تبیان، دستیار زندگی
امام جمعه قم با تاكید بر كنار گذاشتن اختلاف‌ها گفت: اختلاف كشور را به بیراهه برده و دچار مشكلات جبران ناپدیری خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آيت‌الله جوادي‌آملي:

اختلاف كشور را دچار مشكلات جبران ناپذيري مي‌كند

آیت‌الله جوادی‌آملی

امام جمعه قم با تاكيد بر كنار گذاشتن اختلاف‌ها گفت: اختلاف كشور را به بيراهه برده و دچار مشكلات جبران ناپديري خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري فارس از قم، آيت‌الله عبدالله جوادي‌آملي  دیروز در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه قم كه در شبستان امام خميني حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار شد، با اشاره به موضوع تقواي الهي گفت: بهترين توشه دنيا و آخرت و آرامش دنيا و آخرت تقواي الهي است.

وي ادامه داد: نماز جمعه اين خصوصيت را هر هفته مطرح مي‌كند تا مردم نسبت به تقواي الهي توجه كافي داشته باشند.

اسلامي شدن در دانشگاه اين نيست كه دختر و پسر را از هم جدا كنيم و نمازخانه بسازيم، اسلامي كردن دانشگاه يعني اينكه علومي كه تدريس مي‌شود اسلامي باشد و براي دانشجو نيز عنوان شود كه منشأ اين علوم كجاست.

امام جمعه قم در ادامه به خطبه 211 نهج‌البلاغه اشاره كرد و گفت: در اين خطبه حضرت علي(ع) در خصوص پيدايش آب و هوا و زمين صحبت كرده‌اند كه در آنجا به تمامي مسائل پيدايش زمين و آسمان توجه شده است.

وي گفت: در اين خطبه مشخص شده است كه تمامي علوم اسلامي بوده و علم فقط ديني است.

آيت‌الله جوادي‌آملي افزود: بايد در حوزه‌هاي علميه نيز به موضوع علوم ديني و اسلامي توجه شود و اگر تاكنون اين مسائل مشخص مي‌شد، متوجه بوديم كه فيزيك و زيست غير ديني نداريم و همه اين مسائل اسلامي بوده و از سوي خداوند مطرح است.

امام جمعه قم با بيان اينكه بايد دانشگاه‌ها را اسلامي كنيم، گفت: اسلامي شدن در دانشگاه اين نيست كه دختر و پسر را از هم جدا كنيم و نمازخانه بسازيم، اسلامي كردن دانشگاه يعني اينكه علومي كه تدريس مي‌شود اسلامي باشد و براي دانشجو نيز عنوان شود كه منشأ اين علوم كجاست.

وي افزود: در دانشگاه‌ها نبايد لاشه علم را به دانشجو بگوييم. امروز در دانشگاه‌هاي ما لاشه علم مطرح مي‌شود و توضيح داده نمي‌شود كه اين علم را چه كسي و براي چه خلق كرد.

براي اينكه منتظر واقعي باشيم بايد بر عقل و عدل پايبند باشيم و بدانيم كه عقل همراه با عدل موجب ظهور حضرت مي‌شود.

آيت‌الله جوادي‌آملي در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به ميلاد حضرت مهدي(عج) گفت: در ماه شعبان هستيم و تمامي اين ماه رحمت است و بايد از اين ماه نهايت استفاده را ببريم.

وي افزود: شعبان ماه رسول خدا است و ميلاد ائمه اطهار به خصوص ميلاد حضرت مهدي(عج) در اين ماه بسيار پربركت بوده و اين روز را تبريك مي‌گويم.

وي تصريح كرد: بايد منتظر واقعي باشيم و اين بهترين عبادت است و مسلمانان بايد با عقل و عدل به موضوع انتظار توجه كنند.

آيت‌الله جوادي‌آملي افزود: حضرت با ظهور خود جامعه را با عقل و عدل اداره مي‌كنند و به مردم حيات مي‌بخشند.

امام جمعه قم گفت: وقتي حضرت ظهور كرد جامعه زنده مي‌شود و جامعه به عدل مي‌رسد و جان مي‌گيرد.

وي تصريح كرد: براي اينكه منتظر واقعي باشيم بايد بر عقل و عدل پايبند باشيم و بدانيم كه عقل همراه با عدل موجب ظهور حضرت مي‌شود.

آيت‌الله جوادي‌آملي گفت: عدل يعني اينكه هر چيز در جاي خود باشد و مهندسي اين اشيا كه هر چيز در كجا باشد توسط عقل است.

وي گفت:‌ عقل چراغ است نه راه. عقل كارش در برابر وحي نيست و عقل كارش هدايت است و با روشنگري انسان را هدايت مي‌كند.

امام جمعه قم با اشاره به بركات ظهور حضرت مهدي(عج) گفت: با ظهور آن حضرت جامعه به سمت عقل و عدل مي‌رود كه براي جامعه بسيار اثر بخش است.

وي در ادامه به مسائل داخل كشور اشاره كرد و گفت: كشور ما يك كشور مستقل و بدون وابسته به خارج است و از اين رو گزارش‌هاي خارجي نيز نبايد براي ما اهميت داشته باشد.

آيت‌الله جوادي‌آملي افزود: براي اينكه منتظر واقعي باشيم بايد بر عقل و عدل پايبند باشيم و بدانيم كه عقل همراه با عدل موجب ظهور حضرت مي‌شود. .

وي با بيان اينكه اختلاف‌ها را بايد كنار گذاشت، گفت: اختلاف موجب مشكلات بسياري مي‌شود و قدرت كشور را تضعيف خواهد كرد.

امام جمعه قم افزود: هيچ ملتي با اختلاف به جايي نمي‌رسند و اين كلام معصوم است و بايد باور كنيم اين اختلاف‌ها به ضرر كشور است و ما را به شكست هدايت مي‌كند.

وي با اشاره به مشتركات جامعه گفت: جامعه اسلامي ما مشتركات بسياري دارد كه از جمله مي‌توان به دين و رهبري جامعه اشاره كرد و اين مسائل مي‌توانند علل وحدت ما باشند.

آيت‌الله جوادي‌آملي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري گفت: رهبري فرمودند كه بايد مراقب گفتار و قلم و زبان خود باشيم كه اين موضوع بسيار مهم بوده از سوي ديگر نيز بايد توجه داشته باشيم كه كارهاي تنش‌زا انجام ندهيم.

وي با بيان اينكه اختلاف سه قسم دارد، خاطر نشان كرد: اختلاف نوع اول اختلاف بين دو عالم و دانشمند است كه در خصوص مسائل علمي با يكديگر اختلاف دارند و اين قابل حل نيست.

امام جمعه قم ادامه داد: اختلاف دوم به گونه‌اي است كه در حق فردي ظلم شده و اين موضوع قابل گذشت است اما اختلاف نوع سوم عذاب الهي است و بايد آن را با ناله و زاري و ضجه برطرف كرد.

آيت‌الله جوادي‌آملي با بيان اينكه ما همگي اعضاي يك خانواده هستيم، اظهار داشت: بايد جناح‌هاي سياسي كوتاه آمده تا مشكل رفع شود و اين ماه نيز بهترين ماه براي ناله و درخواست از خداوند براي رفع مشكلات است.


تنظیم برای تبیان حسن رضایی گروه حوزه علمیه