تبیان، دستیار زندگی
طرح «نائب الشهید» که در آن هر زائر اربعین حسینی می تواند با انتخاب نام یک شهید، به نیابت از او ثواب زیارت عتبات عالیات و مجموعه اعمال عبادی و دینی خود را به روح شهید نثار کند، برای نخستین بار امسال برگزار خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نائبان الشهید در پیاده روی اربعین


طرح «نائب الشهید» که در آن هر زائر اربعین حسینی می تواند با انتخاب نام یک شهید، به نیابت از او ثواب زیارت عتبات عالیات و مجموعه اعمال عبادی و دینی خود را به روح شهید نثار کند، برای نخستین بار امسال برگزار خواهد شد.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهدا


نشست خبری کارگروه شاهد کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین، عصر روز شنبه اول آبان، با حضور حسین عامریان؛ دبیر این کارگروه و لاله افتخاری؛ رئیس سابق فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی در سالن اجلاس موسسه فرهنگی «مشعر» برگزار شد.
حسین عامریان در ابتدای این نشست گفت: با توجه به دعوت از کانون همبستگی فرزندان شاهد از سوی کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین برای مدیریت این کمیته در جریان پیاده روی اربعین امسال؛ طرح «نائب الشهید» به این معنی که هر زائر پیاده روی اربعین، نائبی باشد از سوی یک شهید برای نخستین سال اجرا مطرح شد.

وی ادامه داد: البته شاید مشابه این طرح در سال های قبل نیز در جریان پیاده روی باشکوه اربعین حسینی به انجام رسیده باشد اما به این شکل موردی و سازمان دهی شده نبوده و بیشتر انگیزه و دغدغه های شخصی در آن دخیل بوده که ما با اجرا این طرح درصدد هستیم که این برنامه فرهنگی را به شکلی هدفمند و برنامه ریزی شده به پیش ببریم.

مدیرعامل کانون همبستگی فرزندان شاهد تصریح کرد: با توجه به دشمنی هایی که اخیراً نسبت به جهان اسلام وجود دارد لذا نیازمند ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هستیم که به نظر می رسد تنها راه برای همبستگی و ایجاد اتحاد میان امت اسلامی باشد.

اهتزاز پرچم یالثارات الحسین (ع)

عامریان در ادامه گفت: واقعیت امر این است که به غیراز ایران و یکی دو کشور در جهان اسلام، سایر کشورهای اسلامی آن گونه که بایدوشاید نتوانستند درزمینه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برنامه و کار موثری را به انجام برسانند و البته در این عدم توفیق، مبحث شهید و ایثارگری بیشتر محدود به صدر اسلام بوده است.

وی افزود: این در شرایطی است که در روایات آمده است که حضرت قائم (عج) در ظهور تاریخی خود پرچم یالثارات الحسین (ع) را به اهتزاز درخواهند آورد و این امر تأکید بر این اصل دارد که راه عاشورا و فرهنگ ایثار و شهادت امری ازلی و ابدی است و اگر ما خود را یاران راستین امام زمان (عج) معرفی می کنیم لذا باید در بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با جدیت تمام وارد عرصه عمل شده و پیرو فرمایش مقام معظم رهبری که ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را چیزی کمتر از خود شهادت نمی دانستند درنتیجه در این امر باید تمام عیار ظاهر شویم.

دبیر کارگروه شاهد کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد اربعین تأکید کرد: اربعین مسیری متعالی و زینبی است و بهترین فرصت برای ترویج هدفمند و موثر فرهنگ ایثار و شهادت اربعین حسینی است که هرسال با شور و شوق فراوانی در حال برگزاری است و این اعتقاد راداریم که اگر از ظرفیت موجود در این حرکت فرهنگی نهایت استفاده را ببریم بی شک توانسته ایم به جهت آنکه اربعین مفهومی جهانی دارد، کشورهای مختلف اسلامی را نیز به پذیرش هرچه بهتر و درست تر مفهوم ایثار و شهادت ترغیب کنیم.

