تبیان، دستیار زندگی
کارل تیگه مهم ترین معمار و طراح پیشرو چکسلواکی در دوره جنگ های داخلی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کارل تیگه و تایپوگرافی


"کارل تیگه" مهم ترین معمار و طراح پیشرو چکسلواکی در دوره جنگ های داخلی است.

کارل تیگه و تایپوگرافی

وی در ابعاد بین المللی کار کرد و در طرح های گرافیکی اش تاثیرات کانستراکتیویسم، سورئالیسم و باهاوس، به منظور خلق ترکیبی پیچیده و ظریف، کاملا نمودار است.

چکسلواکی به عنوان یک جمهوری تازه تشکیل یافته در سال 1918م. دوره خوش بینی اجتماعی و فرهنگی را تجربه می کرد. یکی از خصوصیات این دوره ، رشد میزان نشر و تعهد شدید نسبت به معماری و طراحی بود.

"تیگه" در واکنش نسبت به افکار نسل گذشته که از زیبایی کتاب و بازگشت هنر و صنایع دستی به سوی سبک های بومی و محلی حمایت می کردند، اعلام کرد که کاملا از گذشته جدا شده است.

وی به عنوان یک کمونیست متعهد در برابر آنچه خود آن را "سه مشکل زینت گرایی، کهنه گرایی و تفخرگرایی" طراحان کتاب می دانست، واکنش نشان داد.

در اوایل دهه 1920م. "تیگه" ازمراکز اصلی طراحی دیدن کرد. همچنین مدتی با مجله "دی اکسیون" برلین همکاری نمود و ملاقاتی با "لوکوربوزیه" و خویشاوند او "پی یر ژانره" داشت. آنها یک دوره آموزشی معماری را در پاریس گذراندند و در باهاوس در وایمار سخنرانی هایی برگزار کردند.

کارل تیگه و تایپوگرافی

"تیگه" یکی از اعضای فعال گروه "دِوِتسیل" به شمار می آمد. این گروه انجمنی از هنرمندان و شعرای اهل چک بود که در سال 1921م. تشکیل شد. آنان با الهام از دنیای جدید تبیغات، توریسم، ورزش، و فیلم ، فرهنگ جدید زیبایی از زندگی روزمره را بنا کردند که در ان ، شعرهای تصویری و فُتوکلاژهای "تیگه" نقشی اساسی ایفا می نمود.

دیدگاه "تیگه" ، شعرگرایی، تصویر و ادبیات را با هم در آمیخت و طراحی گرافیک نو ظهور او تبدیل به مرکز و هسته این حرکت شد.

"تیگه" اصول طراحی خود را در مقالات "تایپوگرافی مدرن" 1927م. و "تایپوگرافی کانستراکتیویسم در خدمت طراحی کتاب" 1930م. شرح داد.

وی پیشتر به شش اصل از تایپوگرافی مدرن اشاره کرده بود. این اصول در بسیاری از ایده های کاربردی تایپفیس های سن سریف، صفحه آرایی هندسی و تایپوگرافی با دیگر مفاهیم تایپوگرافی جدید، مشابه است.

او یکی از اعضای گروه "رینگ" به شمار می رفت که انجمن بین المللی ای ا ز طراحان تبلیغات بود و در سال 1927م. توسط "کورت شویتزر" تشکیل شد.

"تیگه" یکی از اعضای فعال گروه "دِوِتسیل" به شمار می آمد. این گروه انجمنی از هنرمندان و شعرای اهل چک بود که در سال 1921م. تشکیل شد. آنان با الهام از دنیای جدید تبیغات، توریسم، ورزش، و فیلم ، فرهنگ جدید زیبایی از زندگی روزمره را بنا کردند که در ان ، شعرهای تصویری و فُتوکلاژهای "تیگه" نقشی اساسی ایفا می نمود.

بر خلاف طراحان کانسترکتیویست تندرو که به دنبال مجموعه ای از اصول جهانی در طراحی می شگتند، وی نگرش متفاوتی را درباره هر یک از آثار تایپوگرافی بیان کرد.

کارل تیگه و تایپوگرافی

او چنین نوشته است:

" بیلوبوردهای تبلیغاتی که باید از فواصل دور نیز قابل مشاهده باشند، نیازمند اقدامات متفاوتی نسبت به کتاب های علمی هستند که البته این اقدامات نیز با آنچه برای کتاب های شعر انجام می گیرد، متفاوت است."

"تیگه" برای "جان فورمِک" که چاپخانه اُدئون را در پراگ در سال 1925م. تاسیس کرده بود، نیز تعداد زیادی کتاب شعر طراحی نمود.

وی علاوه بر کانستراکتیویسم، از تحلیل نحوی در نوشته های "رومن جاکوبسن"، زبان شناس اهل چک، در تنظیم متون منظوم به سبک شعرای فرانسوی ، "مالارمه" و "آپولینر" نیز به کرات استفاده نمود.

"تیگه" در کارهای گرافیکی بعدی خود، کلاژهای قابل توجهی بر اساس تغییرات فیزیکی فرم بدن زنان انجام داد.

 سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

یک قرن طراحی گرافیک جرمی آینسلی

تاریخ مختصر طراحی گرافیک ریچارد هولیس

اطلس طراحان گرافیک النا استانیک

فتومونتاژ، داون ادس

مطالب مرتبط

فوتوریسم ایتالیایی و تایپوگرافی

دادائیسم

باهاوس و حروفنگاری جدید