• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 7375)
شنبه 4/10/1389 - 18:43 -0 تشکر 266967
پندهایی کوتاه از نهج البلاغه

به نام خدا

سلام

از این هفته به بعد قصد دارم از نهج البلاغه صحبت کنیم ....برنامه از این قراره هر هفته پندهای کوتاه از کتاب شریف نهج البلاغه انتخاب میکنم ودر این مبحث قرار میدم

وهر یک از این پندها همراه شرح بوده تا با حقیقت این کتاب بیشتر اشنا بشیم مطالبیکه قراره در اختیار شما بزرگواران قرار بدم برگرفته از کتاب "پندی کوتاه از نهج البلاغه "

 

چرا این جملات را انتخاب کردهایم؟

براستی انتخاب چند گوهر از میان گوهرهای یک گنجینه پر بار، کار دشواری است. و از آن دشوارتر، انتخاب گوهرهای معنوی کلام حضرت علی (ع) از گنجینه بیمانند نهجالبلاغه است. زیرا وقتی قرنهاست که کلام امام (ع) را، فروتر از کلام خالق و فراتر از کلام مخلوق مینامند و میشناسند، جسارت و گستاخی خواهد بود که کسی از میان آنها، چند کلام را «انتخاب» کند. چون انتخاب کردن، معمولا به معنی ترجیح دادن و برتر دانستن چیزی از میان چیزهای دیگر است. و حال آنکه کلام امام (ع) در چنان حدی از اوج ارزش و والایی است، که هیچکدام را نمیتوان انتخاب کرد و نسبت به بقیه ترجیح داد.

به این ترتیب، کاری که در این کتاب کوچک صورت گرفته، انتخاب کردن، به معنی ترجیح دادن نیست، بلکه به منظور آشنا ساختن نوجوانان عزیز، با کوتاهترین و سادهترین کلمات و جملات امام (ع) است.

بدین معنی که خواستهایم تعدادی از کلمات و جملات کوتاه امام را، که درک و دریافت و آموختن آن، برای نوجوانان کلاس پنجم ابتدائی آسانترین باشد، در دسترس آنان قرار دهیم. از این رو، در این مجموعه کوچک، سادهترین جملهها را انتخاب کردهایم، نه بهترین آنها را. زیرا که ستارگان تابناک کلام امام (ع)، در آسمان روشن و گسترده نهجالبلاغه، همه، «بهترین» و «والاترین» هستند.

کوشش کردهایم تا جملات این کتاب، در زمینههای گوناگون سخنان زندگی بخش، و پندها و راهنماییهای انسان ساز امام (ع) باشد.

تعدادی از جملات درباره توحید و خداشناسی، تعدادی دیگر در موضوع راز آفرینش انسان و سایر موجودات، تعدادی از آنها پیرامون ارتباط انسان با خالق خود، و بیشترین آنها، درباره مسائل مربوط به روشهای تربیتی و اخلاقی اسلام، و پندهای امام (ع) پیرامون شیوههای صحیح زندگی فردی و اجتماعی است. این قسمت از جملات امام (ع)، اندرزهایی ساده و قابل اجرا هستند، که عمل به آنها نه تنها سخت و دشوار نیست، بلکه آسان و دلپذیر است، و در عین حال، آسایش انسان در دنیا و رستگاری او را در آخرت تضمین میکند.

هر کدام از جملهها، در سادهترین صورت ممکن، به زبان فارسی ساده و آسانی ترجمه شده است.

ممکن است درک کامل کلام امام (ع) با وجود ترجمه ساده، باز هم برای نوجوانانی که این کتاب بخاطر آنها تهیه شده است، دشوار باشد. از این رو، علاوه بر ترجمه کلمات امام (ع)، درباره هر یک، شرح کوتاهی نیز تهیه کرده و با زبانی در خور درک این گروه سنی، نوشتهایم، تا مطالعه آنها، به این فرزندان عزیز، برای درک کلام امام (ع)، بیشتر کمک کند.

امیدواریم این کتاب کوچک، دریچهیی به روی نوجوانان عزیز بگشاید، تا از راه آن، به دنیای پهناور اندیشههای امام (ع) وارد شوند و با تعالیم درخشان اعتقادی و اخلاقی و تربیتی و انسانی اسلام بیشتر آشنا شوند.

