• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 10759)
چهارشنبه 20/5/1389 - 16:5 -0 تشکر 220036
کلاس اخلاق 1یک : خشم و غضب و راه های مقابله با آن

با سلام

 به لطف خدا می خواهیم اولین کلاس اخلاق خود را با موضوع : خشم و غضب آغاز کنیم . و انشالله که بتوانیم در اولین هفته از این ماه مبارک ، اولین عادت بد خود را از بین ببریم -انشاالله

البته این کار با یاری شما محقق خواهد شد .

ادامه ی مطالب را از دست ندهید : ....

 
چهارشنبه 20/5/1389 - 16:9 - 0 تشکر 220038

با سلام

در روز اول می خواهیم به تعریف خشم و غضب بپردازیم . و انشالله در روز های آتی به اثرات آن ، و راههای مقابله با آن نیز هخواهیم پرداخت .

 
چهارشنبه 20/5/1389 - 16:19 - 0 تشکر 220048

با سلام 

مقدمه


همه ما با حالت روحی خشم آشنا هستیم و در زندگی بارها آن را تجربه کرده‌ایم. خشم نوعی هیجان روحی است که اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشایست دیگران بروز می‌کند. خشم می‌تواند یک رنجش و ناراحتی زودگذر باشد و یا یک عصبانیت تمام عیار ، در هر حال پدیده‌ای کاملا طبیعی است و مانند سایر احساسات نشانه سلامت و تندرستی و عواطف انسانی می‌باشد، اما هنگامی که از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگوار در محیط کار، روابط شخصی و در تمامی عرصه‌های زندگی شما بوجود آورد.

 تعاریف خشم و غضب:

خشم چیست؟


خشم یک نوع احساس است که همواره بین دو حالت متغیر است. خشم می‌تواند عصبانیت و ناراحتی جزئی و یا در نوع حاد آن ، واکنشی جنون‌آمیز باشد. طبق نظر دکتر چارلز اسپیلبرگر ، خشم نیز احساسی نظیر سایر احساسات انسان است که با ویژگی‌های روانشناسی اشخاص تغییر می‌کند. هنگامی که عصبانی می‌شوید آثار فیزیولوژیک خشم در بدن ظاهر می‌شود، ضربان قلب و فشار خونتان بالا می‌رود و میزان ترشح هورمون‌ها نیز افزایش می‌یابد.

عصبانیت می‌تواند به دلیل حوادث و رویدادهای بیرونی و یا تغییرات درونی باشد. ممکن است شما از شخص خاصی مانند همکاران ، اعضاء خانواده و یا رئیس خود رنجیده باشید و رفتار آن‌ها باعث عصبانیت شما شده باشد و یا ترافیک و شلوغی شهر شما را خشمگین کند. فکر کردن و نگرانی در مورد مسائل و مشکلات روزمره و یا به یادآوردن وقایعی که قبلا باعث خشم و ناراحتی شما شده‌اند نیز از عواملی هستند که می‌توانند خشم شما را برانگیزند. بیان کردن خشم ، صحبت کردن پرخاشگرانه و عکس‌العمل تند و خشن حالتی غریزی است که اکثر ما هنگامی که خشمگین می‌شویم، از خود بروز می‌دهیم.

خشم عکس‌العمل طبیعی در برابر تهدید ، خطر و ... است که به ما این اجازه را می‌دهد که در شرایط بحرانی از خود دفاع کنیم. بنابراین عصبانیت برای بقا و پایداری انسان‌ها ضروری و اجتناب ناپذیر است، ولی نباید فراموش کرد که برخورد فیزیکی با افراد و مواردی که ما را خشمگین می‌کنند، از لحاظ قانونی و معیارهای اجتماعی ناهنجار تلقی می‌گردد و پیامدهائی منفی خواهد داشت.

غضب چیست؟


غضب، شعبه‌ای از دیوانگی است که در آن حالت، عقل آدمی از کار افتاده، کنترل انسان از دستش می‌رود در چنین حالتی است که فرد از خود غافل می‌گردد و چه فرصتی طلایی‌تر از این زمان، برای شیطان خواهد بود، او که هر لحظه به دنبال آدمی است تا او را غافل کرده، به فحشا و منکرات بکشاند.

 
چهارشنبه 20/5/1389 - 17:17 - 0 تشکر 220074

مبحث بسیار خوبی رو شروع کردی .
دست شما درد نکنه
من که با شما خواهم بود .
التماس دعا
یاحق

 

thank you for attention

چهارشنبه 20/5/1389 - 23:39 - 0 تشکر 220194

با سلام

این هم حکایتی زیبا از پیامبر به نقل از امام سجاد (ع) :

 امام سجاد علیه السلام :

مَرَّ رَسولُ اللّه صلى الله علیه و آله بِقَومٍ یَرفَعونَ حَجَرا فَقالَ : ما هذا ؟ قالوا : نَعرِفُ بِذاكَ اَشَدَّنا وَ اَقوانا . فَقالَ صلى الله علیه و آله : اَلا اُخبِرُ كُم بِاَشَدِّكُم وَ اَقواكُم؟ قالوا: بَلى، یا رَسولَ اللّه. قالَ: اَشَدُّكُم وَ اَقواكُمُ الَّذى اِذا رَضىَ لَم یُدخِلهُ رِضاهُ فى اِثمٍ وَ لا باطِلٍ وَ اِذا سَخِط لَم یُخرِجهُ سَخَطُهُ مِن قَولِ الحَقِّ وَ اِذا قَدَرَ لَم یَتَعاطَ مالَیسَ لَه بِحَقٍّ ؛