شهدا راه را هموار کردند

وی گفت: اجرای طرح «نائب الشهید» در جریان اربعین حسینی که امسال نخستین تجربه آن را خواهیم داشت از بعد اخلاقی نیز به این موضوع پراهمیت توجه داشته ایم به این معنی که از آنجایی که این شهدا بودند که مسیر کربلا را برای ما باز کردند اما خودشان در حسرت و آرزوی زیارت عتبات عالیات ماندند لذا بر ما این فرض است که به پاس این جان فشانی و ازخودگذشتگی به نیابت از این فرزندان کیان اسلامی با شرکت در این طرح، روح آن ها را نیز متنعم از شمیم خوش زیارت اربعین کنیم.

عامریان ادامه داد: از بعد شخصی نیز نیابت شهدا به عنوان نیاز ضروری برای هر فرد محسوب می شود چراکه بر اساس باور عام شهدا به واسطه آبرویی که در نزد خداوند دارند شفیع ما محسوب شده و با نائب و واسط شدن به ازای تک تک آن ها، هر زائر حسینی می تواند این امید را داشته باشد که از قابلیت و شفاعت هر شهید بهره مند شود.

وی با اشاره به اینکه هر فرد علاقه مند می تواند با مراجعه به سایت «الاربعین» در طرح «نائب الشهید» ثبت نام کند گفت: دو بخش در این طرح موردنظر قرارگرفته است؛ یکی خانواده، همراهان و دوستان شهید و دیگر بخش، اختصاص به کسانی دارد که در پیاده روی اربعین شرکت می کنند که البته چون اطلاعات ما در مورد شهدا ناقص است لذا از خانواده و هم زمان شهید نیز خواسته شده است که مشخصات شهدایی که آن ها را می شناسند به ما اطلاع دهند تا ما آن ها را به شکل نظام مند در طرح دسته بندی کنیم.

عامریان اظهار داشت: علاوه بر ثبت نام اینترنتی در قالب پیاده روی اربعین و مبادی ورودی به کشور عراق و نقطه صفر مرزی و در طول مسیر پیاده روی، موکب ها و غرفه هایی به این منظور تعبیه شده است که البته در میان اسامی شهدا ما اهتمامی نیز به شهدای مدافع حرم داریم.

آداب نیابت

وی در پاسخ به این پرسشی که آیا برای نائبان شهدا حاضر در این طرح، آداب و مناسکی که آن ها باید آن ها را به انجام برسانند تا علاوه بر تشرف به بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) و زیارت عتبات عالیات، ثواب دیگری همچون ختم قرآن و یا خواندن زیارت اربعین نصیب روح شهدایی شود که هر کدام نائبی در این طرح دارند گفت: آنچه که ما به عنوان دستورالعمل در قالب این طرح مشخص کرده ایم تنها موارد و بندهایی پیشنهادی است که به عنوان «آداب نیابت» آن ها را برشمرده ایم و به طور قطع هر فرد مشارکت کننده در این طرح برای خود برنامه ای شخصی تدارک دیده است که علاوه بر تمتع شخصی، حظ و بهره ای از این سفر روحانی و معنوی را نیز نثار روح شهیدی کند که نائب او شده است.

عامریان با انتقاد از عدم همکاری بنیاد شهید و سایر نهادهای ذی ربط در ارائه اطلاعات به ویژه در مورد شهدا برای هرچه غنی تر شدن این طرح گفت: به شکل نمادین برنامه مشترکی را برای تمام نائبان شهید مشارکت کننده در این طرح درنظر داریم و آن نگارش نامه ای است که هر زائر برای شهید خود نامه ای نوشته و حس و حال خود را از کم و کیف مشارکت خود در این طرح اعلام کرده و نظر خود را با او در میان بگذارند.

وی در پایان و در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه به شرط تداوم این طرح در سال های آتی آیا اسامی شهدایی که سال قبل نائب نداشتند در اولویت قرار خواهد گرفت یا نه گفت: با توجه به مشارکت میلیونی زائران در پیاده روی اربعین به نظر می رسد که تمامی شهیدان حتی به شرط کامل شدن اسامی و مشخصات آن ها در یک سال در این طرح پوشش قرار داده شوند اما چون نخستین دوره برگزاری این طرح است لذا باید اجازه بدهیم که این طرح خود به خود جا بیفتد و تبدیل به یک فرهنگ هرساله در میان زوار اربعین شود تا خود آن ها نسبت به تداوم آن تصمیم بگیرند.


منبع: ایکنا