هیئت تحریریه بنیاد نهجالبلاغه

_____________________________

امیدوارم عمری باقی باشه وبتونم این مطالب ارزشمند را در اختیار شما خوبان قرار بدم وهمگی از این گوهر گرانبها استفاده ببریم واز نظرات شما هم بهرمند بشیم .هر نظری هم درباره این مبحث دارید حتما بیان کنید تا بتونیم با همکاری هم بهترین نتیجه را دریافت کنیم .

التماس دعا

موفق باشید

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 4/10/1389 - 18:46 - 0 تشکر 266969

به نام خدا

سلام

انگیزهی دوری از گناه

لو لم یتوعد الله علی معصیته لکان یجب ان لا یعصی شکرا لنعمه.

ح / 290

ترجمه: اگر حتی خداوند، بندگانش را، از نافرمانی کردن و گناه ورزیدن نترسانیده بود، باز هم واجب بود که انسان، مرتکب هیچ گناهی نشود، تا به این وسیله، در برابر نعمتهای او، سپاسگزاری کرده باشد.

شرح: کسیکه گناه میکند و فرمان خداوند را به جای نمیآورد، در حقیقت، نعمتهایی را که خداوند به او داده است، تباه میکند. زیرا چنین کسی، برای آن که بتواند گناهی را مرتکب شود، ناچار باید تمام نیروهائی را که در وجودش هست، به کار ببرد. در حالیکه خداوند، این نیروها را، برای گناه و نافرمانی کردن به او نداده است.

فرزند عزیز، کسی را در نظر بگیر، که میخواهد، بر خلاف فرمان خداوند، مرتکب گناه شود، و بطور مثال، دست به دزدی بزند:

تمام اعضاء بدن آن شخص، باید وظایف خود را، با تمام

نیرویی که دارند انجام دهند، تا او توانایی انجام چنین گناهی را داشته باشد.

ششهای او، باید بطور مرتب هوای تازه را به خود بگیرند، تا او نفس بکشد و زنده بماند، قلبش باید بطور منظم در حال تپیدن باشد، تا خون به تمام پیکرش برسد و او را زنده نگاه دارد، چشمهایش باید توانایی دیدن داشته باشند، تا او راه خود را ببیند، پاهایش باید قادر به حرکت و قدم برداشتن باشند، تا او در مسیری که با چشمش میبیند، پیش برود، گوشهایش باید توانایی شنیدن داشته باشند، تا او صدای نزدیک شدن مردم را تشخیص بدهد و از خطر فرار کند، دستهایش باید توانایی کار و حرکت داشته باشند، تا او درها را باز کند و اشیاء را بردارد، مغزش باید کار خود را انجام دهد، تا سایر اعضاء بدنش از آن فرمان بگیرند، و وظایف خود را اجرا کنند...

و اگر یکی از این اعضاء، یعنی یکی از این نعمتهایی که خداوند به انسان داده است، کار خود را به درستی انجام ندهد، شخص گناهکار، قادر به انجام گناه نخواهد بود.

پس میبینی که گناهکار، برای آنکه در برابر خداوند، مرتکب گناه و نافرمانی، شود، از همان امکانات و نیروهایی استفاده میکند، که خداوند، آنها را، برای انجام کارهای درست و نیک به او داده است. به این ترتیب، آیا شخص گناهکار، با انجام هر کدام از گناهان خود، و نعمتها و نیروهایی را که از خداوند دارد، تباه و حرام نمیکند؟ البته خداوند، به بندگان خود هشدار داده، و آنها را از گناه و نافرمانی، بیمناک کرده است. ولی اگر خداوند چنین بیم و هشداری

هم نداده بود، و اگر انسان آسوده خاطر بود که به خاطر گناهانش کیفر و مجازات نخواهد دید، باز هم حق نداشت نعمتهای خداوند را تباه کند. یعنی در برابر نعمتهای دیدن، شنیدن، بوئیدن، حرکت، تپیدن قلب، تنفس ششها، اندیشیدن، توانایی انجام کارهای گوناگون داشتن، و هزاران نعمت دیگر، انسان باید قدرشناس باشد، و به شکرانه این نعمتهای بزرگ و با ارزش، هرگز مرتکب گناه و نافرمانی خداوند نشود.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

