• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
انجمن ها > انجمن قرآن و عترت > صفحه اول بحث
لطفا در سایت شناسائی شوید!
قرآن و عترت (بازدید: 3411)
سه شنبه 19/5/1389 - 14:55 -0 تشکر 219615
"افتتاحیه محفل مجازی انس با قرآن :حفظ ترجمه ،تفسیر سوره فجر "

 

به نام خدا

سلام خدمت همه عاشقان قرآن وعترت

 به محفل مجازی انس با قرآن خوش آمدید

پیشاپیش حلول ماه مبارک رابه شما تبریک میگویم

به لطف وعنایات پروردگار امسال هم توفیق حاصل شد تا در ماه مبارک رمضان با حفظ سوره فجر

درخدمت شما کاربران تبیان باشیم

در این سلسله جلسات تصمیم گرفیتم که شما را با ترجمه،تجویدوتفسیر وحفظ سوره فجر آشنا کنیم .

 

این جلسات بصورت مجازی برگزار میشه وشما از طریق این مبحث با این سوره آشنا میشوید


--------------------------------------------------------------------------------

و همچنین می توانید با ارسال قرائت خود به ایمیل انجمن از ایراد های تجویدی و صوت و لحنی خود آگاه شوید و با پاسخ گویی و راهنمایی های مربیانی که در این طرح همکاری دارند ، قرائت خود را قوی تر کنید.

ایمیل انجمن جهت دریافت فایل صوتی قرائت شما و بررسی نکات تجویدی آن :

(anjoman.qoran@tebyan.org)

--------------------------------------------------------------------------------

و در پایان جلسات از شما آزمون حفظ گرفته میشود

آزمون بصورت تلفنی میباشد وکه توسط همکاران در زمان مشخص وهماهنگ شده با شما ،گرفته میشود

امیدوارم ساعات خوبی را در این انجمن سپری نماییید.

 


اینــــــــــــــــــــــم تجوید سوره فجر حتما ببینید مشکلی داشتید بپرسید :

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=217497&forumID=970
 

اینم برنامه های انجمن در ماه مبارک رمضان:

http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=17257&threadID=216048&forumID=455

 


دو آیدی زیر در محیط مسنجر پاسخگوی سوالات شما بصورت آنلاین هستند
h5555s@yahoo.com
anjoman.qoran@yahoo.com

 

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 14:57 - 0 تشکر 219617

به نام خدا

سلام

برنامه این هفته سوره فجر

روز چهارشنبه

1. وَ الْفَجْرِ.: 1 - سوگند به سپیده دم،

2. وَ لَیالٍ عَشْرٍ. 2 - و به شب های ده گانه،

روز پنجشنبه

3. وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ. 3 - و به جفت و طاق،

روز جمعه

4. وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ. 4 - و به شب آن گاه كه بگذرد، [كه خودكامگان را كیفر خواهیم نمود.]

روز شنبه

5. هَلْ فِی ذلِكَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ. 5 - آیا برای خردمند در این [سوگندها]، سوگندی [بسنده ] هست!؟

روز یکشنبه

6. أَ لَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ. 6 - آیا ندیدی پروردگارت با عادیان چه كرد!؟

روز دوشنبه

7. إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ. 7 - [بامردم ]ارم، [همان شهری ] كه دارای ساختمان های بلند بود،

روز سه شنبه

8. الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ. 8 - [شهری ] كه همانندش در [دیگر] سرزمین ها ساخته نشده بود.

روز چهارشنبه

9. وَ ثَمُودَ الَّذِینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ. 9 - و با ثمودیان، همانان كه در آن وادی، [برای ساختن كاخ های استوار ]سنگ های سخت را بریدند؟!

روز پنجشنبه

10. وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ. 10 - و با فرعونِ صاحب [لشكریان بسیار كه بسان ] میخ ها [نظام استبدادی اورا پاس میداشتند]؟!

روز جمعه

دوره ایات 1تا 10

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 14:58 - 0 تشکر 219618

به نام خدا

سلام

محتوى وفضیلت سوره «فجر»

در بخش اول این سوره به سوگندهاى متعددى برخورد مى كنیم كه در نوع خود بى سابقه است ، و این قسمها مقدمه اى است براى تهدید جباران به عذاب الهى .

