حُنوط كردن میت یعنی چه؟
جواب: اگر تازه دفن انجام گرفته و جنازه متعفن نشده كه نبش قبر، توهین به میت باشد، نبش قبر و انجام حنوط در قبر واجب است والا حنوط ساقط است. (ر.ک استفتائات استفتائات آیت الله تبریزی، ص67، س315).
جواب: نبش قبر مۆمن حرام است مگر در مواقع خاصی نظیر آنكه اثبات حقّی متوقف بر نبش قبر باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م641).
سئوال 3: حد و میزان و عمق قبر از نظر شرعی چه میزانی واجب است؟
جواب: واجب است میت را طوری در زمین دفن كنند، كه بوی او بیرون نیاید و درندگان هم نتوانند بدنش را بیرون آورند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م613).
جواب: میت را باید در قبر به پهلوی راست طوری بخوابانند كه جلوی بدن او رو به قبله باشد. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م615).
جواب: دفن مسلمان، در قبرستان كفار و دفن كافر در قبرستان مسلمانان جایز نیست. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م620).
جواب: اگر در بلاد اسلامی است، محكوم به احكام اسلام است و در قبرستان مسلمین دفن میشود. (ر.ک استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص87، س222).
جواب: اگر بعد از دفن معلوم شد كافر است، میتوان او را بیرون آورد؛ بلكه در بعضی موارد لازم است. (ر.ک استفتائات امام خمینی (ره) ج1، ص88، س223).
جواب: بلی, تمام موارد غسل، كفن، دفن، نماز، واجب است و شركت در مجلس فاتحه او اشكال ندارد و طلب مغفرت برای او هم مستحب است. (ر.ك عروه الوثقی، ج1، ص249).
جواب: طبق آنچه در روایات آمده است گذاشتن این دو چوب برای رفع عذاب از میت میباشد و حتی در روایتی از امام صادق ـ علیه السّلام ـ وارد شده كه فرمود این دو چوب مۆمن و كافر را نفع میرساند. در روایتی آمده است كه از زمان حضرت آدم ـ علیه السّلام ـ چنین سنتی بوده است و تمام انبیاء ـ علیهم السّلام ـ این كار را انجام دادهاند. به كتاب وسائل الشیعه جلد اول صفحهی 737 مراجعه فرمایید. (ر.ك عروه الوثقی، ج1، ص133، چاپ دار الكتب الاسلامیه).
جواب: رضایت اولیاء میت مجوز اهداء اجزاء نیست و جدا كردن آن اجزاء بدون مجوز شرعی موجب دیه است. (جامع المسائل آیت الله فاضل لنكرانی، ج1، ص8ـ607).
جواب: هر سورهای از قرآن خوانده شود ثواب دارد و نسبت به خواندن سورهی حمد و توحید و تبارك، یس و قدر سفارش شده است. (ر.ك مفاتیح الجنان، ص939 الی 942).
جواب: بعد از غسل واجب است میت را حنوط كنند، یعنی به پیشانی و كف دستها و سر زانوها و سر دو انگشت بزرگ پاهای او كافور بمالند. (ر.ک توضیح المسائل دوازده مرجع، م585).
جواب: حنوط كردن او جایز نیست و همین طور اگر در احرام عمره پیش از آنكه موی خود را كوتاه كند بمیرد نباید او را حنوط كنند. (ر.ك توضیح المسائل امام خمینی (ره)، م588).
بخش احکام اسلامی تبیان
منبع: سایت اندیشه قم ـ بخش استفتائات