شنبه 4/10/1389 - 19:17 - 0 تشکر 266974

آیا شخص گناهکار، با انجام هر کدام از گناهان خود، و نعمتها و نیروهایی را که از خداوند دارد، تباه و حرام نمیکند؟


سلام
استفاده كردیم
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

شنبه 4/10/1389 - 21:36 - 0 تشکر 267004

به نام خدا
باتشکر از سرکار گلهای گرامی بابت استارت این تاپیک زیبا
چون نام زیبای مولا ومقتدایمان مولی الموحدین اسدالله الغالب علی بن ابیطالب علیه السلام
وگناه پیش آمد این قضیه هم شنیدنی است:
حاجب بروجردی قصیده ای زیبا در مدح امیر المومنین، علی (ع) سرودند که شاه بیت آن این بود :
حاجب اگر محاسبه حشر با علیست
من ضامنم که هر چه بخواهی گناه کن!
همان شب در عالم رویا مولا علی بن ابیطالب (ع) به خواب ایشان آمده و فرمودند :
اگر چه محاسبه در دست ماست اما اگر اجازه بدهی من بیت آخر شعرت را اصلاح کنم!
حاجب عرض می کند:
یا مولا شعر برای شما و در مدح شماست!
حضرت علی(ع) می فرماید پس بیت آخرت را این گونه بنویس:
حاجب یقین محاسبه حشر با علیست
شرم از رخ علی کن و کمتر گناه کن ...

   

مدیر انجمن حوزه علمیه 

تماس بامن:

forum:www.mahdiyavar.mihanbb.com

e-mail:ya_lasaratelhosain@yahoo.com


 

شنبه 4/10/1389 - 22:27 - 0 تشکر 267012

سلام
حقیقتا هر چه که به عنوان دین و مذهب برای ما آورده شده
عقلانی و از روی قوانین طبیعی هست

واقعا صحبتی که حضرت میفرمایند که حتی اگر خدا نگفته بود... هم نباید گناه میکردیم...همینه

هر جا رو خطا بریم خود طبیعت حذفمون میکنه
پس این گناه نکردن آخرش بنفع خودمون هست

حالا هر که میخواهد بخواهد...نمیخواهد ...

وَأُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ

 
يکشنبه 25/2/1390 - 10:59 - 0 تشکر 317790

زندگى دنیوى دلیل زندگى اخروى

عجبت لمن  انکر النشاة الاخرى و هو یرى النشاة الاولى .

ح 126/
ترجمه : در شگفتم ، از كسیكه زندگى این دنیا را مى بیند، و باز زندگى دنیاى دیگر (آخرت ) را قبول ندارد.

اگر ما، با دقت و شعور و انصاف ، به دنیاى خود نگاه كنیم ، به روشنى مى بینیم كه انسان و حیوان و گیاه ، و بالاخره تمام موجودات زنده این دنیا، از نیستى به وجود آمده اند. پس خداوند كه قادر بوده است این زندگى و این همه موجودات زنده را، از نیستى به هستى بیاورد، باز هم قدرت آن را خواهد داشت كه پس از مرگ و نابودى این موجودات ، یكبار دیگر آنها را زنده كند.خداوند، قبلا، یكبار قدرت خود را، در همین دنیا، نشان داده و ما را، از خاك به خود آورده است . به این ترتیب ، خدایى كه چنین قدرتى دارد، یكبار دیگر هم ، قادر به انجام این كار خواهد بود. یعنى ، وقتى ما بمیریم و به مشتى خاك مبدل شویم ، دوباره ، در روز قیامت ، خداوند ما را، از دل خاكها بیرون مى آورد، و به ما هستى و زندگى مى دهد، تا براى رسیدگى به حساب كارهایمان ، در صف محشر آماده شویم .

خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 25/2/1390 - 11:5 - 0 تشکر 317791

در خلوت هم از گناه بپرهیزید
اتقوا معاصى الله فى الخلوات فان الشاهد هو الحاكم

ح / 324.


ترجمه : در خلوت و تنهایى هم ، از گناه و نافرمانى بپرهیزید، زیرا همان كسى كه گناه شما را مى بیند (یعنى خداوند) خودش نیز درباره آن ، داورى خواهد كرد.

