بسم الله
با سلام ، اول باید به دوستمون حق بدیم که گفتند : یكی نیست بگه خوب بنده خدا چرا اصلا میگی.
حالا بگذریم. فقط یه نکته چون این بحث نیاز به مقدمات داره که اگه مایلید ادامه بدیم و اینجوری نباشه که وسط کار بحث نیمه کاره رها بشه و هر که بره سراغ کار قبلیش.هر جایی هم که مغلق بود لطف کنید بفرمایید که بیشتر توضیح بدم.
در مورد شیطان و گناه کار بودن یا نبودنش باید مسائلی را در مورد ظرف وقوع گناه خدمتتون عرض کنم.
اول اینکه ما دو نوع امر در عالم داریم که از سوی خداوند ابلاغ می شود.
1- امر تکوینی
2- امر تشریعی
اوامر تکوینی اوامری هستند که مربروط به اصل خلقت می باشند و نحوه ایجاد و آفرینش موجودات . مثلاً خداوند امر می کند که فلان موجود به وجود بیاید. اینجا مربوط به امر تکوینی است . نکته ای که قابل توجه است این است که در اوامر تکوینی به هیچ شکلی تخلف صورت نمی گیرد . یعنی هرگاه خداوند اراده بر انجام کاری بگیرد آن کار حتماً صورت می گیرد.
اما اوامر تشریعی در حقیقت دستوراتی هستند که خداوند به شکل هایی گوناگونی ابلاغ نموده است و چند چیز در آن ضروری است ، یکی اینکه موجودی که خداوند با آن امر تشریعی نموده است دارای اختیار باشد یعنی قدرت تشخیص خوب و بد و انتخاب خوب را داشته باشد ، دوم اینکه این اوامر از یک پشتیبانی بر خوردار باشند یعنی در صورت امر خداوند به شی ای و ترک آن امر توسط بنده ، آن بنده مستحق کیفر شود و در صورت اجابت امر مستحق پاداش.
با توجه به این دو نکته مشخص شد که بحث جهنم و بهشت و پاداش و جزا همه در مورد اوامر تشریعی می باشد زیرا امکان خلاف از امر خداوند فقط در این نوع امر وجود دارد زیرا در این نوع امر اختیار وجود دارد اما در اوامر تکوینی چنین نیست.
حالا بریم سر وقت شیطان ، ببینیم امری که خداوند به شیطان نموده است از چه نوع امری است؟
آیا امر تکوینی بوده است ؟
آیا تشریعی بوده است؟
و آیا ممکن است که در اینجا صورت سومی در کار باشد ، که دو نوع امر را در بر بگیرد؟؟
دوستان نظراتشون رو بفرمایند و اگه تا اینجا سوالی نیست ادامه بحث رو داشته باشیم و الا مطرح کنید تا پاسخ ها داده بشه.
موفق باشید ...