تبیان، دستیار زندگی
فاطمه در بارگاه خدای عزوجل دارای نه نام است که عبارت‌انداز: «فاطمه»، «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدثه» و «زهراء». علامه مجلسی، بحار الانوار، جلد ۴۳، صفحه ۱۰
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حوریه ای در سیمای انسان

فاطمه(س) در بارگاه خدای عزوجل دارای نه نام است که عبارت‌اند از: «فاطمه»، «صدیقه»، «مبارکه»، «طاهره»، «زکیه»، «راضیه»، «مرضیه»، «محدثه» و «زهراء».

 علامه مجلسی، بحار الانوار

فاطمه(س) نام‌های دیگری نیز دارد: سیدة النساء، بتول، حَصان، حرّة، عَذرا، هانیه، حوراء، مریم کبری، صدّیقه کبری، نوریه، سماویه. او دارای کنیه‌های متعددی است که معروف‌ترین آنها: امّ الحسن، امّ الحسین، امّ المحسن، امّ الائمه و امّ ابیها است.

علی بن ابوحمزه از امام صادق علیه السلام پرسید: چرا فاطمه را شب دفن كردند نه روز؟ فرمود:فاطمه سلام الله علیها وصیت كرده بود تا در شب وى را دفن كنند تا ابوبكر و عمر بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند. (شیخ صدوق)

1.پیامبر اکرم (ص) : فاطمه حوریه اى است در چهره ى انسان ، هرگاه من در خود شور و شوق بهشت احساس مى كنم او را بوسه باران مى سازم. (تاریخ الخطیب بغدادى، ج 5، ص 86)

2. پیامبر اکرم (ص) : دخترم ، «فاطمه» حوریه اى است در چهره ى آدمیان. (الصواعق المحرقه، ص 96 اسعاف الراغبین، ص 173)

3. پیامبر اکرم (ص) : «فاطمه» همان زهره ى درخشنده است. (نزهة المجالس، ج 2، ص 222)

4. پیامبر اکرم (ص) : هر كس این بانوى سرفراز را مى شناسد كه مى شناسد و هر كس نمى شناسد بداند كه او پاره ى تن و روح من است. از این رو هر كه او را بیازارد مرا آزرده است. (نورالابصار، ص 49 الفصول المهمة،ص 150)

5. پیامبر اکرم (ص) : فاطمه پاره ى تن من است ، آنچه او را افسرده سازد مرا افسرده مى سازد و آنچه او را شادمان گرداند ، مرا شادمان ساخته است. (مسنداحمد ، ج 4 ، ص 323 الصواعق، ص 113)

6. فرشته ى وحى بر من فرود آمد و پیام آورد كه : اى محمد ! براستى كه پروردگارت فاطمه را دوست مى دارد ، از این رو سجده ى شكر بجاى آور كه من سجده كردم...» (لسان المیزان، ج 3 ، ص 275)

7. پیامبر اکرم (ص) : آفریدگار هستى نور فاطمه را بسان مشعلى فروزان آفرید و آن را بر كنگره هاى عرش آویخت و آنگاه بود كه آسمانها و زمین هاى هفتگانه به نور فاطمه نورباران گردید و به همین جهت او «زهراء» نامیده شد. (بحارالانوار، ج 43 ، ص 17)

8. «ابن عباس» آورده است كه پیامبر گرامى فرمود :

«اما دخت ارجمندم «فاطمه» ، سالار زنان گیتى در همه ى عصرها و نسلهاست. او پاره ى تن من ، نور دیده ، میوه ى دل و روح من است كه در سازمان وجودم قرار دارد. او حوریه اى است در سیماى انسان كه هرگاه در محراب عبادت در برابر پروردگارش قرار مى گیرد ، نور وجودش براى فرشتگان مى درخشد ، درست همانگونه كه ستارگان براى زمینیان نورافشانى مى كنند.»

(بحارالانوار ، ج 43، ص 73)

کسی‌ که‌ عبادتهای‌ خالصانه‌ خود را به‌ سوی‌ خدا فرستد ، پروردگار بزرگ‌ بهترین‌ مصلحت‌ او را به‌ سویش‌ فرو خواهد فرستاد .

(بحار الانوار ، ج‌ 70 ، ص‌ 249)

پاداش‌ خوشرویی‌ در برابر مؤمن‌ بهشت‌ است‌ ، و خوشرویی‌ با دشمن‌ ستیزه‌ جو ، انسان‌ را از عذاب‌ آتش‌ باز می‌دارد .