امام صادق علیه السلام مى فرماید: كسیكه در تنهایى مرتكب گناه مى شوند، مثل كسى است كه در یك كشتى ، داخل اطاقك خصوص خود، نشسته است و كف آن را سوراخ مى كند. گرچه كسى شاهد این عمل زشت و نادرست نیست ، تا از آن جلوگیرى كند، یا آن شخص را به مجازات رساند، ولى چنین كسى ، مجازات عمل خود را خواهد دید، زیرا به خاطر كار زشت او، دیگران هم صدمه خواهند دید. چون سرانجام ، آب دریا، از سوراخ آن اتاقك بلا خواهد آمد، و همه كشتى را، با تمام سرنشینان آن غرق خواهد كرد.
پس گناه ، اگر در خلوت و تنهایى صورت گیرد، هم شخص گناهكار به مجازات خواهد رسانید، هم به روى جامعه اثر بد خواهد گذاشت .
از سوى دیگر، انسان در رابطه با خدا، باید بداند كه : هرچند در خلوت و تنهایى مرتكب گناه شود، و كسى شاهد او نباشد، ولى خداوند، او را مى بیند و شاهد گناهان اوست . به این ترتیب ، شخص گناهكار، در روز رستاخیز، از داورى خداوند توانا و بینا كه خود آن گناه را دیده است - هیچ راه فرارى نخواهد داشت .


خدا در همین نزدیکی است
يکشنبه 25/2/1390 - 11:10 - 0 تشکر 317793

رابطه عقل و گفتار
اذا تم العقل نقص الكلام

ترجمه : هنگامى كه عقل انسان كامل گردد، گفتارش كوتاه مى شود.


 انسان ، هر اندازه كه عقل و شعورش بیشتر شود و به سوى كمال برود، به همان نسبت ، كمتر حرف میزند و در عوض بیشتر فكر مى كند. افراد عاقل ، تا زمانى كه موضوعى را خوب بررسى نكرده اند، و درباره خوب و بد آن نیندیشیده اند، سخنى بر زبان نمى آورند. به همین دلیل ، شخص عاقل ، كمتر حرف میزند، چون مقدارى از وقت خود را، به فكر كردن درباره گفتارى كه میخواهد بر زبان آورد، مى گذراند.
حضرت على علیه السلام ، در جمله دیگرى میفرماید: زبان عاقل ، در پشت عقل او قرار دارد.
یعنى : شخص عاقل ، عقل خود را پیش از زبانش به كار مى اندازد. در هر كارى ، اول فكر مى كند، عقل و شعور خود را به كار مى گیرد، و هنگامى كه به درستى سخن خود مطمئن شد، زبان به گفتار مى گشاید. در حالیكه شخص ‍ نادان ، پیش از آنكه فكر خود را به كار اندازد، شروع به حرف زدن مى كند، و چه بسا كه با سخنان بى معنى و حساب نشده اش ، هم خود و هم دیگران را بزحمت و ناراحتى دچار مى سازد.


خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 26/2/1390 - 21:39 - 0 تشکر 318242

حق یكى است

ما اختلفت دعوتان الا كانت احداهما ضلالة
ح / 183


ترجمه : هر گاه در مورد امرى واحد، دو ادعاى مختلف وجود داشته باشد، ناچار، یكى از آن دو گمراهى (باطل ) است .

شرح : نمى شود كه دو نفر، در مورد یك موضوع دو ادعاى مختلف بكنند، و هر دو نیز درست گفته باشند. یعنى اگر، در چنین مواردى ، یقین داشته باشیم كه هر دو نفر در اشتباه نیستند، پس باید مطمئن باشیم كه بطور قطع ، فقط یكى از آنها حق میگوید و دیگرى بر باطل است .
وظیفه كسى هم كه با چنین افراد یا گروههایى روبرو میشود، آن است كه سخن و عقیده و ادعاى هر دو را، به دقت بررسى كند، تا آنچه را كه بر حق است دریابد، و با انتخاب و پذیرش حق ، از باطل دورى كند.

