تبیان، دستیار زندگی
ناصر تقوایی علاقه‌مند بوده و هست كه تعزیه "انتقام مختار" را جلوی دوربین ببرد. این كارگردان سینمای ایران كه شب گذشته پس از نمایش مستند "‌تعزیه حر دلاور" در خانه هنرمندان، با مخاطبین و علاقه‌مندان فیلم هایش به گفتگو نشست در ا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ناصر تقوایی و ساخت"انتقام مختار"


ناصر تقوایی علاقه‌مند بوده و هست كه تعزیه "انتقام مختار" را جلوی دوربین ببرد.

این كارگردان سینمای ایران كه شب گذشته پس از نمایش مستند "‌تعزیه حر دلاور" در خانه هنرمندان، با مخاطبین و علاقه‌مندان فیلم هایش به گفتگو نشست در ادامه می‌گوید : متن تعزیه

«انتقام مختار» متن عجیبی است، این متن سراسر كشتار و قتل عام است در عین حال یك نمایش خنده‌دار نیز هست، این دوگانگی در « تعزیه مختار» فوق‌العاده است.

"ناصر تقوایی" در این نشست از مراحل ساخت مستند « تعزیه حر دلاور» سخن گفت .

وی اظهار داشت: این مستند طی سال اخیر چندین بار به نمایش درآمده و درباره ی آن صحبت كرده است ، بنابراین مساله جدیدی برای گفتن ندارد و علاقه‌مند است نظر مخاطبین فیلم را بشنود.

فرهاد ورهرام مستندساز كه اجرای این برنامه را بر عهده داشت، این مستند، را یكی از بهترین مستندهای سینمای ایران دانست.

در ادامه تقوایی گفت:‌ این مستند از یك ماجرای اسطوره‌ای و در مرحله دوم سنتی ایران گرفته شده است.

تعزیه هنری بسیار قدیمی‌ است و صرفا مربوط به دوران اسلامی نمی‌شود، اگر قبل از اسلام نمایش های مذهبی

« سوگ سیاوش» اجرا می‌شده است، ریشه در تعزیه دارد.

وی به نكاتی اشاره كرد و گفت: تعزیه ارتباط ناگسستنی با تماشاگران خود دارد ، تماشاگر صرفا تماشاگر نیست و یكی از پرسوناژهای داستان است.

تقوایی گفت: تماشاگر تعزیه با اینكه تمام داستان را می‌داند ولی دوباره نگاه می‌كند وعكس‌العمل نشان می‌دهد، مثل اینكه برای بار نخست است كه این نمایش را می‌بیند.

وی به ارتباط تنگاتنگ تعزیه و موسیقی اشاره كرد و افزود : با تمام محدودیتهایی كه از نظر موسیقی وجود داشته است، اما ذات تعزیه با موسیقی بنا گذاشته می‌شود.

تقوایی : این مستند را یك اپرای ایرانی می‌داند ، روایت مصوری كه از طریق آواز و موسیقی حكایت خود را بیان می‌كند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینكه چرا تماشاگر تعزیه در این مستند تنها در یك سكانس حضور دارد، گفت: من این ساختار را برای این روایت انتخاب كردم، چون اولا اینجا سینما است، تئاتر نیست و من كدام تماشاگر را 10 روز تمام كه فیلمبرداری طول می‌كشید، به مكان اجرا می‌آوردم؟!

من می‌خواستم تجربه كنم ببینم، چقدر تعزیه با مخاطبین كه این داستان را نمی‌دانند و هیچ ارتباطی از لحاظ حسی با آن ندارند ارتباط برقرار می‌كند.

تقوایی در ادامه درباره چگونگی برداشتها و مدت فیلمبرداری می‌گوید:‌ فیلمبرداری 10 روز طول كشید - با توجه به نوع نمایش كه تعزیه بود - كمتر می‌توانستیم تكرار داشته باشیم، به همین دلیل باید برای این نوع شیوه كار آنقدر با متن آشنایی داشته باشید كه در ذهن آن را مونتاژ بكنید.

وی متذكر شد: این فیلم مستند آن فیلمی نیست كه برای یونسكو فرستاده شده است، آن فیلم باید 10 دقیقه می‌بود كه با مدت زمان 12 دقیقه‌ برای آنها ارسال كردیم.

فیلم مستند « تعزیه حردلاور» كه سال گذشته ساخته شد،به عنوان یكی از فیلمهای مطرح در زمینه تعزیه نمایشهای مختلفی داشته است، اما تقوایی چند روز قبل به ایسنا درباره پخش این فیلم گفت: مذاكراتی داشته ام اما آن موسسات بودجه لازم را برای پخش نداشتند، بنابراین این موضوع فعلا به مرحله‌ قطعی نرسیده است.

او درباره ساخت فیلم می‌گوید : "هروقت خبری شد خبرتان می‌كنم!" .

این همان جمله‌ معروفی است فیلمسازان دیگری از هم نسلان تقوایی همچون بهرام بیضایی در پاسخ به همین سئوال گفته بود.