"آیت جود و سخا "
امام جواد علیه السلام:
سه چیز است که هر کس آن را مراعات کند پشیمان نگردد :
1.اجتناب از عجله
2.مشورت کردن
3.توکل بر خدا در هنگام تصمیم گیری .
( مسند الامام الجواد، ص 247)
امام محمد بن علی الجواد علیه السلام ، در آخر ذیقعده سال 220 هجری در سن 25 سالگی توسط همسرش ، ام فضل مسموم شد و به شهادت رسید.امام جواد علیه السلام در سن 7 یا 8 سالگی پس از شهادت پدر ، به امامت رسیده و هفده سال ، امامت نمودند . مادر ایشان از اهالی نوبه در آفریقا و نامش سبیکه بود که امام رضا علیه السلام او را خیزران نامید .
کنیه آن حضرت: ابوجعفر است ، که ایشان را در اصطلاح روایات ابوجعفر الثانی نامند .
القاب مبارک امام، تقی ، مرتضی، متقی ، زکی ، متوکل ، مختار ، منتجب ، عالم ، قانع ، نجیب می باشد که از همه مشهورتر لقب جواد است .
فعالیتهای امام
دوران امامت امام جواد تا امام عسکری علیهما السلام سرشار از فشارهای سیاسی و کنترل شدید از سوی دستگاه حاکم بود . لذا شعاع فعالیت امام از طرف دربار خلافت، بسیار محدود بود اما با این وصف این بزرگوار هیچگاه از کوشش و تبلیغ درراه اعتلای اسلام باز نایستاد .
در سیره تبلیغی امام جواد علیه السلام ، موارد زیر مهم و در خور تامل می نماید:
الف - تبلیغ از راه مناظره :
بارزترین نوع تبلیغ امام ، مناظره است ، که از نخستین روزهای امامتشان آغاز شد . آن حضرت در دو جهت در عرصه مناظره های علمی گام نهاد .
نخست ، نیاز شیعیان که با توجه به سن اندک آن حضرت در پی کشف جایگاه معنوی اش بودند و دوم، خواست مأمون و معتصم که اندیشه خوار ساختن امام و اثبات الهی نبودن آگاهی های وی را در سرمی پروراندند .
مأمون و دیگر خلفا می کوشیدند با برپا ساختن مجالس ، مناظره ، امامان را رودرروی برخی از دانشمندان به نام زمان قرار دهند تا شاید از پاسخ پرسشی بازماند و جایگاه معنوی وی مورد تردید واقع شود .
ب - تبلیغ عملی علیه حکومت مامون :
مامون امام جواد علیه السلام را بسیار احترام می نهاد و دخترش ام الفضل را ، به رغم مخالفتهای گوناگون به عقد وی درآورد . این برخوردها هرگز امام را به دستگاه خلافت خوش بین نساخت . ایشان ، خلیفه را ستمگر می شمرد و اندیشه مخالفت با او را در سر می پروراند . بنابراین ، در نخستین فرصت به بهانه حج به سمت مدینه رهسپار شد و در آن دیار اقامت گزید .
