تبیان، دستیار زندگی
غربی ها مزایای طب سنتی را درک کرده اند و حتی گاهی زودتر از ما به دستورات طب اسلامی عمل می کنند. طب اسلامی تمام بیماری ها را علاج می کند و درمان بیماری هایی مانند «ام اس» و «سرطان» بر اساس طب اسلامی همانند معالجه سرماخوردگی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طب اسلامی و جایگاه طب در روایات معصومین – علیهم السلام - (۲)

گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین تبریزیان نویسنده کتاب «طب الرسول»

استاد عباس تبریزیان

گفت‌وگو از: محمد حسن نظریان

بخش قبلی را اینجا ببینید

*آیا درباره برخی بیماری‌های جدید مانند ایدز و سرطان، طب اسلامی حرفی برای گفتن دارد؟

بله طب اسلامی کل بیماری‌ها را درمان می‌کند. اگر مشکلی هست، مربوط به خود بیمار است، به این معنی که طب اسلامی یک شرط اساسی دارد و آن اعتقاد و ایمان به آن است. یعنی اگر این اعتقاد ضعیف باشد، نتیجه درستی نخواهیم گرفت. البته میزان بالایی از درمان‌ها در طب جدید نیز مشروط به اعتقاد است، زیرا طب شیمیایی و جدید نیز داروی معجزه‌آسایی ندارد، بلکه همه داروها‌ی آن از خاک تولید می‌شود و خاک خوردن در اصل از نظر فقهی حرام بوده و حتماً ضرر دارد و در حال حاضر آلمان که مرکز طب شیمیایی در دنیاست و کارخانه‌های بزرگ داروسازی دنیا در این کشور وجود دارد، به طب سنتی روی آورده‌اند. یعنی غربی‌ها مزایای طب سنتی را درک کرده‌اند ولی ما هنوز این مسأله را درک نکرده‌ایم. البته کم و بیش ممکن است برگشتی به طب سنتی بوده، اما در حد مطلوب نمی‌باشد.
زمانی پزشک مشهوری از انگلستان به مشهد آمده بود و با من ملاقاتی داشت. این استاد پزشکی می‌گفت: دیگر اعتقادی به استفاده از داروهای شیمیایی ندارم. در جواب به این استاد دانشگاه گفتم: پس شما به دنبال داروی گیاهی آمده‌اید؟ گفتند: نه، داروی گیاهی هم نمی‌خواهیم. من که تعجب کرده بودم، دوباره گفتم: پس این همه راه را برای چه آمده‌اید؟ گفتند: برای دعا! ما در دانشگاه آمارگیری کردیم و به این نتیجه رسیدیم که 80 درصد مسلمانان وقتی دعا می‌کنند، خوب می‌شوند و البته مسیحیان وقتی دعا می‌کنند، فقط 20 درصد آنها خوب می‌شوند.
اکنون دعادرمانی یکی از موارد درمان در لیست درمان‌ها است و این باعث شد تا این مسأله را جدی بگیرم. در آمریکا هم کارهای دعادرمانی انجام می‌دهند. موسسه‌های انرژی‌درمانی با من تماس داشتند و مدتی در خصوص سوره یاسین و اسماء الهی مطالعه می‌کردند که کدام‌یک از اسماء خداوند برای چه بیماری مناسب است؟
افرادی را می‌آورند تا اسامی خدا را تکرار ‌کنند و دستگاه‌هایی را هم به بدن آنها وصل می‌کنند به نام دستگاه انرژی‌سنجی و با این کار می‌بینند که هر یک از اسم‌های خداوند در کجا و چگونه اثر دارد.
متأسفانه باید گفت برخی دستورات طب اسلامی را ما از غربی‌ها یاد گرفته‌ایم و آنها زودتر از ما به آن عمل کرده‌اند. مثلاً حجامت را پس از آنها عمل کردیم. حجامت در دنیا وجود داشت و سپس مجوز آن در ایران صادر شد. حالا شاید در دعادرمانی نیز مدتی بعد آنها به ما یاد دهند!! خلاصه ما عقب هستیم و این عقب‌ماندگی از جهت آگاهی عمومی باعث شد تا در مشهد به طور رایگان افراد را درمان کنم و حتی دارو را مجانی به آنها می‌دادم، به خاطر این‌که این مسئله میان عموم مطرح شود و مردم به سمت استفاده از طب اسلامی بیایند. بعد از مشهد حدود دو سال در اصفهان بودم و اکنون هم به قم آمده‌ام تا مردم را با طب اسلامی آشنا کنم و آنها را به سمت این نوع درمان بکشانم.
از روزی که طبابت را شروع کردم، این کلمه‌ها را هر روز می‌شنوم که چه تعداد سرطانی درمان شده‌اند؟ درمان بیماری‌هایی مانند ام اس هم برای ما مانند معالجه سرماخوردگی می‌ماند، چون این طب جدید است که از درمان برخی بیماری‌ها عاجز است. یعنی این که در طب جدید، برخی بیماری‌ها درمان ندارند و البته تلقینی اشتباه است و این امر سبب می‌شود بیماران روحیه خود را ببازند. طب جدید به جای این‌که درمان کند، می‌گوید درمان نداریم و مریض را به طب اسلامی و طب سنتی ارجاع می‌دهند، بنابراین باید گفت برای هر بیماری راه درمانی وجود دارد.