(بحار الانوار ، ج‌ 75 ، ص‌ 401)

خداوند اطاعت‌ و پیروی‌ از ما اهل‌ بیت‌ (ع‌) را سبب‌ برقراری‌ نظم‌ اجتماعی‌ در امت‌ اسلامی‌ ، و امامت‌ و رهبری‌ ما را عامل‌ وحدت‌ و در امان‌ ماندن‌ از تفرقه‌ها قرار داده‌ است‌ .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ : انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

از حضرت‌ فاطمه‌ زهرا ( علیها السلام‌ ) روایت‌ شده‌ که‌ رسول‌ خدا فرمودند : امام‌ همچون‌ کعبه‌ است‌ که‌ باید به‌ سویش‌ روند ، نه‌ آنکه‌ ( منتظر باشند تا ) او به‌ سوی‌ آنها بیاید .

(بحار الانوار ، ج‌ 36 ، ص‌ 353)

همانا خوشبت‌ حقیقی‌ کسی‌ است‌ که‌ علی‌ ( علیه‌ السلام‌ ) را دوست‌ بدارد .

(مجمع‌ الزوائد علامه‌ هیثمی‌ ، ج‌ 9 ، ص‌ 132)

اما حقانیت‌ من‌ در مالکیت‌ فدک‌ ، همانا خداوند بزرگ‌ آیه‌ " آت‌ ذاالقربی‌ حقه‌ " را وقتی‌ در قرآن‌ کریم‌ بر رسول‌ خدا نازل‌ فرمود ، من‌ و فرزندانم‌ نزدیکترین‌ مردم‌ به‌ پیامبر ( صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ ) بودیم‌ ، پس‌ رسول‌ خدا فدک‌ را به‌ من‌ و فرزندانم‌ هدیه‌ فرمود .

(مستدرک‌ الوسایل‌ ، ج‌ 7 ، ص‌ 291)

خدای‌ تعالی‌ ایمان‌ را برای‌ پاکیزگی‌ از شرک‌ قرار داد ، و نماز را برای‌ دوری‌ از تکبر و خودخواهی‌ .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ : انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

خدای‌ تعالی‌ زکات‌ را مایه‌ پاکی‌ جان‌ و فزونی‌ روزی‌ ، و روزه‌ را برای‌ پابرجایی‌ اخلاص‌ قرار داد .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

خدای‌ تعالی‌ حج‌ را موجب‌ استحکام‌ دیانت‌ ، و عدالت‌ را مایه‌ وحدت‌ و هماهنگی‌ دلها قرار داد .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

خداوند جهاد را موجب‌ عزت‌ و هیبت‌ اسلام‌ ، و صبر را وسیله‌ استحقاق‌ و شایستگی‌ پاداش‌ حق‌ تعالی‌ قرار داد .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

خداوند امر به‌ معروف‌ را جهت‌ اصلاح‌ جامعه‌ واجب‌ فرمود .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 258)

خدای‌ تعالی‌ نیکی‌ به‌ پدر و مادر را واجب‌ فرمود تا از خشم‌ او در امان‌ بمانند ، و دستگیری‌ از خویشان‌ را موجب‌ افزایش‌ عمر و سبب‌ فزونی‌ جمعیت‌ و قدرت‌ قرار داد .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 259)

خدای‌ تعالی‌ قصاص‌ را وسیله‌ حفظ جانها و وفای‌ به‌ نذر را برای‌ رسیدن‌ به‌ مغفرت‌ و آمرزش‌ قرار داد .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 259)

خدای‌ تعالی‌ مراعات‌ کامل‌ وزن‌ و پیمانه‌ را برای‌ جلوگیری‌ از کم‌ فروشی‌ ، و نهی‌ از شراب‌خواری‌ را برای‌ پرهیز از پلیدی‌ تشریع‌ نموده‌ است‌ .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 259)

خدای‌ تعالی‌ پرهیز از افترا و دشنام‌ را برای‌ دور شدن‌ از لعنت‌ واجب‌ فرمود و دزدی‌ را منع‌ کرد تا راه‌ عفت‌ پویند .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 259)

خداوند شرک‌ را حرام‌ فرمود تا به‌ اخلاص‌ طریق‌ بندگی‌ و یکتاپرستی‌ جویند ، " پس‌ چنانکه‌ باید ، ترس‌ از خدا را پیشه‌ گیرید و جز مسلمان‌ نمیرید " و آنچه‌ فرموده‌ است‌ به‌ جا آرید و خود را از آنچه‌ نهی‌ کرده‌ باز دارید که‌ " تنها دانایان‌ از خدا می‌ترسند .

