تبیان، دستیار زندگی
حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: بیایید به انقلاب و کشور و جوانانمان رحم کنیم، مرتب بر طبل اختلاف کوبیدن نشانه عقل نیست، درست است که در جامعه باید انتقاد باشد اما هم انتقاد کننده و هم انتقاد شونده باید شرایط لازم را رعایت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مکارم شیرازی:

مرتب بر طبل اختلاف کوبیدن نشانه عقل نیست

آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: بیایید به انقلاب و کشور و جوانانمان رحم کنیم، مرتب بر طبل اختلاف کوبیدن نشانه عقل نیست، درست است که در جامعه باید انتقاد باشد اما هم انتقاد کننده و هم انتقاد شونده باید شرایط لازم را رعایت کنند.

به گزارش   خبرگزاری رسا،‌ حضرت آیت الله مکارم شیرازی در شب میلاد امام عصر(عج) در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر امام رضا(ع) گفت: از مجموع آیاتی که به قیام امام زمان(عج) اشاره دارد و روایاتی که در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده است، استفاده می شود که با قیام حضرت، شش برکت عائد جهان بشریت می شود.

وی اظهار داشت: خلافت روی زمین یکی از این برکات است که در آن هنگام حکومت جهانی از دست ظالمان و ستمگران گرفته شده و به دست بندگان صالح خدا و مومنان سپرده خواهد شد، خداوند اسلام را در سراسر جهان گسترش می دهد.

شبهه ای که اغلب مطرح می شود این است که انقلاب امام زمان(عج) انقلاب فرهنگی است یا نظامی؛ شمشیری که در روایات بدان اشاره شده، کنایه از قدرت و سلاح موثر و شامل همه وسایل جنگی امروزی است و معنایش این نیست که در زمان ظهور همه وسایل پیشرفته از بین رفته و سلاح اولیه شمشیر استفاده می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، برچیده شدن ناامنی از جهان و برقراری امنیت واقعی را از دیگر برکات ظهور دانست و افزود: در عصر ظهور نه تنها جنگ های جهانی و منطقه ای نخواهد بود بلکه امنیت نیز، امنیت واقعیست نه صلح توام با ترس و وحشت صلحی فعلی دنیا شکننده و آمیخته با وحشت است.

وی ادامه داد: اکنون انبارهای بمب های اتمی مملو و موشک هایی که می تواند کلاهک های اتمی را به هرنقطه از جهان حمل کند آماده است به گونه ای که به گفته خودشان این سلاح ها، نه تنها کره زمین که برای نابودی هفت کره دیگر نیز کفایت می کند؛ از این‌رو اگر امنیتی هم هست آمیخته با ترس و وحشت است.

این مرجع تقلید گفت: در عصر ظهور، بت پرستی از تمام جهان برچیده شده و همه جا آثار توحید نمایان می شود، تمام ثروت های جهان از دست مستکبران گرفته و در اختیار مظلومان قرار می گیرد و مستضعفان وارث ثروت های زمین خواهند شد، همچنین عدالت و مبارزه با ظلم گسترش یافته و تبعیض در اشکال مختلف آن از بین می رود.

وی تصریح کرد: شبهه ای که اغلب مطرح می شود این است که انقلاب امام زمان(عج) انقلاب فرهنگی است یا نظامی؛ شمشیری که در روایات بدان اشاره شده، کنایه از قدرت و سلاح موثر و شامل همه وسایل جنگی امروزی است و معنایش این نیست که در زمان ظهور همه وسایل پیشرفته از بین رفته و سلاح اولیه شمشیر استفاده می شود.

این مدرس خارج فقه حوزه علمیه قم، ابراز داشت: برخی این گونه ظهور را تفسیر می کنند که امام عصر(عج) ناگهان ظاهر شده و تمام کفار و ظالمان را نابود می کند، چنین تفسیر وحشتناکی حتی منتظران را نیز دچار تردید می کند، در حالی که با ظهور حضرت توسعه علمی صورت گرفته و شاهد رشد 12.5 برابری علم(با روشن شدن 25 حرف کشف نشده علم) خواهیم بود با چنین رشد علمی آیا یک انقلاب فرهنگی ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: طبق سیره پیامبر اسلام(ص)، قیام نظامی تنها برای اقلیتی است که انقلاب فرهنگی در آن ها مؤثر واقع نشود، اکثریت مردم جهان از طریق فرهنگ، استدلال و برنامه های آموزنده به حضرت ایمان می آورند.

وی با تأکید براینکه کار امام زمان(عج)، تربیت و پرورش اخلاق و عقل و توجه دادن بشریت به عدالت و داد و آثار سوء ظلم و بیدادگری است، بیان داشت: ما که ادعا می کنیم منتظر ظهورش هستیم باید این انقلاب فرهنگی را بین خود ایجاد کنیم، سطح معارف خود را بالا برده، به اخلاق پاک و صفات نیکو ملبس شویم چرا که انقلاب فرهنگی در میان ما، مقدمه ای برای ظهور امام است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، با بیان اینکه توسل به امام و جشن و شادی خوب است ولی این ها همه شاخ و برگ بوده و ریشه اصلی، آمادگی روح و جان ما و صفای دل و ایمان قوی و اخلاق خوب است، گفت: اخیرا در جامعه شاهدیم که دایره برخی صفات رذیله همچون دروغ و تهمت و شایعه سازی وسیع تر شده و نه تنها زیاد دروغ گفته می شود که افراد دروغ پذیر هم زیاد شده اند.

وی، خطاب به همه آحاد جامعه اعم از مردم و مسؤولان افزود: بیایید به انقلاب و کشور و جوانانمان رحم کنیم، مرتب بر طبل اختلاف کوبیدن نشانه عقل نیست، درست است که در جامعه باید انتقاد باشد اما هم انتقاد کننده و هم انتقاد شونده باید شرایط لازم را رعایت کنند.

این مرجع تقلید، با شاره به اینکه جامعه ای که در آن انتقاد نباشد، جامعه مرده است، خاطرنشان کرد: انتقادهای صحیح، دوستانه، سازنده و مستدل، اشتباهات را روشن و مقدمه اصلاح را فراهم می کند؛ از این‌رو منتقد باید حسن نیت داشته باشد نه اینکه به قصد عداوت و انتقام جویی انتقاد کند، انتقاد شونده نیز باید با انصاف بوده و بر عمل خود اصرار نداشته باشد و وقتی همه مردم، نخبگان و خواص و افراد بی غرض موردی را تذکر می دهند، باید اصلاح کند./