تبیان، دستیار زندگی
استفتائاتی از آیت الله العظمی سیستانی و آیت الله العظمی مکارم شیرازی درباره صله رحم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفتائاتی جالب از دو مرجع تقلید درباره صله رحم

صله رحم
صله رحم

آیت الله العظمی سیستانی

سؤال: صله رحم با اقوام بی دین و گناهکار چه حکمی دارد؟ آیا باید آن را فراموش کرد؟ اگر هنگام حضور ما گناه انجام بدهند چه؟

پاسخ: صله رحم را نباید ترک کنید، ولی معنای صله رحم دید و بازدید نیست، بلکه عدم قطع رابطه است و به هر حال باید سعی در هدایت آنان داشت باشید.

سید علی سیستانی

سؤال: رحم در صله رحم به چه طبقه‌ای گفته مى شود و حد آن را بیان كنید؟

پاسخ: كسانی كه با انسان در یك رحم شریكند و از اقارب به شمار میآیند، بنابراین شامل نزدیكان سببى نمىشود و همچنین كسانی كه ارتباط نسبى دور دارند را شامل نمى شود. صله رحمى كه واجب است، این است كه به نحوى نسبت به آنها احسان كند در مقامى كه جاى احسان است. مثلا در وقت بیمارى عیادت نماید و در وقت دعوت بپذیرد و در وقت ملاقات احوال پرسى كند و در وقت نیاز كمك مالى نماید و امثال آن.

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

سؤال: حد اقل وظیفه بر صله رحم چقدر است؟

پاسخ: ارحام مختلف هستند نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور توجه مختصر کافی است.

سؤال: به نظر جنابعالى «حدّاقل» صله رحم و قطع رحم، چه مقدار است؟

پاسخ: حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.

آیت الله ناصر مکارم شیرازی

سؤال: صله رحم چیست؟ و چه کسانى جزء ارحام محسوب مى شوند؟ و در چه مواردى اسلام دستور به قطع صله رحم مىدهد؟

پاسخ: صله رحم یعنى پیوند با خویشاوندان، که گاه با دیدار آنها حاصل مى شود، و گاه با نامه، یا تلفن، یا دعوت از آنان، یا طرق دیگر. و خویشاوندان خیلى دور را شامل نمى شود، و مادام که محذور و مانع شرعى و عرفى در کار نباشد، نباید قطع کرد.

سؤال: در صله رحم "رحم" به چه کسانی اطلاق می شود؟ با توجه به اینکه فقط برادرها و خواهرها از یک رحم خارج میشوند، اگر عمو، پسر دایی، دخترخاله و غیره همه اینها رحم انسان محسوب شوند دلیل می خواهد. چرا افراد غیر فامیل رحم نیستند؟ با توجه به اینکه همه به یک پدر و مادر و یک رحم ختم می شوند.

پاسخ: منظور از ارحام در صله رحم، تمام بستگان نسبی است، ولی توجه داشته باشید صله رحم یعنی پیوند با خویشاوندان، گاه با دیدار آنها حاصل می شود و گاه با نامه یا تلفن یا دعوت از آنان یا طرق دیگر تحقق می یابد و خویشاوندان خیلی دور را شامل نمی شود و مادام که محذور و مانع شرعی و عرفی در کار نباشد نباید قطع گردد.


منبع: حوزه نیوز