تبیان، دستیار زندگی
امام خمینی به عنوان فقیه مسلمان، به قرآن به عنوان منبع اصلی برای استنباط وظایف مسلمانان و بیان احکام دین و... می‌نگرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شناخت قرآن در پرتو عرفان

شناخت قرآن در پرتو مکتب عرفانی

کتاب "شناخت قرآن پژوهشی در پرتو مکتب عرفانی" نخستین کتاب از مجموعه «امام خمینی(ره) انقلاب و روش» است که در دوازده جلد توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) منتشر خواهد شد و به میراث قرآنی امام خمینی می پردازد و چارچوبی عالمانه برای قرائت ژرف و روزآمد از قرآن ایجاد می کند.

به گزارش تبیان، این اثر ترجمه‌ای است از کتاب «فهم القرآن، دراسة علی ضوء المدرسة السلوکیة» که توسط جواد علی کسار تالیف شده و کار ترجمه آن را آقای محمدعلی سلطانی انجام داده است.

امام خمینی از سویی به عنوان فقیه مسلمان، به قرآن به عنوان منبع اصلی برای استنباط وظایف مسلمانان و بیان احکام دین و... می‌نگرد و از سوی دیگر به عنوان رهبری انقلابی، قرآن را راهبر انسان به زندگی توام با عدالت و آزادی می بیند.

ایشان در بسیاری از موارد برای برخی از آیات قرآنی تفسیرهایی ارائه کرده و ابعادی از قرآن و آموزه های زنده آن را که بر ما پوشیده بود، شناسانده است.

امام خمینی به عنوان فقیه مسلمان، به قرآن به عنوان منبع اصلی برای استنباط وظایف مسلمانان و بیان احکام دین و... می‌نگرد

کتاب بر پایه چهار محور اساسی "علوم قرآنی و اصول تفسیر"، "طرح بزرگ امام برای هماهنگی بین رویکردهای سه گانه عرفانی و فلسفی و فقهی"، "امام و قرآن کریم" و "نقل و نمونه های تفسیری امام خمینی" قرار گرفته است. نویسنده در مقدمه این کتاب، تألیفات، سخنرانی‌ها، اندیشه‌ها و نامه‌های امام خمینی(ره) به نزدیکان و فرزندان خود را از جمله میراث قرآنی امام خمینی(ره) می‌داند و بر این نکته تأکید می‌کند که بررسی نامه‌های امام راحل، محققان را در شناخت شیوه امام خمینی(ره) در فهم قرآن کریم و تعامل با کلام وحی یاری می‌کند.

بخش اول این کتاب، که مفصل ترین بخش آن نیز محسوب می شود، با نام «علوم قرآن و مبانی تفسیر» در ده فصل تدوین یافته است. نویسنده در این بخش، مقدماتی درباره ضرورت تفسیر را بیان می کند و معنای تفسیر به طور کلی و مقصود از آن از منظر امام خمینی را مطرح و شرایط و ویژگی های مفسر از دیدگاه ایشان را بیان می کند.

سپس به دیدگاه امام درباره تفسیر، ارتباط آن با اهداف قرآن، آثاری که بر آن مترتب می شود و نیز نقد شماری از رویکردهای تفسیری که دانش تفسیر ارائه کرده است می پردازد.

بخش دوم کتاب به نام «طرح آشتی میان عارف، فیلسوف و فقیه» شامل سه مبحث اصلی است. مؤلف در این بخش به مهم‌ترین رویکردهایی که در زمینه‌ی آشتی‌دادن مکاتب اصلی اسلام صورت گرفته می‌پردازد و هم‌چنین به طرح و نظر امام راحل درباره‌ی این موضوع اشاره می‌کند.

طرح آشتی‌ای که امام ارائه کرد، از شناخت قرآنی آغاز گشته که ریشه اصلی و استوار شناخت دینی به شمار می‌آید و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین عنصرهای مشترک در اندیشه اسلامی با همه تنوع‌ها، مشرب‌ها و روش‌هاست

نویسنده در این بخش بیان می دارد که طرح آشتی ای که امام ارائه کرد، از شناخت قرآنی آغاز گشته که ریشه اصلی و استوار شناخت دینی به شمار می آید و از مهمترین و بزرگترین عنصرهای مشترک در اندیشه اسلامی با همه تنوع ها، مشرب ها و روش هاست.

مولف بخش سوم کتاب را با عنوان «نمونه‌های تفسیری و اشارات قرآنی» در دو حوزه ارائه کرده است: نخست حوزه کاربردهای تفسیری که در آن نمونه هایی از تفسیر قرآن که از امام بر جا مانده بیان شده است و دوم حوزه اشارات و بریده‌های بحث قرآنی است که در عنوان تفسیر به مفهوم متداول آن جا نمی گیرد.

بخش چهارم کتاب نیز شامل برگ هایی از لابه‌لای گزارش روزانه و خاطراتی از علاقه شخصی امام خمینی به قرآن است که ما را از اندیشه های ویژه قرآنی امام آگاه می سازد و با عنوان «روزنوشت‌ها و خاطرات قرآنی» نامگذاری شده است. در قسمتی از این بخش می خوانیم:

«سرکار فاطمه طباطبایی نقل می کند: نجف که بودیم، آقا چشمشان ناراحت شده بود. دکتر آمد و چشم ایشان را دید و گفت: شما چند روز قرآن نخوانید و استراحت کنید؛ امام یک دفعه خندیدند و گفتند: دکتر من چشمم را برای قرآن خواندن می خواهم، چه فایده ای دارد اگر چشم داشته باشم و قرآن نخوانم. شما یک کاری بکنید که من بتوانم قرآن را بخوانم.»

کتاب «شناخت قرآن پژوهشی در پرتو مکتب عرفانی» در 668 صفحه و به شمارگان 2000 نسخه با قیمت 12000 تومان به چاپ رسیده است.


گروه کتاب تبیان - محمد بیگدلی