تبیان، دستیار زندگی
مفهوم دجّال، سمبل پیچیده ‏ترین و خطرناك‏ترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع، توصیف تمدّن و جهان‏بینى ماتریالیستى غرب است؛ زیرا تاریخ ادیان تاكنون چنین دشمنى به خود ندیده است. در احادیث دجّال آمده است: (از زمان خلق آدم تا روز قیامت، امرى خطیرتر از دجّال
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دجال دیجیتال

توصیف دجّال به زبان نمادین

انتظار

در میان مهدى پژوهان، محققى كه بیش از دیگران بر رمزى بودن زبان احادیث در قضیه‌ى دجّال تأكید داشته و مفصّل‏تر بدان پرداخته است، علامه سید محمد صدر در جلد سوم موسوعة الامام المهدى است كه در اینجا خلاصه‏ ى سخنان ایشان را نقل مى‏كنیم:

مفهوم دجّال، سمبل پیچیده ‏ترین و خطرناك‏ترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع، توصیف تمدّن و جهان‏بینى ماتریالیستى غرب است؛ زیرا تاریخ ادیان تاكنون چنین دشمنى به خود ندیده است. در احادیث دجّال آمده است: (از زمان خلق آدم تا روز قیامت، امرى خطیرتر از دجّال وجود ندارد)، و استفاده از كلمه (أمر) خود بیانگر این حقیقت است كه دجّال یك شخص معیّن نبوده، بلكه یك جریان فرهنگى - اقتصادى - سیاسى ضد توحیدى و ضد دینى است.

در روایات باب وارد شده است: (از ترفندهاى دجّال این است كه به آسمان دستور مى‏دهد كه ببارد و در پى آن، آسمان خواهد بارید و به زمین امر مى‏كند برویان و به دنبال آن، زمین رستن آغاز خواهد كرد)، و این چیزى است كه تمدّن غربى بر اساس پیشرفت‏هاى خیره‏كننده در عرصه ى فن‏آورى صنعتى و پیشرفت در زمینه‏هاى فیزیك فضایى و بیوشیمى و ده‏ها شاخه ى دیگر علمى و با سیطره‏ ى همه جانبه بر منابع طبیعى، بدان دست یافته است. 1

بدیهى است كه این شعبده‏ها و تردستى‏هایى كه از آستین تمدن مادى غرب بیرون مى‏آید، تا چه حدّ اذهان سطحى‏نگر و ساده‏ اندیش را مسحور و مرعوب خود مى‏سازد.

در اخبار دجّال آمده است: (از شگردها و شیوه‏ هاى اوست كه اگر بر محلّه‏اى عبور كند و مورد تكذیب و روى‏گرداندن اهل آن واقع شود، كسى از آنان زنده نخواهد ماند و اگر بر محلّه‏اى بگذرد و مورد استقبال و تصدیق اهل آن قرار گیرد، آسمان را گوید كه بر آنان ببار و زمین را امر كند كه بر ایشان برویان تا آنجا كه زان پس، دام‏هاى ایشان در نهایت فربهى و شیرآورى و... خواهند شد).

و این، پدیده‏اى است كه ما امروزه در صحنه‏ ى بین الملل و روابط به اصطلاح شمال - جنوب به خوبى شاهد آن هستیم؛ هر جامعه‏ اى كه خود را در آغوش غرب استكبارى انداخته و حلقه ى سرسپرده ‏گى آنان را در گوش كند، از نظر اقتصادى و رفاهى مورد توجه غرب قرار مى‏گیرد و هر كشورى كه بخواهد در مقابل ارزش‏هاى غربى (مانند: قرائت غربى حقوق بشر) یا سیاست‏هاى غربى بایستد، بایكوت و تحریم همه جانبه مى‏شود.

مفهوم دجّال، سمبل پیچیده ‏ترین و خطرناك‏ترین دشمن اسلام و خداست و این در واقع، توصیف تمدّن و جهان‏بینى ماتریالیستى غرب است.

در باره‏ ى دجّال در جوامع روایى مى‏خوانیم: (دجّال با رساترین فریاد خود كه همه‏ ى عالمیان بشنوند بانگ مى‏زند: به سویم بشتابید اى هواداران من! منم آن كس كه (خَلَق فَسوّى) و منم آن كه (قدّر فهدى) آرى! (أنا ربكم الأعلى). همه ى این اوصاف در مورد تمدن غربى صادق است. غرب مادّى و متافیزیك ستیز از طریق امپراطورى اهریمنى و جهانى رسانه‏ ها و شبكه‏ هاى عظیم صوتى - تصویرى - مطبوعاتى با ترویج اخلاق، حقوق، ارزش‏ها و هنر مادّى، ولایت خود بر شئون انسان را فریاد مى‏كند و با حركت خزنده‏ ى فراگیر خویش، آدمى را در چنبره و قبضه ى خویش گرفته و از عالم علوى جدا ساخته است.