خدا در همین نزدیکی است
دوشنبه 26/2/1390 - 21:43 - 0 تشکر 318243

جامعیت قرآن
و فى القرآن نبا ما قبلكم و خبر ما بعدكم و حكم و ما بینكم .
ح / 313


ترجمه : سرگذشت نسلهاى پیشین شما، و خبرهاى مربوط به نسلهاى آینده شما، و احكام و دستورات به امورى كه بین شما جارى است ، همه در قرآن آمده است .

شرح : آنچه انسان ، در زندگى این جهانى خود به آن نیازمند است ، بطور كلى ، خارج از این سه مورد نیست :
* نخست ، میخواهد بداند كه پدران و مادران و نیاكان او، در گذشته ، چگونه بوده اند، چگونه زیسته اند، چه ها مى اندیشیده اند،
* آن گناه مى خواهد بداند پس از مرگ او، دنیا چه صورتى خواهد داشت ، و نسلهاى آینده در چه اوضاع و شرایطى خواهند زیست ، و احوال آنها، در دنیاى آینده چگونه خواهد بود.
* و سپس مى خواهند بداند: در حال حاضر، در دوران بین گذشته و آینده ، كه خود در آن زندگى میكند، با مردم چگونه باید رفتار كند، و امورى را كه بین او و دیگران جارى است ، چگونه سر و سامان دهد، تا به راه نادرست نرود و به طریق آسایش و رستگارى گام بردارد
قرآن مجید، كلام الهى و آسمانى ما مسلمانان ، كتاب سازنده و روشنگرى است كه این سه موضوع مهم و حیاتى را، براى ما، به روشنى و بدون تردید یا ابهام ، توضیح داده است .
پس ما، اگر مى خواهیم با درك و آگاهى زندگى كنیم و در منجلاب و گمراهیها فرو نرویم ، و به سوى سعادت گام برداریم ، باید قرآن را به دقت بخوانید، معنى آن را درك كنیم ، و مفاهیم آن را دستور زندگى خویش قرار دهیم ، و احكام آن را به كار بندیم .

خدا در همین نزدیکی است
پنج شنبه 29/2/1390 - 17:39 - 0 تشکر 318913

خشنودى از كار بدكاران
الراض بفعل قوم كالداخل فیه معم و على كل داخل فى باطل اءثمان اثم العمل به و اثم الرض به .
ح / 154


ترجمه : هر كس كه به كار گروهى از مردم خرسند باشد، مانند آن است كه در آن كار، با آنها همراهى كرده است ، هر كس در كار نادرست همراهى كند، براى او دو گناه خواهد بود: گناه همكارى در آن كار نادرست ، و گناه رضایت دادن به انجام آن .

شرح : بر اساس قوانین اسلام ، خوب بودن و خوب زیستن ، تنها این نیست كه ما، خود را از همه كنار بكشیم ، و در خلوت و تنهایى مشغول عبادت شویم و كارى به كار دیگران و سایر افراد جامعه نداشته باشیم . چه ، در این صورت ، حتى اگر هیچ گناهى از ما سر نزند، باز در گناهى كه دیگران ، در كنار ما و مقابل چشمان ما انجام میدهند، شریك و سهیم خواهیم بود. به بیان دیگر، یك مسلمان مؤ من واقعى ، نباید در برابر كارهاى باطل و نادرست دیگران نیز، ساكت بنشیند و هیچ اقدامى نكند.چون این سكوت ، دلیل آن است كه او، با انجام آن كارهاى باطل مخالفتى ندارد و كسى كه مخالف امرى نباشد، بطور طبیعى ، به انجام آن امر، رضایت داده است . و راضى بودن به انجام كار دیگران نیز مانند آن است كه خود او هم در آن كار، شركت و دخالت داشته است .
از این روست كه امام علیه السلام میفرماید: مسلمانان مؤ من حق ندارد ساكت بنشیند و شاهد و تماشاگر كارهاى باطل دیگران باشد.چون در آنصورت ، از او دو گناه سرزده است . یك گناه همان رضایت دادن به انجام آن كار است ، و گناه دیگر آن است كه با چنین رضایتى ، خود او نیز، در آن كار نادرست بصورت همكار و همراه در آمده و در حقیقت مثل آن است كه خود نیز، در انجام آن گناه ، شركت و همكارى داشته است .

خدا در همین نزدیکی است
برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.