرح مستند و مقایسه آن با سینما بپردازد.
«کارگردانی مستند» در 9 بخش مجزا که شامل «مقدمه، گذشته و آینده»، «نهویت خلاق و کارگردانی»، «فن تصویر»، «فرآیندهای پیش تولید»، «فرآیندهای تولید»، «فرآیندهای پس از تولید»، «زیباییشناسی و کارگردانی»، «مسیر حرفه ای» و «ضمائم» شما را در ساخت فیلم مستند یاری میدهد.
کتاب «کارگردانی مستند» نوشته مایکل رابیگر و ترجمه حمیدرضا احمدی لاری در 576 صفحه و شمارگان پنجهزار و 500 نسخه و به قیمت 230 هزار ریال در سال 1389 در قطع وزیری توسط انتشارات ساقی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
«فن نمایشنامهنویسی»
کتاب «فن نمایشنامه نویسی» لاجوس اگری با برگردان دکتر مهدی فروغ، یکی از منابع اصلی برای علاقهمندان، دانشجویان و نویسندگان حرفه ای کشورمان بوده است چرا که اولین کتابی است که درباره نمایشنامه نویسی به شکل مبسوط و مفصل به فارسی ترجمه شده است.
دکتر فروغ در مقدمه ای که اسفندماه 1335 بر این کتاب افزوده، نوشته است: «برای ما ایرانیان که از اصول و فنون تئاتر و درام نویسی متاسفانه بی خبر ماندهایم این کتاب به عقیده مترجم فایده بسیار دارد. زیرا مصنف موضوع را از جنبههای مختلف مورد مطالعه قرار داده و از این رو نه تنها برای نویسندگان بلکه برای عموم مردم سودمند میباشد. وقتی ما به نکات فنی آثار ادبی به مشکلات کار نویسندگان آگاه میشویم از نوشته آنها بهتر و بیشتر لذت میبریم.»
اگری در چهار بخش اصلی و یک ضمیمه، کتابش را نوشته و تنظیم کرده و مترجم ایرانی، به آن یک نمایه اصطلاحات مهم به دو زبان فارسی و انگلیسی افزوده است. موضوع، شخص بازی و کشمکش مواد و ابزار و مصالح کار هر نویسنده ای است که با فراگرفتن آنها از پس درشت نوشتن برمی آید. بخش چهارم کلیات است که در آن مواردی چون گفتوشنود، به موقع بودن نمایش نامه، ورود و خروج هنرپیشه، ملودرام، نبوغ، هنر چیست؟، فکر و اتدیشه را از کجا میتوان گرفت؟ و نتیجه آمده است که مطالعه این بخش هم در تقویت و تکمیل نویسندگی و برداشتن ایهامات و یافتن پاسخ برای پرسشهای اساسی لازم و کاربردی است.
فن نمایشنامه نویسی برای چاپ اول در اواسط دهه 30 خورشیدی توسط انتشارات نگاه به بازار کتاب آمد و بعد از گذشت حدود سه دهه در سال 1364 توسط همین ناشر مجددا در 3300 نسخه و به قیمت 700 ریال چاپ شده است. این کتاب بارها پس از این تجدید چاپ شده و همچنان یکی از منابع ضروری برای شناخت نمایشنامه به عنوان یکی از عناصر پایه ای در هنر تئاتر است.
دکتر فروغ از اولین استادان و مؤسس دانشکده هنرهای دراماتیک (سینما-تئاتر فعلی) است بنابراین به ضرورت آموزش فن نمایشنامه نویسی و اقتضای زمان که چنین هنری، کارکردی خاص یافته، این کتاب را در اختیار اهلش قرار داده است.
منابع: سوره مهر، ایلنا، ایبنا