تبیان، دستیار زندگی
در زمینه امنیت اجتماعى، امنیت اخلاقى، امنیت سیاسى و امنیت اقتصادى آیه و روایت زیاد داریم اما بین کتاب‌هایى که در مورد ولایت فقیه تألیف شده‌اند بنده حتى یک کتاب سراغ ندارم که به این مسائل پرداخته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایگاه  عرفان در تدریس ولایت ‌فقیه (2)

دکتر عابدی

در زمینه امنیت اجتماعى، امنیت اخلاقى، امنیت سیاسى و امنیت اقتصادى آیه و روایت زیاد داریم اما بین کتاب‌هایى که در مورد ولایت فقیه تألیف شده‌اند بنده حتى یک کتاب سراغ ندارم که به این مسائل پرداخته باشند.

در مقاله قبل به نکاتی از جایگاه عرفان در تدریس ولایت فقیه از زبان استاد عابدی اشاره کردیم در این مقاله ادامه بحث ایشان را پی خواهیم گرفت.

سیره ائمه پر است از مسائل مورد نیاز حکومت اسلامى

مدیر پژوهشى آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام با بیان اینکه سیره پیغمبر (ص) و امیرالمۆمنین(ع) مملو از این مسائل است، بیان داشت: حضرت على(ع) کسى را گذاشته بود دم دروازه کوفه و هر کس وارد شهر یا خارج مى‌شد اسمش را مى‌نوشت و تحویل حضرت مى‌داد.

این یعنى امام، امنیت را کنترل مى‌کرد. در نهج البلاغه هم آمده که حضرت على(ع) به مالک مى‌فرمود بر کار عمال خودت نظارت داشته باش و یا خود پیامبر هر وقت لشکرى را مى‌فرستاد کسى را به عنوان ناظر مخفی و نامعلوم همراه آنها می‌فرستاد.

خوب فرق نظارت صحیح با تجسس که حرام است چیست؟ مرز این دو کجاست؟ اینها مسائلى است که حکومت اسلامى روشن شدن آنها را مى‌خواهد.

دین در زمینه امنیت و قدرت حرف‌ها زیادی براى گفتن دارد

عابدى اظهار داشت: در زمینه امنیت اجتماعى، امنیت اخلاقى، امنیت سیاسى و امنیت اقتصادى آیه و روایت زیاد داریم اما بین کتاب‌هایى که در مورد ولایت فقیه تألیف شده‌اند بنده حتى یک کتاب سراغ ندارم که به این مسائل پرداخته باشند.

وى افزود: مثلاً در بحث قدرت اگر قرار باشد ما حکومت اسلامى داشته باشیم آیا حکومت قدرت مى‌خواهد یا نمى‌خواهد؟ آیا قدرت یعنى ارتش و سپاه؟

 یا اینکه دین خودش در قدرت حرف دارد؟ براى گفتن آیا قدرت باید قدرت نرم باشد یا قدرت سخت؟ در دفاع همه جانبه، دین چه مى‌گوید؟ این مسائل مربوط به حکومت است ولى در این زمینه‌ها هیچ کارى نشده است.

مباحثى مثل شکل حکومت اسلامى و کیفیت اداره آن را در درس خارج مطرح خواهم کرد

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن با اشاره به بعضى دیگر از مسائل مربوط به حکومت اسلامى که در مورد آنها کار نشده است، خاطر نشان کرد: قرآن کریم مى‌فرماید اگر 10 نفر از شما باشند بر صد نفر از دشمن پیروز مى‌شوید به خاطر اینکه شما فقه دارید و آنها ندارند.

خوب این آیات جنبه آموزش در جنگ را بیان مى‌کنند و یا این مسئله که اگر فقط قاضى حق صدور حکم بازداشت و زندان را دارد پس چطور گاهى ریس کلانترى و دادستان هم دستور بازداشت و تحقیق مى‌دهند؟ اینها که قاضى نیستند لذا بنده هدفم از مطرح کردن بحث ولایت فقیه در درس حضرت خارج پرداختن به این مسائل بود.

این مدرس درس خارج حوزه علمیه قم گفت: بنده قصد دارم که بحث‌هایى را مثل تجسس، مجازت، دستگیرى و سایر مسائلی که اشاره شد، مطرح کنم و فقط به مسئله وجود حکومت اسلامى در دین اکتفا نکنم بلکه به شکل حکومت اسلامى و کیفیت و روش اداره آن نیز بپردازم.

استاد عابدى ادامه داد: وقتى می‌خواهیم مال یتیمى را دست شخصى بدهیم این شخص باید عادل باشد ولى آیا لازم نیست ریس جمهور یک کشور عادل باشد؟ آیا لازم نیست ریس بانک مرکزى عادل باشد؟ یا اینکه عدالت در این افراد باید قوى‌تر هم باشد؟ این مسائلى که کلاً مغفول مانده و ان شاء الله مطرح خواهم کرد و نظر دین را بیان خواهم کرد.

بحث تضعیف حکومت‌ها یک بحث مبتلابه و مغفول است

مدیر پژوهشى آستانه مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام بحث تضعیف حکومت‌ها را یک بحث مبتلا به و مغفول دانست و عنوان کرد: بسیارى از افراد نمى‌دانند که تضعیف هر نظام و ایجاد هرج و مرج حرام است حتى اگر حکومتى ظالم باشد مگر این که مطمئن باشیم که با سرنگونى این نظام حکومت بهترى جاى گزین مى‌کنیم اما اگر فقط مى‌توانیم نظام موجود را خراب کنیم و هرج و مرج بیشتر درست کنیم آیا این کار درست است؟ یا خلاف شرع است؟

حجت‌الاسلام عابدى در پایان گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس اظهار داشت: یکى دیگر از سۆال‌هایى که مطرح است این است که آیا انتخابات با روح دین سازگار است و دین طرفدار انتخابات است؟ یا اینکه ما فقط فعلاً انتخابات را به عنوان  یک ظاهر دموکراسى برگزار مى‌کنیم؟ ان شاء الله این مباحث را که در فقه مطرح نشده بررسى خواهم کرد.


منبع: فارس نیوز

تهیه و تنظیم: جواد دلاوری، گروه حوزه علمیه تبیان