ج - پدید آوردن حوزه علمی :
پرورش دانش پژوهان روشن بین نیز در شمار روشهای تبلیغی امام نهم علیه السلام جای داشت . ایشان با وجود خفقان حاکم ، تعداد قابل توجهی شاگرد تربیت کرد که گروهی از آنان نیز از شاگردان امام هشتم شمرده می شدند .(1)
د - اعزام نماینده :
امام برای خنثی نمودن تبلیغات شوم بنی عباس و ارائه اسلام راستین به مردم ، نمایندگانی به مناطق مختلف گسیل می کردند . این نمایندگان ، کارگزاران امام شمرده می شدند و در مراکزی چون اهواز ، همدان ، سیستان ، بست ، ری ، بصره ، واسط ، بغداد ، کوفه و قم زمینه اتحاد شیعیان و پیوند آنها با معصوم را فراهم می آوردند .(2)
علم همه جانبه امام
زرقان محدث می گوید : روزی ابن ابی داود را دیدم در حالی که به شدت افسرده و غمگین بود ، از مجلس معتصم باز می گشت . علت را جویا شدم ، گفت: امروز آرزو کردم کاش بیست سال پیش مرده بودم . پرسیدم : چرا؟ گفت: به خاطر آنچه از ابوجعفر جواد در مجلس معتصم بر سرم آمد . شخصی به سرقت اعتراف کرد و از معتصم خواست تا با اجرای کیفر الهی او را پاک سازد . خلیفه همه فقها را گرد آورد . امام جواد را نیز دعوت کرد و از ما در مورد قطع دست دزد و حدود آن پرسید . من گفتم : باید از مچ دست قطع شود ، به دلیل آیه تیمم که می فرماید : (فامسحوا بوجوهکم و ایدیکم )گروهی از فقها در این نظر با من موافق وعده ای دیگرمخالفت کردند و گفتند : بایدازآرنج قطع شود ، به دلیل آیه وضو که می فرماید ( فاغسلوا
و جوهکم و ایدیکم الی المرافق )
آنگاه معتصم رو به امام جواد علیه السلام کرد و پرسید : نظر شما در این مسئله چیست ؟
امام فرمود : اینها در اشتباهند . فقط باید انگشتان دزد قطع شود ، به دلیل این که پیامبر فرمود :
" سجده بر هفت عضو بدن تحقق می پذیرد : پیشانی ، دو کف دست ، دو سر زانو ، دو انگشت بزرگ پا " بنابراین ، اگر دست دزد از مچ یا آرنج قطع شود ، دستی برای او نمی ماند تا سجده کند . خداوند می فرماید( و ان المساجد لله... ) یعنی اعضای هفتگانه سجده از آن خداست و آنچه برای خداست ، قطع نمی شود . معتصم نیز جواب امام را پذیرفت و دستور داد انگشتان دزد را قطع کردند . در این لحظه من ( ابن ابی داود) از شدت ناراحتی ، آرزوی مرگ کردم.
شاگردان امام
با توجه به شرایط سخت اجتماعی و خفقان موجود در عصر امام جواد ، ایشان نتوانستند به صراحت و با گستردگی فراوان به تربیت شاگردان بپردازد. ایشان حدود صد نفر شاگرد داشته اند .(3) و جمعاً 250 حدیث از آن حضرت نقل شده است . (4)البته عمر کم امام که در سن 25 سالگی به شهادت رسیده اند نیز علتی بر این مدعا می باشد . در عین حال ، باید توجه داشت که در میان همین تعداد محدود اصحاب و راویان آن حضرت ، چهره های درخشان و شخصیتهای برجسته ای مانند : علی بن مهزیار، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی ، زکریا بن آدم ، محمد بن اسماعیل بن بزیع ، حسین بن سعید اهوازی و احمد بن محمد بن خالد برقی حضرت عبدالعظیم حسنی را می توان نام برد که هر کدام در صحنه علمی و فقهی ، وزنه خاصی به شمار می رفتند و برخی دارای تألیفات متعدد بودند .
مرقد امام، کعبه دلها
شوق زیارت عتبات عالیات همواره دردلها بوده و دو گوهری که در " کاظمین" مدفون می باشند ، همواره دلهای مشتاق را ربوده اند.آنچه در این شهر ، کهربای جان زائراست ، مرقد دو حجت الهی ، دوامام بزرگوار ، امام موسی بن جعفر و امام جواد علیهما السلام می باشد .
سابقه تاریخی کاظمین ، نشان از تخریبهای مکرر دارد ، چه با سیل های متعدد و طغیان آب و چه با هجوم فتنه گران به این شهر و قتل عام و غارت و تخریب . اما هر بار مرمت و آباد شده و مجددا محل سکونت مردم گشته است .
امروز کاظمین ، تربت مقدسی است که شمیم دل انگیزش جان مشتاقان را حیات دوباره می بخشد .
منابع:
1. امام جواد من المهد الی اللحد، سید محمد کاظم قزوینی، ص 89.2. سیره پیشوایان، ص 559.
3. رجال ، شیخ طوسی.
4. عطاردی، مسند الامام الجواد.