(احتجاج‌ طبرسی‌ ، ایران‌ ، انتشارات‌ اسوه‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 259 - آل‌عمران‌ ، 101)

حضرت‌ فاطمه‌ زهرا ( علیها السلام‌ ) در جواب‌ سلمان‌ که‌ برای‌ فقیری‌ تقاضای‌ کمک‌

داشت‌ فرمود :

" ای‌ سلمان‌ ! سوگند به‌ خداوندی‌ که‌ حضرت‌ محمد ( صلی‌ الله‌ علیه‌ و آله‌ ) را به‌ پیامبری‌ برگزید ، سه‌ روز است‌ که‌ غذا نخورده‌ایم‌ و فرزندانم‌ حسن‌ و حسین‌ ( علیهما السلام‌ ) از شدت‌ گرسنگی‌ بی‌قراری‌ می‌کردند و خسته‌ و مانده‌ به‌ خواب‌ رفته‌اند . اما من‌ نیکی‌ و نیکوکاری‌ را که‌ درب‌ منزل‌ مرا کوبیده‌ است‌ ، رد نمی‌کنم‌ " .

(بحار الانوار ، ج‌ 43 ، ص‌ 72)

پروردگارا ! بزرگا ! به‌ حق‌ پیامبرانی‌ که‌ آنها را برگزیدی‌ و به‌ گریه‌های‌ حسن‌ و حسین‌ در فراق‌ من‌ ، از تو می‌خواهم‌ گناهکاران‌ شیعیان‌ من‌ و شیعیان‌ فرزندان‌ مرا ببخشایی‌ .

(ذخائر العقبی‌ ، ص‌ 53 - کوکب‌ الدری‌ ، ج‌ 1 ، ص‌ 196)

امام‌ حسن‌ مجتبی‌ ( علیه‌ السلام‌ ) فرمود : مادرم‌ فاطمه‌ ( علیها السلام‌ ) را دیدم‌ که‌ شب‌ جمعه‌ تا صبح‌ مشغول‌ عبادت‌ و رکوع‌ و سجود بود ، و شنیدم‌ که‌ برای‌ مؤمنین‌ دعا می‌کرد و اسامی‌ آنان‌ را ذکر می‌نمود و برای‌ آنان‌ بسیار دعا می‌کرد ولی‌ برای‌ خودش‌ دعا نکرد ، پس‌ به‌ او عرض‌ کردم‌ : مادر ، چرا همان‌ طور که‌ برای‌ دیگران‌ دعا کردی‌ برای‌ خودت‌ دعا نکردی‌ ، فرمودند : " پسرم‌ ، اول‌ همسایه‌ و سپس‌ خود و اهل‌ خانه‌ " .

(بحار الانوار ، ج‌ 43 ، ص‌ 81)

روزی‌ حضرت‌ فاطمه‌ ( علیها السلام‌ ) خطاب‌ به‌ حضرت‌ امیرالمؤمنین‌ ( علیه‌ السلام‌ ) فرمود :" علی‌ جان‌ ! نزدیک‌ بیا تا اطلاع‌ دهم‌ شما را از آنچه‌ در گذشته‌ اتفاق‌ افتاد و آنچه‌ در حال‌ به‌ وقوع‌ پیوستن‌ است‌ و آنچه‌ در آینده‌ رخ‌ خواهد داد تا روز قیامت‌ هنگامه‌ برپایی‌ رستاخیز عمومی‌ " .

(بحار الانوار ، ج‌ 43 ، ص‌ 8)

حضرت‌ زهرا ( علیها السلام‌ ) در رابطه‌ با دعای‌ روز جمعه‌ از رسول‌ گرامی‌ اسلام‌ نقل‌ فرمودند که‌ : در روز جمعه‌ ساعتی‌ است‌ که‌ هر خواسته‌ خیر و نیکویی‌ در آن‌ ساعت‌ به‌ اجابت‌ می‌رسد . پرسیدم‌ : یا رسول‌ الله‌ کدام‌ ساعت‌ است‌ ؟ فرمودند : آنگاه‌ که‌ نصف‌ خورشید در افق‌ پنهان‌ شود .

(کنز العمال‌ ، ج‌ 7 ، ص‌ 766)

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان_مینو خرازی

مطالب مرتبط

چرا علی(ع) سکوت کرد

ما چه گوییم که مداح خداست

شور محشر برپاست

گزیده های شهادت

بهانه آفرینش

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.