در بخش دیگرى از این سوره اشاره اى به بعضى از اقوام طغیانگر پیشین مانند قوم عاد و ثمود و فرعون و انتقام شدید خداوند از آنان كرده است ، تا قدرتهاى دیگر حساب خود را برسند.

در سومین بخش این سوره به تناسب بخشهاى گذشته اشاره مختصرى به امتحان و آزمایش انسان دارد، و كوتاهى او را كه در اعمال خیر به باد انتقاد مى گیرد.

در آخرین بخش این سوره به سراغ مساءله معاد و سرنوشت مجرمان و كافران ، و همچنین پاداش عظیم مؤ منانى كه صاحب نفوس مطمئنه هستند مى رود.

در فضیلت تلاوت این سوره ، در حدیثى از پیغمبر اكرم (صلى اللّه علیه و آله و سلّم) مى خوانیم : من قراءها فى لیال عشر غفر الله له و من قراءها سائر الایام كانت له نورا یوم القیامة : «كسى كه آن را در شبهاى دهگانه (ده شب اول ذى الحجة) بخواند خداوند گناهان او را مى بخشد، و كسى كه در سایر ایام بخواند نور و روشنایى خواهد بود براى روز قیامتش».

و در حدیثى از امام صادق 7 مى خوانیم : «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانید كه سوره حسین بن على 7 است ، هر كس آن را بخواند با حسین بن على 7 در قیامت در درجه او از بهشت خواهد بود».

معرفى این سوره به عنوان سوره حسین بن على 7 ممكن است به خاطر این باشد كه مصداق روشن «نفس مطمئنه» كه در آخرین آیات این سوره مخاطب واقع شده حسین بن على 7 است ، همانگونه كه در حدیثى از امام صادق 7 ذیل همین آیات آمده است .

و یا به خاطر اینكه لیالى عشر (شبهاى دهگانه) یكى از تفسیرهایش شبهاى دهگانه آغاز محرم است كه رابطه خاصى با حسین بن على 7 دارد.

و به هر حال اینهمه پاداش و فضیلت از آن كسانى است كه تلاوت آن را مقدمه اى براى اصلاح خویش و خودسازى قرار دهند.

تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 438و439

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 14:58 - 0 تشکر 219619

بسْمِ الله الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

ترجمه ساده وروان : بِسْمِ به نام اللَّهِ خداوند الرَّحْمَنِ بخشنده الرَّحِیمِ مهربان

ترجمه:به نام خداوند بخشنده مهربان

ترجمه منظوم : سرآغاز گفتار نام خداست *** كه رحمتگر و مهربان خلق راست

1. وَ الْفَجْرِ.: 1 - سوگند به سپیده دم، وَالْفَجْرِ سوگند به سپیدهدم (1)

2. وَ لَیالٍ عَشْرٍ. 2 - و به شب های ده گانه، وَلَیَالٍ شبهای عَشْرٍ دهگانه (2)

ترجمه منظوم:قسم باد بر موقع صبحگاه1 *** به ده شب در آغاز ذیحجه ماه2

فجر: این واژه در اصل به معنی شكافتن آمده است؛ و بدان دلیل كه روشنایی سپیده دم تاریكی شب را میشكافد، از سپیده دم به «فجر» تعبیر میگردد..

. «فجر» بر دو گونه است: «صادق» و «كاذب». «فجر كاذب» یا مستطیل عبارت از سپیدی طولانی است كه در آسمان پدیدار میگردد، و بدان جهت كه از جهت طول بالا میرود، آن را به دم گرگ و یا روباه تشبیه میكنند و از نظر شرعی حكمی ندارد، چرا كه فجر كاذب است.

اما «فجر صادق» آن روشنی و سپیدی شفافی است كه از آغاز در افق گسترش مییابد و آن هنگا م نخستین لحظه هایی است كه در ماه رمضان باید از خوردن و آشامیدن خوددادری كرد..