وسایل ارتباط جمعى، بلندگوى تبلیغ ارزش‏ها و هنجارهاى مادّى‏اند و قوانین دست ساز بشر غربى با هزار نوع تدلیس و آرایش و چاشنى به هاضمه ى فكر جامعه جهانى خورانده مى‏شود و به این شكل، تمدن مادى و فرهنگ دین‏ستیز غربى، ولایت و سرپرستى خود را بر معاش و معاد انسان و سعادت و رستگارى وى اعلام مى‏دارد و ولایت هر منبع غیبى و

انسان

متافیزیكى را نفى مى‏كند كه در واقع این جز كوس خدایى‏زدن و ادعاى ربوبیت كردن، نیست. 2

از احوال غریب دجّال است كه به همراه او آب و آتشى دیده مى‏شود كه آن آب در حقیقت آتش و آن آتش در واقع آب است، بنا بر این هر كس این دو را مشاهده كرد، باید در آن آتش در آید كه همانا آبى است بس زلال.

چه كسى است كه نداند آب گواراى لذت‏هاى دنیوى و مشتهیات حیوانى و تكاثر ثروت و رفاه مادى كه غرب ماده باور و ماده ‏پرست به كام انسان عطشناك مى‏ریزد، چیزى جز آتش سعادت سوز و شرافت سوز نیست، و نیز كیست كه نداند آنچه كه غربِ از آسمان بریده و زمین‏گیر شده! زشت و ضد ارزش معرفى كند، در حقیقت جز آب حیات رستگارى نیست.

دجّال در تراث روایى ما، یك چشم معرفى شده است و گفته شده كه چشم دیگر او كور است و قطعا این وصف، زیبنده ى تفكر و تمدن ماده‏زده ى غربى مى‏باشد؛ چه آن كه غرب از دو بخش عالم و هستى آدمى یعنى ماده و معنا و به عبارت دیگر جسم و روح، تنها ماده و مادیات و جسم و جسمانیات را مى‏بیند و اساسا توانایى مشاهده‏ ى معنا و معنویت و روح و روحانیت را ندارد و این یعنى او از یك چشم محروم است و یكى از دو سمت و سوى جغرافیاى هستى را ندیده و هرگز درك نكرده است.

سرانجام در احادیث مى‏خوانیم كه (هیچ جایى از زمین باقى نمى‏ماند مگر آن كه دجّال در آن گام مى‏نهد و حضور خود را اعلام مى‏كند به جز مكه و مدینه؛ زیرا فرشته‏اى با شمشیرى بر فراز این دو ناحیه ‏ى مقدسه ایستاده و از ورود دجّال به آن‏ها جلوگیرى مى‏كند).

از زمانى كه استعمار قدیم در لباس استعمار نوین، تجدید حیات كرد و با استعمار فكرى -فرهنگى و استكبارى اقتصادى، اختاپوس‏ وار با بازوهاى پلید خود به اطراف و اكناف چنگ ‏اندازى كرده، هیچ قسمتى از كره‏ ى خاكى از لوث وجود او بر كنار نمانده و همه كشورهاى جهان سایه ى شوم او را بر سر خود حس كرده‏اند. همه ى فرهنگ‏ها مقهور ارزش‏ها و هنجارهاى غربى قرار گرفته است مگر ایدئولوژى مترقى و حیات‏بخش اسلام ناب كه در حدیث فوق با زبان سمبلیك، حرم الهى مكه و حرم نبوى مدینه - سراى توحید و نبوت- نماد آن قلمداد شده است و این به آن معناست كه تفكر اِلحادى، نوین غرب هرگز اسلام اصیل را مقهور نخواهد ساخت كه (الاسلام یعلو و لا یُعلى علیه). 3

نشانه هاى یار و چكامه انتظار - مهدی علیزاده

تنظیم : گروه دین و اندیشه - حسین عسگری


1- در مورد ریزش باران و رویش گیاه و تسلط انسان بر آن‏ها، امروزه شاهد تكنیكهایى هستیم كه تا دو قرن پیش، شاید هیچ كس به ذهنش نیز خطور نمى‏كرد مانند: پدیده ى به اصطلاح باردار كردن ابرها و باران مصنوعى و كشاورزى بدون خاك (بر روى آب) و...

2- نفى ربوبیت الهى و اصل خودبسندگى در واقع جنینى است كه از لقاح بذرهاى (اومانیسم) و (سكولاریسم) - یعنى دو مؤلّفه بنیادین تفكر معاصر غرب - متولد مى‏شود.

3- موسوعة الامام المهدى / تاریخ الغیبة الكبرى / صص  517 - 511و  532و 535

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.