تبیان، دستیار زندگی
من به طور مختصر چند اصل را براى رفتار خودمان - با توجه به نقشه‌ى دشمن - مطرح میكنم: ... نكته‌ى چهارم، معرفى درست و شایسته‌ى روحانیت است؛ كه این فقط وظیفه‌ى خود روحانیون نیست. روشنفكران و آگاهان میتوانند نقش روحانیت را در كشور نشان بدهند و نشان بدهند كه د
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روحانیت و مقابله با ترفند های دشمن2
راه

راهکارهای دشمن در مقابله با اسلام و انقلاب و نقش روحانیت

قسمت اول را اینجا ببینید

ب: کم رنگ نمودن حضور مردم و وفادای آنان

مقام معظم رهبری معتقدند: مردمى بودن، يعنى اين انقلاب از سوى مردم وفادارانه مورد حمايت قرار بگيرد؛ نظام اسلامى از سوى مردم مورد تأييد و حمايت و پشتيبانى كامل قرار بگيرد. اين هم در طول اين مدت تأمين بوده است.  اگر حضور مردم نميبود، اگر فاصله‌ى بين مردم و نظام ايجاد ميشد، نظام نميتوانست در مقابل دشمنان مقاومتى بكند. اين حضور مستحكم مردم است كه پشتوانه‌ى ايستادگى مسئولان است.

راهکارهای دشمن در کم نمودن وفاداری مردم از سوی دشمن عبارت است از:  دشمن در زمينه‌ى تضعيف وفادارى مردم نسبت به نظام هم كارهاى زيادى ميكنند: 1. شايعه مي سازند، براى اينكه مردم را از مسئولين كشور، از رؤساى قوا مأيوس كنند 2. تخم بدبينى ميپراكنند. 3. اگر ضعفه ائى هست، چند برابر ميكنند و نقاط قوت را نشان نميدهند 4. افق آينده را در مقابل نسل جوان و مردم تيره و تار نشان ميدهند 5. تحريم عليه كشور براى اين كه روى مردم فشار بيايد و مردم از نظام اسلامى جدا شوند

در مقابل این تقشه ایشان چند راه کار مهم و اساسی بیان داشتند که سفصل های آن عبارتند از:

1. وحدت كلمه‌ى ملى؛

2. همبستگى روزافزون مردم و خواص با سه قوه ؛

3. تلاش جوانان براى بصيرت‌افزائى؛

4. پيشرفت علم و حركت در جهت نقشه‌ى جامع علمى؛

5. اهتمام دولت و مسولان به رفع عوامل نارضائى و مشكل‌ساز براى مردم است

6. تقويت ايمان دينى، تأمين نيازهاى فكرى و استفهامهاى نسل جوان؛

ایشان می فرمایند: تقويت ايمان دينى، تأمين نيازهاى فكرى و استفهامهاى نسل جوان عمدتاً متوجه به روحانيت و حوزه‌هاى علميه است. دائماً شبهه القاء ميكنند؛ بايد به طور دائم و به‌روز پاسخ شبهه‌ها را داد.

7. معرفى درست و شايسته‌ى روحانيت؛

در میان این راهکارها یکی از مهمترین آنها عبارت از معرفی خدمات و حسنات روحانیت در طول تاریخ بوده است. ایشان فرمودند:

«من به طور مختصر چند اصل را براى رفتار خودمان - با توجه به نقشه‌ى دشمن - مطرح ميكنم: ...  نكته‌ى چهارم، معرفى درست و شايسته‌ى روحانيت است؛ كه اين فقط وظيفه‌ى خود روحانيون نيست. روشنفكران و آگاهان ميتوانند نقش روحانيت را در كشور نشان بدهند و نشان بدهند كه در مقاطع حساس، روحانيت، بخصوص مراجع معظم و بزرگان حوزه‌هاى علميه، از چه مشكلاتى و چه گذرگاه‌هاى سختى توانسته‌اند جامعه را عبور بدهند.»

نکته مهم در این راهکار مقام معظم رهبری در مقابله با شمن در این است که روحانیت و عالم دینی نقش بسیار مهمی و اساسی در حرکت رو به رشد تشیع داشته است. با نگاه به تاریخ تشیع روشن می شود که هویت و شخصیت اساسی شیعه در پرتو نور عالمان دینی که در قرآن کریم و شعاع اهلبیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) حرکت کرده اند شکل گرفته است. این نکته پس از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به رهبری و مدیریت روحانیت اصیل بیشتر مورد توجه جهانیان قرار گرفته است. از این رو در مقابل دشمنی وابستگان به نظام سرمایه داری غرب نیروهای اصیل انقلابی و مؤمنان واقعی به اسلام می بایست به تبیین جایگاه عالمان دینی در تاریخ هویتی شیعه و ایران بپردازند و تاریخ را نه در ذیل شخصیت پادشاهان یا نظام سرمایه داری غرب بلکه در راستای تکامل هویتی و فرهنگی تشیع بنگارند.


منبع:

بيانات مقام معظم رهبری در اجتماع بزرگ مردم قم۱۳۸۹/۰۷/۲۷