از دیدگاه «ابو مسلم» منظور از واژه «فجر» سپیده دم عید قربان است كه در آن روز قربانی میگردد، و روز عید به شب های دهگانه پیش از خود پیوند دارد؛ اما از دیدگاه «ابن عباس» منظور «فجر» همه روزهاست.

اما از دیدگاه برخی منظور شبها و روزهای دهه آخر ماه رمضان است..

تفسیر مجمع البیان

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 14:58 - 0 تشکر 219620

به نام خدا

سلام

3. وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ. 3 - و به جفت و طاق، وَالشَّفْعِ به زوج وَالْوَتْرِ وفرد ﴿3﴾

4. وَ اللَّیْلِ إِذا یَسْرِ. 4 - و به شب آن گاه كه بگذرد، [كه خودكامگان را كیفر خواهیم نمود.]

وَاللَّیْلِ وبه شب إِذَا زمانیکه یَسْرِ سپری شود ﴿4﴾

ترجمه مظموم:قسم نیز بر جفت و بر فرد باد3 *** به شب چون به پایان خود رو نهاد4

در تفسیر آیه دیدگاه ها یكسان نیست:

1 - به باور «حسن» منظور طاق و جفت اعداد است.

2 - اما به باور «ابومسلم» منظور یادآوری حساب و اهمیت آن میباشد، چرا كه همه محاسبات و اندازه گیری ها در گرو آن است.

3 - گروهی از جمله «جبایی» بر آنند كه منظور از جفت و طاق همه پدیده هاست، و خدا به آنها سوگند یاد میكند.

4 - اما گروهی بر آنند كه منظور از جفت پدیده های آفرینش هستند؛ چرا كه خدا همه آنها را دارای زوج و قرین آفریده است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 14:59 - 0 تشکر 219621

به نام خدا

سلام

واژه «وتر» به ذات بی همتای پدید آورنده هستی اشاره دارد، كه شریك و نظیری ندارد.

5 - برخی آیه را به نماز تفسیر كرده اند، كه نماز «شفع» و «وتر» نیز از آن جمله است. برخی نیز «شفع» را به روز عید قربان و «وتر» را به روز عرفه تفسیر نموده اند.

6 - پاره ای این دو واژه را، به روز «ترویه» و «عرفه» تفسیر نموده اند. این دیدگاه از امام باقر و صادق نیز روایت شده است.

7 - «ابن عباس» میگوید: منظور از «وتر»، «آدم» میباشد كه با آفریده شدن همسرش «حوا» جفت گردید.

8 - «مقاتل» بر این باور است كه «شفع» به معنی روزها و شب هاست و «وتر» روز رستاخیز است كه پس از آن شبی نیست.

9 - برخی «شفع» را به صفت مخلوق و آفریده ها و تضاد آنها، نظیر: عزت و ذلت، هستی و نیستی، توانایی و ناتوانی، دانش و نادانی، زندگی و مرگ، و «وتر» را به صفات خدا تفسیر كرده اند؛ چراكه در صفات خدا تضادی نیست و ذات بی همتای او توانا، دانا و زنده است و ناتوانی و نادانی و مرگ در او راه ندارد.

10 - از نظر گروهی منظور از واژه «شفع» علی و فاطمه است و «وتر» محمد، كه درود خدا بر آنان باد.

11 - و از نظر گروهی دیگر منظور از «شفع»، «صفا» و «مروه» میباشد، و «وتر» عبارت است از «خانه خدا».

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 15:0 - 0 تشکر 219622

به نام خدا

سلام

5. هَلْ فِی ذلِكَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ. 5 - آیا برای خردمند در این [سوگندها]، سوگندی [بسنده ] هست!؟ هَلْ ایا فِی ذَلِكَ در ان قَسَمٌ سوگندیست لِّذِی حِجْرٍ برای خردمندان ﴿5﴾

ترجمه مظموم:در آنچه ز سوگند گردید ذكر *** نبوده قسم لایق اهل فكر؟5

حِجر: این واژه در اصل به معنی «منع» آمده، و از آن جایی كه «عقل» انسان را از كارهای ناروا باز میدارد، این واژه در آیه به معنی «عقل» آمده است.

