تبیان، دستیار زندگی
با توجه به استقبال گسترده شهروندان برای بازدید از تالارهای باغ موزه دفاع مقدس در ایام الله دهه مبارک فجر، تالارهای باغ موزه در روزهای شنبه دهم و هفدهم بهمن ماه باز است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه دفاع مقدس در دهه فجر

با توجه به استقبال گسترده شهروندان برای بازدید از تالارهای باغ موزه دفاع مقدس در ایام الله دهه مبارک فجر، تالارهای باغ موزه در روزهای شنبه دهم و هفدهم بهمن ماه باز است.

فرآوری: سامیه امینی- بخش فرهنگ پایداری تبیان
باغ‌موزه دفاع‌مقدس

اصغر رضوانی مدیر روابط عمومی و امور بین الملل باغ موزه دفاع مقدس با اعلام خبر فوق افزود: برابر تقویم باغ موزه روزهای شنبه به عنوان روز تعطیلی تالارها است ولی به دلیل استقبال شهروندان، باغ موزه در تمامی ایام الله دهه مبارک فجر به جز روز 22 بهمن آمادگی پذیرایی از بازدیدکنندگان را دارد.
قابل توجه بازدیدکنندگان است که با توجه به دهه فجر بدانند: تالار اول، تالار آستانه یا همان سرآغاز است، بخش دائمی موزه و نمایش دهنده مجموعه وقایعی که در فاصله سال 57 تا آغاز جنگ، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.
در این تالار تمامی وقایعی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز جنگ تحمیلی شد به نمایش درمی آید و روزهای آغازین جنگ تحمیلی به تصویر کشیده می شود.
اینجا آستانه ای است برای ورود به تالارهای هفت گانه. جایی برای وارد شدن به دالان تاریخ پرفرازونشیب که با مبارزات مردم از دهه 30 آغاز می شود. اینجا روایت گر روزگاری است که در آن، مردم علیه نظام شاهنشاهی قیام کردند تا از ولی و رهبر خود حمایت و تبعیت کنند. اینجا حرف از تظاهرات است. حرف از شب نامه هایی است که در آن استبداد بر ملأ می شد. اینجا یکسر و یک صدا شعار الله اکبر را می شنوی که در سال های منتهی به انقلاب شکوهمند اسلامی آسمان ایران را پر می کند.

قابل توجه بازدید کنند است که با توجه به دهه فجر بدانند: تالار اول، تالار آستانه یا همان سرآغاز است، بخش دائمی موزه و نمایش دهنده مجموعه وقایعی که در فاصله سال 57 تا آغاز جنگ، منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد

آنچه در این تالار می بینید

سالن ریشه ها، نمایه ای است از تلفیق تمدن پربار ایران کهن با معارف غنی اسلامی.
الف. ویدئو وال بناهای تاریخی ایرانی اسلامی مانند چغازنبیل، سازه های آبی شوشتر و بناهای مربوط به دوره اسلامی
ب. دیوار نقشه ایران باستان در دوره هخامنشی و نقشه ایران کنونی که پس از جنگ تحمیلی کوچک ترین جزئی از آن جدا نشده است.
ج. تابلوی مینیاتور کندن در خیبر توسط امیرالمؤمنین (ع) در جنگ خیبر.
د. نمایی از کاشی کاری مسجد جامع اصفهان که دربردارنده نام مبارک علی (ع) است.
ه. دالان مشاهیر: تصاویر ده تن از مؤثرترین چهره های مبارز در جریان انقلاب مشروطه و استبداد و استعمار، طی صدسال گذشته را نشان می دهد.

آستانه

الف. دیوار مبارزات مردم: شامل 38 مانیتور است که مقاطع مختلف مبارزات مردمی در دوران ستم شاهی از سال 1332 تا 1357 را به نمایش درمی آورد.
ب. دیوار جلوه گاه امام خمینی (ره) از 13 آبان 1343 تا 12 بهمن 1357 و تصویری از ورود تاریخی رهبر کبیر انقلاب اسلامی از فرانسه به ایران در 12 بهمن 1357.

سایر بخش ها

سازه های مفهومی تالار شعارنویسی انقلابیون روی دیوار- ورود تاریخی امام خمینی (ره) اثر هنری از 21 سلاح ژ 3 و گل های میخک که نماد پیوستن ارتش ایران به مردم و انقلاب اسلامی در 21 بهمن سال 1357 است آخرین بخش از تالار آستانه مربوط است به همه پرسی مردم ایران در تاریخ 12 فروردین سال 1358 و پذیرش جمهوری اسلامی ایران با 2/98 درصد رأی آری.


منابع: روابط عمومی باغ موزه دفاع مقدس، وب سایت ایران اچ دی ام، خبرگزاری ایرنا