تبیان، دستیار زندگی
مهارت ایشان تنها در فلسفه و عرفان نیست؛ مهارت شان در فقه و اصول بیش از فلسفه است. لكن فقه و اصولِ ایشان را، آن جنبه عرفان ایشان مستور كرد و سبب شده كه معروفیت ایشان در فقه و اصول مكشوف نشود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فضايل آية الله شاه آبادي

فضایل آیت الله شاه آبادی

جامعيت در علوم

مهارت در تدريس عرفان

تيز بيني و روشنگري

آثار و بركات

جامعيت در علوم

آن بزرگوار در بسياري از علوم عقلي و نقلي و حتي تجربي، از مهارت كافي برخوردار بود. از مرحوم آية الله ميرزا هاشم آملي نقل است كه فرمود:

مهارت ايشان تنها در فلسفه و عرفان نيست؛ مهارت شان در فقه و اصول بيش از فلسفه است. لكن فقه و اصولِ ايشان را، آن جنبه عرفان ايشان مستور كرد و سبب شده كه معروفيت ايشان در فقه و اصول مكشوف نشود.

باز در همين زمينه يكي از فرزندان ايشان مي گويد:

مرحوم آية الله والد (رحمة الله عليه) علاوه بر آنكه از مهارت كافي در فقه، اصول، فلسفه و عرفان برخوردار بود، در علوم ديگر مانند طب تبحر كافي داشت و استادي مسلّم در بعضي از علوم غريبه و رياضيات بود.

مهارت در تدريس عرفان

از امام راحل قدس سره نقل است كه «مرحوم شاه آبادي مطالب را از شارح فصوص، بهتر بيان مي كرد». 

تيزبيني و روشنفكري

اين امر در نوشته ها و آثار و سرگذشت اين مرد بزرگ كاملاً واضح و روشن است. نمونه بارز آن كتاب شذرات المعارف است كه در آن به بيان چگونگي نجات مسلمين از «قيود مضرّه، اقتصاد در امر دنيا، استقلال مملكتي و...» پرداخته است.

همچنين ايشان به چند زبان زنده دنيا مانند زبان فرانسوي تسلّط كامل داشت. در امر ولايت ائمه اطهار عليهم السلام و محبت ايشان نيز، اهتمام داشت.

مع الاسف، قدر و منزلت اين مرد بزرگ ناشناخته ماند و به جز تعداد محدودي از بزرگان مانند امام خميني قدس سره ـ كه مي فرمايد: «هيچ كس به اندازه من ايشان را نشناخته است»

و مرحوم شهيد مطهري كه در كتاب تفسير سوره قارعه به معرفي اين دانشمند نامي مي پردازد، كسي ايشان را نشناخت.

آثار و بركات

از آثار و بركات اين عالم بزرگ بعد از ممنوع المنبر شدن از سوي رضا خان، تشكيل جلسات و هيأتهاي مذهبي و هفتگي در تهران بود كه تاكنون منشأ بسياري از خيرات و موجب ارشاد مردم و انسجام سياسي و اجتماعي در برهه هاي مختلف بوده است.

طرح تشكيل صندوق هاي قرض الحسنه در تهران، به جهت بي نياز شدن از معاملات ربوي، از آثار اين رادمرد الهي بوده است.

از ديگر اقدامات فرهنگي و ابتکارات آية الله شاه آبادي برپايي جلسات سخنراني خانگي - دور از چشم ماءموران رژيم - بود که نقش مهمي در مبارزات و آگاهي سياسي مردم ايفا مي کرد. شيخ عارف کامل از تعليم و تربيت کودکان و نوجوانان نيز غافل نبود و در پي اين مقصود منزل شخصي خود را به تدريس و تعليم نونهالان اختصاص ‍ داده بود. او چند مرد صالح و مؤ من انتخاب کرد که به دانش آموزان درس ‍ بدهند و خود نيز بر کار مدرسه نظارت داشت و هفته اي يک بار با سخنراني براي دانش آموزان و اولياي آنها، آنها را در حفظ شعاير اسلام راهنمايي مي کرد.

آيت حق براي امر به معروف و نهي از منکر اهميت زيادي قائل بود و در انجام اين واجب الهي از مردم و اهالي مسجد هم استمداد مي جست . چنانکه آورده اند پزشکي که در همسايگي ايشان بود با آوردن معلم موسيقي و وسايل آن ، موجبات ناراحتي ايشان و همسايگان را فراهم کرده بود و چون حضرت آية الله شاه آبادي از او خواست که از اين عمل شيطاني دست بردارد قبول نکرد!

آيت حق در سخنراني شب جمعه فرمود:

(خوب است از اين پس هر کسي از جلو مطب اين دکتر مي گذرد با خوشرويي از او بخواهد که از اين عمل دست بردارد.))

چند روز گذشت . پزشک هر روز با دهها مراجعه کننده مواجه مي شد که همگي بدو تذکر مي دادند که دست از اين عمل بردارد. او چاره اي جز تعطيل کردن کلاس نديد و آنگاه که با آية الله شاه آبادي مواجه شد گفت :

(آقاي شاه آبادي ! با قدرت ملت کار را تمام کردي ... من جواب مراجع قضايي و قانوني را مي توانستم بدهم ولي هرگز درباره اين روش مردمي نينديشيده بودم .)

آري ، بر اثر تلاش خستگي ناپذير ايشان و ديگر مؤ منان کليه مراکز فساد در مدت کوتاهي از آن منطقه برچيده شد.


منابع:

سایت حوزه نت

سایت صالحین

تهیه و تنظیم: فریادرس گروه حوزه علمیه