تبیان، دستیار زندگی
به همه عزیزان خصوصاً جوانان توصیه می‌گردد از فرصت‌های معنوی و ارزشمند ماه رجب، کمال بهره‌برداری را بنمایند و آن را تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دهند تا در روز عید فطر به والاترین مرتبۀ تقوا دست یابند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضرت آیت‌الله مظاهری

از فرصت‌های معنوی ماه رجب استفاده شود

آیة الله مظاهری

به همه عزیزان خصوصاً جوانان توصیه می‌گردد از فرصت‌های معنوی و ارزشمند ماه رجب، کمال بهره‌برداری را بنمایند و آن را تا آخر ماه مبارک رمضان ادامه دهند تا در روز عید فطر به والاترین مرتبۀ تقوا دست یابند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت‌الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی که در مسجد حکیم اصفهان برگزار شد، گفتند: رجب ماه عبادت، ذکر و دعا است.

عامل اصلی سقوط آدمی، غفلت و کلید ترقّی و تعالی او، هوشیاری و توجّه است. غفلت و بی‌توجّهی خسارات بزرگى در پى دارد و مورد نکوهش فراوان قرآن شریف واقع شده است.

معظم‌له افزودند: ماه رجب  ماه خداوند متعال است و اهل سیر و سلوک و کسانی که در تکاپوی طی مسیر حرکت به سوی خدای سبحان هستند، می توانند با استفاده از فرصت های ویژه ای که در ماه رجب موجود است، برنامه خودسازی و تهذیب نفس را در این ماه آغاز کنند و با استمرار برنامه در ماه‌های شعبان و رمضان، منازل سیر و سلوک را در این ایام گرامی، طی کنند و در پایان ماه مبارک رمضان به لقای الهی نائل آیند.

حضرت آیت‌الله مظاهری در ادامه بیانات خود با تأکید بر لزوم توجه و بیداری بندگان، از غفلت به عنوان یکی از موانع اساسی سیر به سوی خداوند متعال یاد کرده و با اشاره به برخی آیات و روایات، افزودند: عامل اصلی سقوط آدمی، غفلت و کلید ترقّی و تعالی او، هوشیاری و توجّه است. غفلت و بی‌توجّهی خسارات بزرگى در پى دارد و مورد نکوهش فراوان قرآن شریف واقع شده است.

معظم‌له یادآور شدند: بنابر تعبیر قرآن‌کریم، این صفت ناپسند، انسان را از انسانیّت خارج می‌سازد و حدّاقل موجب کوری دل و از بین رفتن بصیرت می‌گردد و سرانجام، انسان را به جهنّم می‌افکند.

حضرت آیت‌الله مظاهری خاطرنشان ساختند: بهشت و نعمت‌های آن، در سایه بیداری همیشگی و دوام توجّه به انسان عطا می‌شود و بهشت و جهنّم هرکسی، در نتیجه اعمال و کردار او در این دنیا، در حال ساخته شدن است. اگر فرا روی آدمی در قیامت جهنم و زقّوم و حمیم و مار و کژدم است، در اثر غفلت وکردار ناشایست خود او تدارک دیده شده است و اگر بهشت در انتظار کسی باشد، توجّه، بیداری و اعمال پسندیده او در این دنیا، موجب تهیه نعمت‌های بهشتی شده است.

معظم‌له از تقوا به عنوان مهمترین عامل برون رفت انسان از ورطه غفلت و رسیدن وی به مقام توجّه و بیداری یاد کرده و ضمن تشریح اقسام تقوا، گفتند: تقوای الهی عامل بسیار مهمی جهت بیداری انسان به‌شمار می‌رود و انسان متقی در اولین قدم باید از محرمات و مکروهات اجتناب ورزد و به انجام صحیح و کامل واجبات الهی بپردازد و نسبت به مستحبّات نیز به اندازه توان خود اهتمام ورزد. در این صورت به مرور زمان، پرهیز از گناه و اهمیّت به واجبات و مستحبّات برای او ملکه می‌شود.

ایشان تصریح کردند: حضور قلب در نماز، بصیرت دنیا و ‌آخرت، زندگی نورانی و معنوی، نشاط و آرامش درونی و سایر ارزش‌های معنوی، در پرتو چنین تقوائی نصیب انسان می‌گردد.