*آیا در نسخه‌های طب اسلامی، علاوه بر تجویز دارو، دعادرمانی هم دارید؟

بله. اصلِ درمان، دعا می‌باشد. در مشهد شاگردانی داشتم که علاوه بر درمان دارویی، دعادرمانی را نیز تجویز کردند، مثل دعای نوزاد، سردرد و دعای مربوط به کمردرد.
در این زمینه روایاتی متواتر داریم که هم سنی و هم شیعه آن را نقل می‌کند پیامبر – صلی الله علیه و آله - فرمودند: برای هر بیماری دعایی است، که اگر از ما بپرسید، به شما یاد می‌دهیم.

* به تفاوت طب اسلامی و طب جدید هم اشاره‌ای داشته باشید.

طب جدید، مثل مکتب‌های جدید حزب کمونیست مانند سرمایه‌داری و پلورالسیم و... است از این جهت که منبع همه اینها، فکر انسان است. ولی منبع طب اسلامی، وحی الهی، پیامبران، پیامبر اسلام – صلی الله علیه و آله - و ائمه اطهار - علیهم السلام - هستند. این مکتب‌های جدید ممکن است در یک لحظه فرو بریزد؛ مثلاً کمونیسم با تدبیر، تبلیغ و قدرتی که داشت خیلی راحت فرو ریخت. طب‌های جدید مبانی درستی ندارند. همین که مردم متوجه شوند، دست از آن خواهند کشید، مانند اتفاقی که در آلمان افتاد و طب شیمیایی فرو ریخت، با اینکه مرکز و منبع طب شیمیایی دنیا بود. در حال حاضر در این کشور 80 درصد مردم خود را با گیاه درمان می‌کنند. این امر در حال گسترش به کل دنیا می‌‌باشد و حق هم همین است، زیرا طب اسلامی طبی پایدار است. البته تا مدتی پیش، مسلمانان از این مسئله غافل بودند. در یکی از دانشگاه‌ها به اساتید گفتم شما بخواهید یا نخواهید به سمت طب اسلامی حرکت می‌کنید، چون حق، همان اسلام بوده و همان چیزی است که پیامبر – صلی الله علیه و آله - و ائمه - علیهم السلام - گفته‌اند.

* آیا تا به حال با پزشکان داخلی یا خارجی بحث‌ها و مناظراتی داشته‌اید؟

در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جلسه‌ای داشتیم، معاون دانشگاه به من گفت: اگر چیزی در علوم غربی مطرح شود در حالی‌که همان را پیامبر – صلی الله علیه و آله - گفته باشد، متأسفانه چیزی که در علوم پزشکی غربی گفته شده مورد قبول واقع می‌شود، چون قانون این را می‌گوید؛ هر چند که وجدانمان این را قبول نکند اما مجبوریم آن را بپذیریم. البته تسلیم هستند و قبول دارند و طب اسلامی را بهتر از ما می‌فهمند. در مشهد مقدس که دو کلاس داشتم، یکی کلاس برای حوزویان و کلاس دیگری هم برای دانشگاهیان که وقتی روایات در زمینه طب اسلامی را برای اساتید دانشگاه می‌خواندم اشک آنها سرازیر می‌شد و اعتراف می‌کردند چه عظمتی در این روایات وجود دارد و ائمه ما چه شخصیت‌هایی بودند.

بخش بعدی را اینجا ببینید


منبع: خبرگزاری حوزه

تنظیم: محسن تهرانی - بخش حوزه علمیه تبیان