ذکر «لا حول ولا قوة الا بالله» نوزده حرف دارد که در هر حرفش یک اثر برای ما وجود دارد، وقتی این ذکر را بگوییم، خداوند با نظر رحمت به ما مینگرد و شیاطین انسی و جنی نیز به واسطه این ذکر از ما دور میشوند.
من حدود ۵سال پیش به عمره مشرف شدم در حالیکه از لحاظ مذهبی در رتبه خوبی نسبت به همسن های خودم بودم، مثلا مسلط تر به احکام بودم. ولی بلافاصله بعد از اعمال به شک و تردید نسبت به اعمالم دچار شدم با اینکه به صحت اعمال خود هیچ تردیدی ندارم و میدانم اعمال را در زمان خود صحیح انجام داده ام ولی در این ۵ سال مدام به ذهنم خطور میکند که نکند صحیح انجام نداده باشم یا طوافم صحیح نبوده است. یا نمازی که خواندهام! اکنون بعد از ۵ سال میخواهم این افکار را از بین ببرم.
باعرض سلام و تشکر
باید به طور جدّ، مراقب زبان و حرکات و سکنات خود باشیم که مبادا اسباب دل شکستن کسی را فراهم آوریم و اگر چنین کاری رخ داد بعد از توبه و استغفار جدی به درگاه ربوبی، باید، عملا جبران کنیم و پیش آن شخص برویم و دلش را به دست آوریم و اگر به او دسترسی نداریم در کنار کار خیری مانند قرآن و نماز خواندن به نیت او،صدقهای هم به عنوان رد مظالم به فقیر بدهیم.
منظور از خاموشی در لسان آیات و احادیث، سکوت به جاست که خود می تواند عالی ترین مفاهیم را در قالب ارتباطی غیر کلامی منتقل سازد. مومنین حقیقی، ارزش سکوت و سخن گفتن به موقع را دریافته اند
در جامعه بشری همه یه یک صورت فکر نمی کنند. اندیشه ها و دیدگاه ها با یکدیگر متفاوت است و گاه تضاد و تعارض میان افراد در موضوعاتی واحد پیدا می شود. این امر سبب شده است از دیرباز پدیده ای با عنوان نقد در بین افراد پدید آید که به نوبه خود می تواند سبب پیشرفت
به جای آراستن عیوب و كتمانِ زشتیها و پردهپوشی بر نارساییها، باید آنها را گفت و شنید و در برطرف ساختنش كوشید. تذكّر و نقد از همین جاست كه قیمت و قداست مییابد و برای بعضیها یادآوری یك وظیفه میشود و برای بعضی توجه به تذكّرها و نقدها یك فضیلت اخلاقی
از غیبت نهى كرد و فرمود: كسى كه مسلمانى را غیبت كند، روزه اش باطل مى شود، و وضویش مى شكند، و روز قیامت از دهان او بویى خارج مى شود كه متعفن تر از بوى مردار است، به گونه اى كه اهل محشر از آن ناراحت مى شوند».
وقـتـى نـقـد، مـایـه کـمـالانـدیـشـى و کـار مـاسـت، نـقـدپـذیـرى کـمـک بـه ایـن کـمـال و رشـد اسـت. از آن طـرف، نـقـدنـاپـذیـرى، نـشـانـه نـوعـى غـرور و تـکـبـر و عـامـل زدن در ورطه بدیها و کاستیهاست. گاهى نابترین موعظهها و تذکرها، وقتى بـه دلهـاى د
اسلام براى آبروى مسلمان احترامى به اندازه خون او قائل است و آبرو و خون ، (عِرْض و دَمْ) در روایات اسلامى در كنار هم قرار مى گیرند؛ بنابراین كسى كه شخصیت اجتماعى دیگرى را با ریختن آبروى او مى كشد، گویى شخص او را كشته است. به همین دلیل در روایات به طور مكرّ
در گذشته برادری دینی داشتم. او در چشم من بزرگ بود از آنجا که دنیا در چشم اش کوچک بود. تا اینکه فرمودند: او همواره آنچه می گفت عمل می کرد و آنچه عمل نمی کرد نمی گفت. تا آنجا که فرمودند: بر شما باد به این اخلاق، پس آن را رعایت کرده، همه همت خود را برای آن ب
مواظب باشیم وقتی چیزی را نمیدانیم، تهمت نزنیم. البته بعضیها که حالشان مشخّص است و این را میتوانیم از دوران کاریشان و... ببینیم و عیبی ندارد امّا اگر به یقین نمیدانیم، نمیتوانیم تهمت بزنیم و بگوییم: فلان کارخانه، متعلّق به فلان آقا است
من فردي بد دهن و فحّاش هستم چندين بار تصميم به ترک فحّاشي گرفتهام اما موفق نشدم و ناخواسته به خاطر چيزهاي بيارزش و کوچک با فرزندانم دعوا و نفرين ميکنم و با بيشتر افراد نيز اينگونه رفتار دارم خواهشمندم مرا راهنمايي کنيد؟
پاسخ :
همين که متوجه شدها
اعمال و رفتار هايمان يکديگر را آزار ندهيم.در اسلام هريک از جوارح در برابر خداوند متعال مسئول است و زبان يکي از آن اعضا است که هم ميتوان از آن خوب استفاده کرد و سخنان نيکو گفت وهم از آن بد استفاده کرد و با آن ديگران را آزرد در اين مقاله به برسي برخي از گن
الکافي، عن النّبي (صلي الله عليه و آله): المستتر بالحسنة تعدل سبعين حسنة. و المذيع بالسيئة مغفورٌ له.
کسي که کار نيک را، حسنه را در مقابل چشم مردم انجام نميدهد، مستوراً عن الناس کار خير را انجام ميدهد، هفتاد برابر ارزش پيدا ميکند. البته اين عددها
چه مصيبتها به بار مىآورد كه يكى از آنها غيبت برادران و خواهران است، ببين با آبروى چه اشخاصى بازى مىكنى و چه اسرارى را از مسلمان روى دايره مىريزى و چه حيثياتى را خدشهدار مىكنى و