تبیان، دستیار زندگی
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نزدیك شدن «اتحادیه میهنی كردستان عراق»- به رهبری «جلال طالبانی»- به جمهوری اسلامی و در پی تشكیل قرارگاه «رمضان»، به برنامه ریزی حركت های نامنظم در داخل خاك عراق پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهاجمی‌ به‌ عقبه‌ دشمن


سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با نزدیك‌ شدن‌ «اتحادیه‌ میهنی‌ كردستان‌ عراق»- به‌ رهبری‌ «جلال‌ طالبانی»- به‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و در پی‌ تشكیل‌ قرارگاه‌ «رمضان»، به‌ برنامه‌ریزی‌ حركت‌های‌ نامنظم‌ در داخل‌ خاك‌ عراق‌ پرداخت.

عملیات فتح 3

همكاری‌ با این‌ اتحادیه‌ می‌توانست‌ در راستای‌ حركت‌ قرارگاه‌ رمضان‌ مفید و موثر باشد و در همین‌ رابطه‌ سلسله‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ فتح‌ پایه‌ریزی‌ شد.

در همین‌ راستا عملیات‌ «فتح‌3» در تاریخ‌24 آبانماه‌ سال‌1365 در جبهه‌ شمالی‌ به‌ اجرا درآمد. نیروهای‌ عمل‌ كننده‌ سپاه‌ پاسداران‌ انقلاب‌ اسلامی‌ با همكاری‌ معارضین‌ عراقی‌ و نفوذ به‌ عمق‌300 كیلومتری‌ خاك‌ عراق‌ در منطقه‌ «زاخو- دهوك» درشمال‌ عراق، ضمن‌ كشته‌ و زخمی‌ ساختن‌500 تن‌ از نیروهای‌ عقبه‌ دشمن، مقر لشكر38 عراق‌ و شماری‌ تانك‌ و زره‌پوش‌ و20 خودرو نظامی‌ را منهدم‌ ساخته‌ و به‌ مراكز دولتی، مخازن‌ سوخت، گمرك‌ و ترمینال‌ بارگیری‌ نفت‌ زاخو، مراكز نظامی‌ و دولتی‌ شهر «حی‌صدام» عراق‌ و چند مركز دولتی‌ شهر دهوك‌ آسیب‌ كلی‌ وارد آورده‌ و یك‌ فروند چرخبال‌ را نیز ساقط‌ كردند.

اتحادیه میهنی كردستان عراق

اتحادیه میهنی كردستان عراق به رهبری جلال طالبانی در دهه 70 از حزب دمكرات كردستان عراق منشعب شد. در آغاز، جلال طالبانی با گرایش های ماركسیستی به عنوان دستیار ملامصطفی بارزانی در سال های دهه 60 و اوایل دهه 70 مبارزات كردها را علیه دولت عراق سازماندهی می كرد، اما به تدریج، با سران حزب دمكرات اختلاف پیدا كرد. در نتیجه، فعالیت های خود را به صورت جداگانه آغاز کرد. مركز اصلی فعالیت ها و كادر تشكیلاتی این حزب در شهر سلیمانیه عراق است.

در دوران جنگ ایران و عراق، ضمن نزدیكی با حزب دمكرات كردستان ایران و رژیم مركزی عراق كوشید كه از اوضاع به نفع خود استفاده كند

در دوران جنگ ایران و عراق، ضمن نزدیكی با حزب دمكرات كردستان ایران و رژیم مركزی عراق كوشید كه از اوضاع به نفع خود استفاده كند، به طوری كه حزب دمكرات كردستان ایران نیز نقش میانجیگری میان رژیم بغداد و اتحادیه میهنی را برعهده داشت و در مواردی نیز، با نزدیكی به ایران، به ویژه در سال های پایانی جنگ تلاش كرد تا از حمایت های ایران نیز در راستای دستیابی به اهداف خود استفاده كند.

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: سایت: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس/ عاشورا/ شهید آوینی

مطالب مرتبط:

کانال ها یک فرصت بودند

آبادان جزیره ای آزاد

پیک نیک مرگ