پس از اثبات مقام ولایت ائمه ـ علیهم السلام ـ این موضوع قابل پی گیری است
كه آیا ائمه ـ علیهم السلام ـ برای عصر غیبت جانشینانی برای خود و رهبرانی
برای مردم منصوب فرموده اند یا خیر؟ با نگاهی به روایات اسلامی در می یابیم
كه ائمه ـ علیهم السلام ـ به اذن الهی در عصر غیبت مردم را در این امر مهم
رها نكرده و دستوراتی و راهنمائی هایی برای مردم ارائه فرموده اند. از آن
جمله: 1ـ روایت مقبوله عمر بن حنظله است كه امام صادق می فرمایند: «...
فإنّی جعلته (فقهای جامع الشرایط) علیكم حاكماً»[11] من فقهای جامع الشرائط را بر شما حاكم قرار
دادم كلمه حاكم در كلام امام ـ علیه السلام ـ دلالت بر وجود ولایت برای
فقیه جامع الشرائط دارد.
2ـ توقیع شریف و مبارك امام زمان ـ علیه السلام ـ «و امّا الحوادث
الواقعه فارجعوا فیها الی روا حدیثنا فانّهم حجتی علیكم و انا حجه الله
علیهم» در مسائل مهم (اجتماعی ـ سیاسی) به راویان حدیث ما (فقهاء جامع
الشرائط) مراجعه كنید كه اینان (فقهاء) حجت من بر شما و من حجت خداوند
هستم. این احادیث و نظائر آن[12] كه مجال طرح آن نمی باشد. دلالت بر نصب فقهاء
بعنوان ولی مردم در عصر غیبت می كند. بنا بر این، این كه پیامبر اسلام ـ
صلی الله علیه و آله ـ خاتم النبیین است مورد قبول همه مسلمین می باشد.
امّا این كه بعد از ایشان كسی دارای مقام ولایت شرعی نمی باشد، كلام صحیحی
نیست زیرا در هر عصری باید یك رجل الهی، مسئولیت زعامت و ولایت مسلمین را
بر دوش بكشد تا دین اسلام همواره پویائی خود را حفظ كرده و به نحو احسن
قوانین اسلامی اجراء شود.
[1] . مائده/55.
[2] . حلّی، كشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد، ص 394.
[3] . مائده/67.
[4] . مطهری، مرتضی، مجموعه آثار ج 4، ص 853 (بحث امامت و
رهبری).
[5] . نساء/59.
[6] . مجمع البیان، ج 4 ـ 3، ص 100 و المیزان، ج 4، ص
389.
[7] . البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 9.
[8] . كشف المراد فی شرح تجوید الاعتقاد، ص 395 و مطهری،
مرتضی، مجموعه آثار، ج4، ص822.
[9] . شعراء/214.
[10] . سیره ابن هشام، ج 1، ص 280 و الكامل ابن اثیر، ج
2 و احقاق الحق، ج 4، ص 62.
[11] . احقاق الحق، ج 4، ص 62.
[12] . ر.ك: كتاب ولایت فقیه امام خمینی(ره).
منبع: اندیشه قم