در پنجمین آیه مورد بحث پس از پایان سوگندها میفرماید:

هَلْ فِی ذلِكَ قَسَمٌ لِذِی حِجْرٍ آیا در این سوگندهای بیدارگر برای خردمندان عصرها و نسل ها سوگندی قانع كننده و الهام بخش هست، تا هر خردورزی در مورد سوگندها و پدیده های تفكرانگیز و بدیعی كه به آنها سوگند یاد شده است، بیندیشند؟

این آیه تأكید و بزرگداشتی است بر آنچه این سوگندها به خاطر آن آمده است و منظور این است كه: هر انسان خردمند و خردورزی اگر درست بیندیشد، درمی یابد كه در این پدیده های چندگانه ای كه به آنها سوگند یاد شده، شگفتی ها و دلایل روشنگر و قانع كننده ای است بر یكتایی خدا و دانش و حكمت و قدرت بی كران او.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 15:1 - 0 تشکر 219623

به نام خدا

سلام

6. أَ لَمْ تَرَ كَیْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ. 6 - آیا ندیدی پروردگارت با عادیان چه كرد!؟

أَلَمْ تَرَ ایا ندیدی كَیْفَ چه فَعَلَ کرد رَبُّكَ پروردگارت بِعَادٍ با قوم عاد ﴿6

ترجمه مظموم :ندیدى تو آیا كه بر قوم عاد *** چه فرجام یكتا خدایت نهاد6

گفتنی است كه منظور از «عاد»، جامعه و مردمی بودند كه «هود» برای هدایت آنان برانگیخته شد.

در تفسیر واژه «ارم» دیدگاه ها یكسان نیست:

1 - از دیدگاه برخی این واژه نام قبیله است. «ابوعبیده» میگوید عادیان دو قبیله بودند: قبیله ای كه در گذشته ای دور میزیسته كه قرآن از آن به عادیان نخست تعبیر می كند و میفرماید: و انه اهلك عاد الاولی و اوست كه عادیان قدیم را نابود ساخت، و دیگر قبیله و جامعه ای كه خدا «هود» را برای هدایت آنان فرمان بعثت داد. اما از دیدگاه «محمد بن اسحاق» واژه «ارم» نام نیای بزرگ قوم عاد میباشد.

«قتاده» و «مقاتل» برآنند كه: نام قبیله ای از قوم عاد است. آنان فرمانروایی داشتند كه بسیار توانمند و چیره دست بود، و عاد نام پدر آنان بود.

2 - گروهی از جمله «عكرمه» بر این باورند كه «ارم» نام سرزمین و یا شهر است.

پاره ای پا را فراتر نهاده و برآنند كه «ارم» نام شهر «اسكندریه» است.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 15:2 - 0 تشکر 219625

به نام خدا

سلام

7. إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ. 7 - [بامردم ]ارم، [همان شهری ] كه دارای ساختمان های بلند بود،

إِرَمَ با ارم ذَاتِ الْعِمَادِ دارای کاخ ها وستونها بود ﴿7﴾

ترجمه مظموم :بر اهل ارم با چنان فر و جاه *** چسان كیفرى داد یكتا اله7

8. الَّتِی لَمْ یُخْلَقْ مِثْلُها فِی الْبِلادِ. 8 - [شهری ] كه همانندش در [دیگر] سرزمین ها ساخته نشده بود.

ترجمه مظموم:اگر چه كه در محكمى و عماد *** نبودى چو آن شهر اندر بلاد8

عماد: این واژه به معنی «ستون» و «پایه» آمده و جمع آن «عَمُد» میباشد. این واژه در قدرت و قوت و یا قامت های بلند و برافراشته نیز آمده است.

در اینكه «ارم» نام «شخص» یا «قبیله» است ، یا محل و شهرى است ؟ درمفسران گفتگو است .

«زمخشرى» در «كشاف» از بعضى نقل مى كند كه «عاد» فرزند «عوص» و او فرزند «ارم» و او فرزند «سام» فرزند «نوح» است ، و از آنجا كه نام جد قبیله بر آن قبیله اطلاق مى شده به قبیله عاد نیز «ارم» مى گفتند.