پیامبر صلى الله علیه و آله بر گروهى گذشتند كه سنگى را بلند مى كردند . فرمودند : این چه كارى است؟ گفتند : با این كار ، نیرومندترین و محكم ترینِ خود را مى شناسیم . فرمودند : آیا به شما خبر دهم كه محكم ترین و قوى ترینِ شما كیست؟ گفتند : بلى اى پیامبر خدا ! فرمودند : محكم ترین و قوى ترین شما ، كسى است كه هر گاه خشنود شود ، خشنودى اش او را به گناه و باطل نكشاند ، و هر گاه خشمگین شود ، خشمش او را از سخن حق ، بیرون نبرد ، و هر گاه به قدرت رسید ، آنچه برایش حق نیست، دست نزند.

(معانى الأخبار، ص 366)

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:24 - 0 تشکر 220359

با سلام

در روز اول به تعریف خشم و غضب پرداختیم و اندکی با آن آشنا شدیم . به لطف خدا امروز با کمک شما به آثار و نشانه های خشم و غضب و یا اینکه آیا ما الآن خشم گین هستیم و یا نه ، می پردازیم . ( از دید ائمه و روانشناسی )

با تشکر

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:31 - 0 تشکر 220362

از عاقلان حساب دلم را جدا کنید/
حرف و حدیث کهنه خود را رها کنید/
چیزی به شب نمانده به خلوت که میروید/
قدری دل شکسته ما را دعا کنید/
این دست های ساده و خالی دخیلتان/
ما را فقط به رسم رفاقت دعا کنید./.

سلام
خیلی خوبه
اما به نظر شما همه ی خشم ها گناه داره؟
اگه در مورد این هم مطلب بذارید خیلی ممنون میشیم
یا علی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 21/5/1389 - 15:40 - 0 تشکر 220367

با سلام

آیا خشم یک غریزه مفید می باشد :

 دیدگاه ها

عده ای خشم را معلول تقلید و یادگیری می دانند؛ آنها معتقدند که مشاهده رفتار خشونت آمیز دیگران، اعم از انسان ها یا حیوانات در این تقلید نقش دارد.آنها اعتقاد دارند که خشم ریشه اجتماعی دارد و کاملاً تابع الگوها و قوانین یادگیری است.

برخی روان پزشکان نیز بر این ادعا هستند که گاهی ریشه خشم در اختلالات و امراض جسمی است. همچنین، بیماری هایی چون سوءتغذیه، اختلال در سیستم مغزی، نقص عضو، کاهش قند خون و... بر افزایش شدت خشم افراد اثرگذار هستند.

عده ای دیگر که خشم را غریزی و فطری می دانند، معتقدند که حالت هیدرولیکی دارد و کم کم و خود به خود در آدمی جمع می شود تا به آستانه تخلیه برسد، در این صورت است که حتی بدون تحریک عامل خارجی، تخلیه می شود. در نتیجه پیش از آنکه خشم فرد به این درجه برسد، باید نیروی آن را به زمینه های سازنده؛ مانند ورزش و غیره هدایت کرد.

دیدگاه اسلام

در متون دینی اسلام خشم را به «غضب و غیظ» تعبیر می کنند. دانشمندان و علمای اسلامی خشم را یکی از نعمت های بزرگ خداوند می دانند که در وجود انسان ها به ودیعه نهاده است و به واسطه آن، انسان برای بقای خویش، در برابر ناملایمات طبیعت تلاش می کند و به کمک آن به بازسازی و آبادی دنیا و آخرتش مشغول می شود. جهاد با دشمنان، حفظ نظام بشر، امر به معروف و نهی از منکر، اجرای تعزیرات، دفاع از جان و مال و جهاد با نفس فقط به کمک و یاری این غریزه ممکن می گردد و اگر غریزه خشم نبود، بشر رو به نابودی و تباهی می گذاشت. همچنین خداوند در قرآن کریم می فرماید: «و الکاظمین الغیظ؛ و کسانی که خشم خود را فرو می خورند.» (آل عمران: 134) و نفرموده کسانی که فاقد خشم و غضب هستند.

 
پنج شنبه 21/5/1389 - 15:44 - 0 تشکر 220370

امر به معروف و نهی از منکر، اجرای تعزیرات، دفاع از جان و مال و ناموس D: و جهاد با نفس فقط به کمک و یاری این غریزه ممکن می گردد و اگر غریزه خشم نبود، بشر رو به نابودی و تباهی می گذاشت

مرسی

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

پنج شنبه 21/5/1389 - 15:45 - 0 تشکر 220371

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیكم

من هم در این طرح شركت بدید:D

امیدوارم موقع عصبانیت خشممون را فرو ببریم .

یا حق.

پنج شنبه 21/5/1389 - 15:48 - 0 تشکر 220373

یه چند تا هم من بگم:
مثلا دیدن صحنه ای که دارن حق کسیو میخورن...خشمگین شدن اشکالی نداره
گرفتن حق مظلوم...خشمگین شدن اشکال نداره
خشمگین شدن و ناراحتی کنترل شده از دیدن صحنه ی گناه اشکال نداره

پروردگارا آنگونه زنده ام بدار که نشکند دلی از زنده بودنم و آنگونه بمیران که به وجد نیاید کسی از نبودنم

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.