کاریکاتور با موضوع هویت خلیج فارس
در كنار مقالات و گزارشها، دهها كاریكاتور نیز توسط هنرمندان كاریكاتوریست ایرانی عرضه شد كه در سطح بینالمللی مورد توجه قرار گرفت.
ایسنا-اسماعیل عباسی با اشاره به روش طراحی و قالب كاریكاتور ایران تاكید كرد:كاریكاتور باید دارای محتوا و قالب مطلوب و در خور اعتنا باشد؛ تا سهم خود را در انتقال فرهنگ و هویت تاریخی یك سرزمین برعهده گیرد.
این هنرمند كاریكاتوریست و روزنامهنگار گفت: كاریكاتور در واقع نقاشی هجایی است و خواه ناخواه در هر كشوری تحت تأثیر ویژگیهای بومی آن سرزمین قرار دارد. در ایران كاریكاتور از طریق روزنامه ملانصرالدین قفقاز رواج پیدا كرد. كاریكاتوریستهای ترك نیز در شكلگیری كاریكاتورهای مطبوعاتی ایران از دهه 1320هجری شمسی به این سو نقش مؤثری داشتند. حتی تاثیرات كاریكاتورهای اروپایی بر كاریكاتور ایران قابل مشاهده است؛ اما بهمرور این هنر نیز تحت تاثیر فرهنگ و هویت ملی ما ویژگیهای بومی یافت كه البته این خصوصیات در برخی از آثار نمود بیشتری دارد.
وی ادامه داد: بهطور كلی كاریكاتور هر كشوری هم از لحاظ غالب و هم محتوا مورد بررسی و ارزیابی قرار میگیرد. بر این اساس یك كاریكاتور باید دارای محتوا و قالب مطلوب و نیز یك وضعیت مطلوب باشد؛ به همان اندازه كه كاریكاتوریستها از آزادی لازم برای دفاع از هویت تاریخی كشورشان برخوردار باشند و بتوانند موانع و عواملی را كه به هر دلیل این هویت را مورد تهدید میدهند، با بیان تصویری طنزآمیز نقد كنند. این قبیل آثار بازتاب جهانی هم میتوانند داشته باشند.
عباسی در ادامه به عنوان نمونه، به چالشی كه بر سر نام خلیج فارس پس از چاپ نقشه مجعول در نشریه نشنال ژیوگرافیك پیش آمد، اشاره كرد و یادآور شد: در كنار مقالات و گزارشها، دهها كاریكاتور نیز توسط هنرمندان كاریكاتوریست ایرانی عرضه شد كه در سطح بینالمللی مورد توجه قرار گرفت. تردیدی نیست كه هویت تاریخی خلیج فارس به مثابه بخشی از تاریخ میهمن و سرزمین ما محسوب میشود.