بعضى نیز معتقدند كه «ارم» همان «عاد اولى» است ، و عاد قبیله دوم است در حالى كه بعضى دیگر معتقدند «ارم» نام شهر و سرزمین آنها است .

ولى مناسب با آیه بعد این است كه «ارم» نام شهر بى نظیر آنها باشد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 15:3 - 0 تشکر 219627

به نام خدا

سلام

9. وَ ثَمُودَ الَّذِینَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ. 9 - و با ثمودیان، همانان كه در آن وادی، [برای ساختن كاخ های استوار ]سنگ های سخت را بریدند؟!

الَّتِی که لَمْ یُخْلَقْ ساخته نشده بود مِثْلُهَا مانند آن فِی الْبِلَادِ در شهرها ﴿8

ترجمه مظموم:ثمودى كه خود سنگ را مىشكافت *** چگونه سرانجام كیفر بیافت9

قوم «ثمود» از قدیمى ترین اقوامند و پیامبرشان «صالح» 7 بود، و در سرزمینى بنام «وادى القرى» میان «مدینه» و «شام» زندگى داشتند، تمدنى پیشرفته و زندگانى مرفه ، و صاحب ساختمانهاى عظیم و پیشرفته بودند.

بعضى گفته اند: ثمود نام پدر قبیله بود كه به آن نام نامیده شده اند.

«جابوا» در اصل از «جوبة» (بر وزن توبه) به معنى زمین پست گرفته شده ، سپس به معنى قطع و بریدن هر قطعه زمینى آمده است ، و پاسخ كلام را از این رو «جواب» نامیده اند كه گویى هوا را قطع مى كند و از دهان گوینده به گوش شنونده مى رسد (یا به این جهت كه سؤ ال را قطع كرده و به آن پایان مى دهد).

«واد» كه در اصل «وادى» بوده ، و به معنى بستر رودخانه ، یا محل عبور سیلابها، و گاه به معنى «دره» نیز آمده چرا كه سیلابها از دره هایى كه در كنار كوهها است مى گذرد.

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

سه شنبه 19/5/1389 - 15:3 - 0 تشکر 219628

به نام خدا

سلام

10. وَ فِرْعَوْنَ ذِی الْأَوْتادِ. 10 - و با فرعونِ صاحب [لشكریان بسیار كه بسان ] میخ ها [نظام استبدادی اورا پاس میداشتند]؟!وفرعون وفرعون ذی الاوتاد صاحب میخ ها

ترجمه مظموم:سپهدار فرعون با اقتدار *** به دریا بشد غرق فرجام كار10

«اوتاد» جمع «وتد» (بر وزن صمد) به معنى میخ است .

چرا فرعون را ذی الاوتاد مینامند؟

در اینكه چرا فرعون را «ذى الاوتاد» گفته اند تفسیرهاى مختلفى است ، نخست اینكه او داراى لشكر فراوانى بود كه بسیارى از آنها در خیمه ها زندگى مى كردند، و چادرهاى نظامى را كه براى آنها بر پا مى شد با میخها محكم مى كردند.

دیگر اینكه بیشترین شكنجه فرعون نسبت به كسانى كه مورد خشم او قرار مى گرفتند این بود كه آنها را به چهار میخ مى كشید، دستها و پاهاى او را با میخ به زمین مى بست ، یا با میخ به زمین مى كوبید، و یا او را بر روى قطعه چوبى مى خواباندند و دست و پاى او را با میخ به آن مى كوبیدند، یا مى بستند و به همان حال رها مى كردند تا بمیرد!

این تفسیر در حدیثى از امام صادق
7 نقل شده چنانكه در تواریخ آمده هنگامى كه همسرش «آسیه» به «موسى» 7 ایمان آورد او را به همین صورت شكنجه كرد و كشت .

دیگر اینكه : «ذى الاوتاد» اصولا كنایه از قدرت و استقرار حكومت است

تفسیر نمونه جلد 26 صفحه 456

 

 وبلاگ من ....وبلاگ پيامبران رحمت

 

امام صادق(ع) فرمود:به دنبال مونسى بودم كه در پناه آن, آرامش پيدا كنم, آن را در قرائت قرآن يافتم.

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.