تبیان، دستیار زندگی
برخى مواقع بر ما ایراد مى گیرند كه چرا شما در نوشته هاى خود به آیین یهودیت و مسیحیت خرده مى گیرید؟ مگر اینها ادیان الهى نیستند؟ مگر كتاب هاى آنها آسمانى نیستند؟ آیا «عیسى بن مریم علیه السلام» و «موسى بن عمران علیه السلام» پیامبران برگزیده خداوند نبوده اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مقایسه ی معرفى خداوند در قرآن و تورات


برخى مواقع بر ما ایراد مى گیرند كه چرا شما در نوشته هاى خود به آیین یهودیت و مسیحیت خرده مى گیرید؟ مگر اینها ادیان الهى نیستند؟ مگر كتاب هاى آنها آسمانى نیستند؟ آیا «عیسى بن مریم علیه السلام» و «موسى بن عمران علیه السلام» پیامبران برگزیده خداوند نبوده اند؟

حضرت عیسی

در جواب مى توان گفت باید بین دو چیز فرق گذاشت. یک چیز این واقعیت است كه خداوند این دو بزرگوار را براى هدایت بشر فرستاده و آنان حاملین صادق وحى براى امت خود بودند. در این مورد هیچ گونه شک و شبهه اى نداریم و هرگز در صدق گفتار این دو پیامبر بزرگ و درستى «آیین اصلى آنها» تردیدى نداریم. اما این كه اكنون دو كتاب به نام هاى تورات و انجیل در دست داریم چیز دیگرى است. ما در این دو كتاب به مطالبى بر مى خوریم كه هیچ عقل سلیمى نمى تواند باور كند از سوى خدا فرستاده شده است.

گذر زمان و دخالت هاى نارواى افراد نادان و بى اطلاع آنچنان تعالیم آسمانى این دو كتاب را دچار موهومات و خرافات كرده كه چهره واقعى اش به كلى مخدوش و دگرگون شده است.

در طبیعت نیز آب باران به صورت قطراتى بسیار شفاف و دل انگیز فرو مى ریزد. اگر این قطرات در مسیر خود از زمینى آلوده بگذرد و مواد خارجى كثیف و متعفن به آن اضافه شود یا در گودالى راكد بماند و به باتلاقى تبدیل شود، در این صورت دیگر آن شفافیت و گوارایى اولیه را نخواهد داشت و به سمّى مهلك مبدل مى شود.

در واقع تعالیم آسمانى پیامبران علیهم السلام نیز دچار چنین وضعیتى شده اند. آن تعالیم نورانى در سرزمین مغزهاى آلوده افراد خرافى و نادان، مبدّل به آیین و رسومى گمراه كننده شده است. آیین فعلى یهود و مسیحیت از این قبیل است.

گاه مى شود با مطالعه چند جمله از گفتار و تعلیمات پیامبران الهى به چنان موجى از قدرت شگرف «ایمان» دست یافت كه تأثیر آن از مشاهده هر معجزه اى قوى تر است.

در پرتو این ایمان است كه به خوبى مى توان تشخیص داد این تعلیمات زاییده بشر نیست. در اینجاست كه دانشمندان مى گویند: تشخیص صدق گفتار فرستادگان واقعى براى اهل تأمل و تفكر امرى ساده و آسان است و براى مردم عادى مشكل.

از حساس ترین مباحثى كه این اختلافِ در گفتار پیامبران الهى و تخیلات زاییده فكر كوته نظران را نشان مى دهد همین بحث صفات الهى است.

گذر زمان و دخالت هاى نارواى افراد نادان و بى اطلاع آنچنان تعالیم آسمانى این دو كتاب را دچار موهومات و خرافات كرده كه چهره واقعى اش به كلى مخدوش و دگرگون شده است. در طبیعت نیز آب باران به صورت قطراتى بسیار شفاف و دل انگیز فرو مى ریزد

خدایی که تورات معرفی می کند

خدایی که تورات معرفی می کند خداییست که: او «هم جسم است و هم مكان دارد. دست و پا و چشم و گوش دارد. مانند ما مى خورد، مى خوابد و راه مى رود. حسد و ترس دارد. گاه پیروز مى شود و گاه شكست مى خورد. گاه خسته مى شود و گاه سرنشاط است. بى گدار به آب مى زند و بعد پشیمان مى شود و بالآخره گاهى مواقع او را غافلگیر مى كنند و به این خاطر تصمیم مى گیرد براى آینده احتیاط لازم را از دست ندهد!»

