تبیان، دستیار زندگی
سر مجسمه گرانیتی با قدمتی بیش از 35 قرن در پرستشگاهی در جنوب قاهره کشف شد. در این نوشتار می توانید با ویژگی های این اثر تازه کشف شده و تاریخ مختصری از هنر مصری آشنا شوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجسمه‌ای 3500 ساله در جنوب قاهره


سر مجسمه گرانیتی با قدمتی بیش از 35 قرن در پرستشگاهی در جنوب قاهره کشف شد.  در این نوشتار می توانید با ویژگی های این اثر تازه کشف شده و تاریخ مختصری از هنر مصری آشنا شوید.

مجسمه‌ای 3500 ساله در جنوب قاهره

یک گروه باستان‌شناس مصری- اسپانیایی روز پنج‌شنبه در منطقه تاریخی «الاقصر»، واقع در جنوب مصر موفق به کشف سر یک مجسمه گرانیتی در معبد مخصوص «توتمس» سوم شدند.

به گزارش شبکه خبری «اسکای نیوز» امارات،‌ توتمس سوم حدود 35 قرن پیش در مصر حکومت می‌کرد و یکی از بزرگترین فراعنه مصر محسوب می‌شد. تاریخ شناسان وی را «ناپلئون عصر کهن مصر» می‌دانند.

وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: صاحب این مجسمه‌ی 30 سانتی‌، یکی از پادشاهان عصر نوین مصر (در حدود 1567 تا 1085 قبل از میلاد) است و در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای برای کشف هویت صاحب مجسمه در حال انجام است.

شهر تاریخی الاقصر که در 960 کیلومتری قاهره جنوبی واقع است تعداد زیادی از آرامگاه‌ها و پرستشگاه‌ها را در خود جای داده است.

آشنایی با هنر مصر

مصریان باستان میراث هنری ارزنده ای از خود به یادگار گذاشتند که با هنرهای دیگر تمدن های جهان تفاوت دارد، آنها همیشه جلوه های خوب زندگی را در آثارشان منعکس می کردند و برای زنده نمایی پیکره ها از رنگ استفاده می کردند. نقاشی ها و نقوش برجسته آنها دو بعدی و توصیفی است. طبق سنت آنها، پیکره باید از بهترین زاویه نمایش داده شود. از این رو در نقاشی های افراد مهم، سر با نمای نیم رخ، اما چشم ها و شانه ها از روبرو، سینه ها از نیم رخ، کمر و کفل در نمای سه رخ، و پاها از نیم رخ و در حالتی آرام و با وقار نشان داده شده اند، ولی افراد فرودست پرتحرّک و زنده هستند. هنر مصری هنر محافظه کار، ایستا و با دوامی است که در طول تاریخ خود یکسان مانده است. هنسر مصری به خاطر استفاده آگاهانه از هندسه در معماری، شیوه تندیس سازی، خوشنویسی، ساخت تالار های ستون دار بر تمدن های یونان و روم و دیگر تمدن های خاورمیانه تأثیر گذار بوده است.

مجسمه‌ای 3500 ساله در جنوب قاهره

تاریخ هنرسلسله های مصر

 سلسله های اولیه

با شروع سلسله های اولیه، هنر حجاری، تندیس سازی و نقاشی شکوفا شده و در ساخت مصنوعات هنری، قواعدی پایه گذاری شد، بطور مثال در حجاری و تندیس سازی همیشه پای چپ جلوتر است. مهمترین اثر هنری این دوره که برای شناخت خصوصیات هنر مصر مناسب است یک لوح سنگی است که به شاه نارمر  نسبت داده می شود. نقش کنده کاری شده در دو سوی این لوح به یک رویداد سیاسی اشاره دارد و گویای اتحاد مصر علیا و سفلی توسط نارمر است.

در این دوره ساخت مقبره اهمیت یافت. مقبره ها را به صورت حفره های مستطیل شکل می ساختند و متوفی را داخل آن قرار داده و روی آن را با سقف چوبی پوشانده و درون آن هدایا و لوازم زندگی برای جهان بعد از مرگ قرار داده و سطوح داخلی آن را با نقاشی و حجاری تزیین می کردند.

مجسمه‌ای 3500 ساله در جنوب قاهره

سلسله های قدیم

هنر سلسله های قدیم با پادشاهی زوسر آغاز می شود و جانشینان او بزرگ ترین مقبره ها را که به اهرام سه گانه  شهرت دارند، در منطقه جیزه ساختند.

