تبیان، دستیار زندگی
پویانمایی یا برنامه عروسکی معروفی مکرر از شبکه بغداد پخش می شود. در آن برنامه صدام با یک موشک گفتگو می کرد. از موشک پرسید دوست داری به زنجان حمله کنی؟ موشک لب ولوچه ای این وروآن ور می کرد که یعنی ای، بدم می آید. می پرسید دوست داری به قزوین حمله کنی؟ دوبا
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دزفول، نعم نعم!



پویانمایی یا برنامه عروسکی معروفی مکرر از شبکه بغداد پخش می‌شود. در آن برنامه صدام با یک موشک گفتگو می‌کرد.از موشک ‌پرسید دوست داری به زنجان حمله کنی؟ موشک لب‌ولوچه‌ای این‌وروآن‌ور می‌کرد که یعنی ای، بدم می‌آید. می‌پرسید دوست داری به قزوین حمله کنی؟ دوباره با همان بی‌تفاوتی لب‌ولوچه تکان می‌داد. تا اینکه صدام می‌پرسید دلت می‌خواهد به دزفول حمله کنی؟ موشک ذوق‌زده می‌شد و تند تند سر تکان می‌داد و می‌گفت نعم نعم نعم!

دزفول، نعم نعم!

چهارم خرداد سالروز مقاومت جانانه مردم قهرمان دزفول در برابر موشک‌باران عراق در جنگ تحمیلی، موجب شد این تاریخ به نام روز ملی مقاومت و پایداری در تقویم رسمی کشور ثبت و این شهر به‌عنوان پایتخت مقاومت ایران نام‌گذاری شود.
مردم شهیدپرور دزفول در مدت هشت سال دفاع مقدس باوجود اصابت موشک‌های بی‌شمار بر پیکره شهر، همزمان بخش‌های تخریب‌شده را بازسازی می‌کردند و اراده رژیم بعثی در خالی کردن شهر و درهم کوبیدن آن را به یکی از آرزوهای دست‌نیافتنی متجاوزان مبدل کردند.
در این مدت علیرغم موج تبلیغی و تهدیدات گسترده رژیم بعث عراق و بلندگوهای شبانه‌روزی حامیان آنان، اهالی دزفول هرگز تسلیم نشدند و هر هفته همراه رزمندگان به امامت آیت‌الله قاضی، نماز جمعه را در این شهر اقامه می‌کردند.

الغدیرتهران قدمگاه دزفولیان
شامگاه چهارم خرداد همایش روز ملی مقاومت و پایداری روز دزفول دعوت شدیم تا بدانیم و یادمان بیایید که این روز در تقویم ما از سال 1366 قرارگرفته است.
سالن الغدیر نیروی زمین سپاه قدمگاه فرماندهان٬ خانواده‌های شهدا و همچنین شهروندان دزفولی بود که میزبانی آنان را دکتر علاءالدین بروجردی رئیس گروه امنیت ملی و سیاست خارجی بر عهده گرفت.
این بزرگداشت شروع خوب و بامسمایی داشت که در آن حکمت یار، دزفولشناسان معاصر این شهر زیبا و توریستی را این‌گونه معرفی کرد: دریکی از نسخه‌های چاپی و خطی در حدود ۱۰۰ سال قبل نوشته‌شده است که دزفول از بناهای اردشیر بابکان است و در مجاورت شهر جندی‌شاپور شهری که بسیار آباد است، قرارگرفته و ما دزفول را شهر علم و عرفان می‌شناسیم و علما و فقهای بزرگی در شهر دزفول از قدیم ایام زندگی می‌کردند.

شامگاه چهارم خرداد همایش روز ملی مقاومت و پایداری روز دزفول دعوت شدیم تا بدانیم و یادمان بیایید که این روز در تقویم ما از سال 1366 قرارگرفته است


همچون شیخ مرتضی انصاری که افتخار عالم تشیعه است در این شهر متولد و تربیت شد.به گفته وی ۷۰ درصد از اماکن شهر دزفول موقوفه است و مردم این شهر به وقف اعتقاد وافی و کافی داشتند.حکمت یار گفت: در هشت سال دفاع مقدس دزفول و مردم دزفول سنگ تمام گذاشتند.
در ادامه برنامه فیلم کوتاهی روایت از خاطره دختربچه‌ای دزفولی کرد که بانام حنابندان به نمایش درآمد؛ که این فیلم خود دردی نهفته دارد.

دزفول، نعم نعم!

صحنه مذاکره، صحنه رزم است
این برنامه با سخنرانی میزبان آن یعنی دکتر علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس شورای اسلامی به پایان رسید. وی سلام دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را به مدعوین این همایش اعلام کرد و از اینکه  به دلیل مشغله کاری در مجلس نتوانسته بود در این همایش حضورداشته باشد عذرخواهی کرد.
وی گفت: من یک دزفولی هستم و به این شهر مقاوم در طول دوران سخت تحمیلی افتخار می‌کنم و دیانت این مردم به دین و اهل‌بیت از ویژگی‌های برجسته آن‌ها است.
بروجردی تأکید کرد: صحنه مذاکره همانند دفاع مقدس یک صحنه رزم است، در دوران دفاع مقدس هشت سال برابر رژِیم صدام ایستادیم، مقاومت کردیم و پیروز شدیم و از منافع ملی دفاع کردیم و امروز درصحنه مذاکره نیز تا دستیابی به پیروزی در این عرصه از حقوقمان دفاع خواهیم کرد. نرمش قهرمانانه در این عرصه یعنی اینکه خودمان را دست‌کم نگیریم و برای گذر از تحریم‌های ظالمانه که ستمی بزرگ بر ملت است باید موفق عمل کنیم و طبق فرمایشات حضرت امام (ره) ما می‌توانیم در این عرصه مقابل دشمن پیروز شویم.

 سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:
تکریم ِفاتحان خونین شهر

چشمه مقاومت از دزفول جوشید

شهر موشک‌ها