تبیان، دستیار زندگی
كمالات پیغمبر در على بوده ، مثلا پیغمبر عصمت داشته على هم داشته ، مقام على پیغمبر را على هم داشته و از جمله صفات رسول خدا(صلی الله علیه و آله) به نص آیه شریفه النبى اولى بالمومنین من نفسهم است كه آن بزرگوار اولى به تصرف در جمیع امور دین و دنیاى كافه مردمس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شرح لفظ یابن رسول الله

امام حسین علیه السلام
السلام علیك یابن رسول الله؛ سلام بر تو اى پیغمبر خدا

نزد شیعه اثنى عشرى كه امام حسن و امام حسین(علیهماالسلام) دو فرزند بزرگوار پیغمبرند ولى چون بعضى از اهل سنت مخالف این موضوع می‎باشند لذا باید این مطلب را با ادله‎اى كه نزد آنها معتبر است ثابت كنیم، دلیل از قرآن و نیز اخباریست كه شیعه و سنى در كتب معتبر خود نقل كرده‎اند.

در اثبات این كه حسنین اولاد پیغمبرند

حق تعالى می‎فرماید: فمن حاجك فیه من ما جائك من العلم فقل تعالوا ندع ابنائنا و ابنائكم نسائنا و نسائكم و انفسنا و انفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله على الكاذبین. (آل عمران/61)

در آیات قبل از این آیه شرح حال حضرت عیسى آمد. نصاراى نجران اعتراض كردند كه اى محمد چرا عیسى را دشنام می‎دهى و نام بندگى بر او مى‎نهى. حضرت رسول اکرم فرمودند: پناه می‎برم از این كه نام عبدالله بر عیسى دشنام باشد او بنده‎اى است كه از طرف خدا بسوى خلق فرستاده شده و این كه شما نصارى او را پسر خدا می‎دانید اشتباه است. بزرگ رؤساى نجران غضبناك شده گفت: هرگز دیده‎اى كه فرزندى بى پدر خلق شود؟ حق تعالى این آیه را فرستاد كه :

ان مثل عیسى عندالله كمثل آدم خلقه من تراب ثم قال له كن فیكون. (آل عمران/ 59)

شما خلقت حضرت آدم را از خاك قبول دارید و به نظر شما بعید نمی‎آید، پس چرا استعباد می‎كنید كه عیسى بدون پدر از خون خلق شود، حضرت آدم كه نه پدر داشت و نه مادر، ولى عیسى كه مادر داشت پس قصه خلقت آدم عجیب‎تر از خلقت عیسى می‎باشد.

بعد از این بیان حق تعالى می‎فرماید: فمن حاجك فیه من بعد ما جائك من العلم .

اجماع مفسرین بلكه جمیع امت بر اینست كه مراد از ابنائنا حسین و حسن(علیهماالسلام) می‎باشند. ابوبكر رازى گفته این آیه دلیلست كه حسن و حسین پسران رسول خدا هستند و پسر دختر شخص، حقیقتا پسر اوست و اخبار عامه و خاصه هم بر این مدعا گواه است .

پس هر كس از نصارى در باب عیسى با تو خصومت و مجادله نماید، و از ضلالت و جهالت بر نگردد و بر اعتقاد خود مصر باشد "بعد ما جائك من العلم." پس از آن كه آیات و بیناتى بر تو آمد كه موجب علم و یقین توست بر این كه عیسى برگزیده خدا بر خلق است. "فقل تعالوا ابنائنا و ابنائكم" پس به آنان بگو كه براى مباهله پسران خود را بیاورید، ما هم پسران خود را می‎آوریم "و نسائنا و نسائكم" ما زنان خود و شما زنان خود را بیاورید "و انفسنا و انفسكم" ما كسانى را كه از غایت نزدیكى به ما مثل خود ما می‎باشند می‎آوریم و شما هم نزدیكان خود را كه به همین قسم باشند بیاورید "ثم نبتهل" پس لعنت كنیم بر آن كه دروغ می‎گوید "فنجعل لعنة الله على الكاذبین"؛ لعنت خدا را براى دروغگو قرار دهیم .

از این آیه مباركه و بیان مفسرین چند مطلب مهم براى حقانیت شیعه اثبات می‎شود.

اول - اثبات حقانیت رسول اكرم(صلی الله علیه و آله)

اگر پیامبر اکرم حق نبود جرات مباهله نمى‎نمود و علماء بزرگ مسیحى از میدان مباهله فرار نمی‎كردند لذا در آیه فرمود: فمن حاجك فیه من ما جائك من العلم، یعنى بعد از آن كه شما علم به حقانیت و پیغمبرى خود دارى مباهله را با نصارى شروع كن .

دوم - اثبات این كه حسنین فرزندان رسول خدا (صلی الله علیه و آله) هستند.

اجماع مفسرین بلكه جمیع امت بر اینست كه مراد از ابنائنا حسین و حسن(علیهماالسلام) می‎باشند. ابوبكر رازى گفته این آیه دلیلست كه حسن و حسین پسران رسول خدا هستند و پسر دختر شخص، حقیقتا پسر اوست و اخبار عامه و خاصه هم بر این مدعا گواه است .

حافظ ابونعیم و ابن حجر در صواعق و طبرانى در ترجمه حالات حضرت امام حسن(علیه‎السلام) و جمعى دیگر از علما عامه از خلیفه عمر بن خطاب نقل می‎كنند كه گفت :

در خبر است كه محمد بن حنیفه روزى در صفین جنگ نمایانى كرد، امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) فرمود:

اشهد انك ابنى حقا؛ گواهى می‎دهم كه به حقیقت پسر منا گفتند یا امیرالمؤمنین حسن و حسین نیز فرزندان تواند فرمود: هما ابنا رسول الله .

انى سمعت رسول الله یقول كل حسب و نسب فمنقطع یوم القیامة ما خلاجسى و نسبى و كل بنى انثى عصبتهم لابیهم ماخلا بنى فاطمة انا ابوهم و انا عصبتهم؛ شنیدم از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) كه فرمود هر حسب و نسبى روز قیامت قطع می‎شود مگر حسب و نسب من و عصبته هر اولاد دخترى از جانب پدر است مگر اولاد فاطمه من پدر و عصبته آنها مى‎باشم .

خطیب خوارزمى و احمد بن حنبل و سلیمان بلخى حنفى در - ینابیع المودة - با مختصری كم و زیادى در الفاظ نقل می‎كنند كه رسول اكرم فرمودند:

«ابناى هذان ریحانتاى من الدنیا ابناى هذان امامان قاما او قعدا»؛ دو فرزند من حسن و حسین ریحانه دنیاى منند و هر دو فرزندان من امامانند خواه قائم به امر امامت و خواه ساكن و قاعد باشند.

در خبر است كه محمد بن حنیفه روزى در صفین جنگ نمایانى كرد، امیرالمؤمنین(علیه‎السلام) فرمود:

اشهد انك ابنى حقا؛ گواهى می‎دهم كه به حقیقت پسر منا گفتند یا امیرالمؤمنین حسن و حسین نیز فرزندان تواند فرمود: هما ابنا رسول الله .


برگرفته از کتاب شرح زیارت عاشورا، اثر حضرت آیة الله حاج سید احمد میرخانی

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.