تندیس مشهور ابوالهول (پدرترس) نگهبان هرم ها با سر انسان و بدن شیر، در نزدیکی آن قرار دارد.بدنه این هرم ها با سنگ های صاف ساخته شده و اتاق تدفین در داخل آن قرار دارد.

هنر این دوره حالتی حماسی و شاعرانه دارد و در کلیه زمینه ها به اوج می رسد. آثار هنری بر اساس یک طرح از پیش تعیین شده ساخته شده و قواعد هندسی به دقت در آن رعایت می شد. تندیس های این دوره در نگاه اول خشک و بی روح جلوه می کنند اما باید توجه داشت که در نظر مصریان زیبایی امری باطنی است. آنها برخلاف یونانی ها به زیبایی ظاهری توجه نداشتند و هدف آنها ایجاد نظم، استقامت و روح ابدی در مواد جامد و بی روح بود. در مصر، هنر تندیس سازی مانند

دیگر هنرها جنبه مذهبی داشت. مصریان به زندگی ابدی در جهان بعد از مرگ باور داشتند و معتقد بودند که روح در موقع مرگ، بدن را ترک و در جهان دیگر مجدداً در جسم متوفی حلول می کند و چون جسم انسان فانی است، مصریان برای متوفی پیکره ای بدلی از جسمی سخت (معمولاً سنگ خارا) می ساختند تا روح که در نزد مصریان «کا » نام داشت در جسم بدلی حلول کند و در جهان دیگر به حیات خود ادامه دهد. هنرمندان مصری در ساخت تندیس ها شبیه سازی نمی کردند اما برای شناخت صاحب تندیس نام وی را می نوشتند. شکل کلی تندیس ها اکثراً مکعبی و استوانه ای است. تندیس های ایستاده در حالت خبردار و پای چپ مردان همیشه در جلو پای راست قرار دارد اما پاهای زنان به هم چسبیده و یا کمی از هم فاصله دارند و معمولاً بالاتنه دقیق تر ساخته می شد.

وزارت گردشگری و حفاظت از آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: صاحب این مجسمه‌ی 30 سانتی‌، یکی از پادشاهان عصر نوین مصر (در حدود 1567 تا 1085 قبل از میلاد) است و در حال حاضر تحقیقات گسترده‌ای برای کشف هویت صاحب مجسمه در حال انجام است.

در این زمان، تندیس سازی به اوج خود می رسد. پیکره کاتب نشسته از آثار برجسته این زمان است، که سیمایی بسیار زنده و جاندار دارد و آماده شنیدن مطالب برای نوشتن است.

نقش برجسته ها و نقاشی های مصری به صورت ترکیب نیم رخ و تمام رخ اجرا می شدند.

مجسمه‌ای 3500 ساله در جنوب قاهره

سلسله های میانی و جدید

در دوره سلسله های میانه آثاری چون گذشته به وجود نیامدند اما با شروع سلسله های جدید شکوه تازه ای در هنر به وجود می آید و باید این عصر را دوره طلایی معبد سازی تلقی کرد یکی از یادمان های برجستهء این دوره معبد «حَت شِپ سوت » در دیرالبحری است.

دو تن از حاکمان این دوره، اخناتون و توت عنخ آمون بسیار مشهور هستند. اخناتون تلاش می کرد از محدودیت های سنتی بکاهد و در پی این تلاش، هنرمندان نیز از آزادی محدودی برخوردار شدند و آثاری را خلق کردند که در آنها واقع گرایی و طبیعت گرایی به چشم می خورد که نمونه آن سر اخناتون است.

اما شهرت توت عنخ آمون به دلیل مقبره اوست که دست نخورده کشف شد. در ماسک طلایی روی صورت او آزادی حرکت و حالت به چشم می خورد.

از دیگر آثار سلسله های جدید، نقاشی های دیواری درون مقبره هاست. نقاشی های دیواری، نقوش و نوشته های روی کاغذ پاپیروس و بدنه تابوت، مراحل زندگی بعد از مرگ رانشان می دهند که مجموعهء آن به نام کتاب مردگان شهرت یافته است .

آخرین فرمانروایان قدرتمند مصر، رامسس دوم و سوم هستند که بار دیگر مصر را به اوج قدرت رساندند. یادگار برجسته معماری عهد آنها کاخ ها و معبد آمون در الاقصر است که دارای سر در، تالارهای ستوندار و حیاط است.

فراوری: سمیه رمضان ماهی

بخش هنری تبیان


منابع:

خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

سایت تمدن ما