بهتر است پنجاه باب از سفر پیدایش را كه مورد قبول تمام یهودیان و مسیحیان جهان است مطالعه كنید تا هم این مطلب برایتان اثبات شود و هم این كه به خیلى مطالب دیگر دست یابید.

خدایی که قرآن معرفی می کند

اما در این سو، قرآن كریم خداوند را چگونه معرفى مى كند؟ به طور خلاصه مى توان نظر قرآن را به این صورت بیان كرد:

«وَهُوَ اللّهُ فِی السَّمَاوَاتِ وَفِی الأَرْضِ» ؛ و او در آسمانها و زمین خداست.1

«فَأَیْنَمَا تُوَلُّواْ فَثَمَّ وَجْهُ اللّهِ»؛ پس به هر سو رو كنید، آنجا روى [به‏] خداست. 2

«وَهُوَ مَعَكُمْ أَیْنَ مَا كُنتُمْ»؛ و هر كجا باشید او با شماست . 3

خدایی که تورات معرفی می کند خداییست که : او «هم جسم است و هم مكان دارد. دست و پا و چشم و گوش دارد. مانند ما مى خورد، مى خوابد و راه مى رود. حسد و ترس دارد. گاه پیروز مى شود و گاه شكست مى خورد. گاه خسته مى شود و گاه سرنشاط است. بى گدار به آب مى زند و بعد پشیمان مى شود و بالآخره گاهى مواقع او را غافلگیر مى كنند و به این خاطر تصمیم مى گیرد براى آینده احتیاط لازم را از دست ندهد!»

«وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ»

و ما از شاهرگ [او] به او نزدیكتریم. 4

«وَهُوَ الَّذِی فِی السَّمَاء إِلَهٌ وَفِی الْأَرْضِ إِلَهٌ »

معبود حقیقى در همه جا اوست. 5

«لاَّ تُدْرِكُهُ الأَبْصَارُ وَهُوَ یُدْرِكُ الأَبْصَارَ وَهُوَ اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ»

چشمها او را درنمى‏یابند و اوست كه دیدگان را درمى‏یابد، و او لطیفِ آگاه است.6

«لَمْ یَلِدْ وَلَمْ یُولَدْ»

نه كس را زاده، نه زاییده از كَس. 7

«وَمَا كَانَ اللَّهُ لِیُعْجِزَهُ مِن شَیْءٍ فِی السَّمَاوَاتِ وَلَا فِی الْأَرْضِ»

هیچ چیز، نه در آسمانها و نه در زمین، خدا را درمانده نكرده است. 8

«وَمَا یَعْزُبُ عَن رَّبِّكَ مِن مِّثْقَالِ ذَرَّةٍ فِی الأَرْضِ وَلاَ فِی السَّمَاء»

و هم‏وزن ذره‏اى، نه در زمین و نه در آسمان از پروردگار تو پنهان نیست . 9

نكته قابل توجه در مورد این بیانات قرآن كریم زمان نزول آیات قرآن است. باید به یاد داشته باشیم كه قرآن كریم در چه زمانه اى و در بین چه مردمى نازل شده است.

قرآن در بین مردمى با شدّتِ عصبیّتِ قومى و قبیله اى، غرق در اوهام و خرافات و درگیر و در آیین هایى مشركانه و رفتارى بدوى نازل شد.

با توجه به تاریخ نزول قرآن و مطالبى كه بیان كرده، دیگر هر شخص منصفى مى تواند قضاوت كند این كتاب نمى تواند زاییده فكر بشر باشد و باید از منبع علم فوق بشرى الهام گرفته باشد.

پی نوشت ها:

1ـ سوره انعام، آیه 3

2ـ سوره بقره، آیه 115

3- سوره حدید آیه 4

4- سوره ق، آیه 16

5- سوره زخرف، آیه 84

6- سوره انعام، آیه 103

7- سوره توحید، آیه 3

8- سوره فاطر، آیه 44

9- سوره یونس، آیه 61

بخش قرآن تبیان


منبع: سایت آیت الله مکارم شیرازی