تبیان، دستیار زندگی
معراج شهدای مشهد مقدس پس از سال ها تغییر کاربری، همزمان با شهادت امام کاظم (ع) طی مراسمی با حضور مردم و مسئولان بازگشایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حسینیه شهدا بازگشایی شد



معراج شهدای مشهد مقدس پس از سال‌ها تغییر کاربری، همزمان با شهادت امام کاظم (ع) طی مراسمی با حضور مردم و مسئولان بازگشایی شد.

معراج شهدا

معراج شهدای مشهد مقدس واقع در میدان معراج، طی مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام ماندگاری مجدداً بازگشایی شد. در این مراسم که با حضور استاندار خراسان رضوی و جمع کثیری از مسئولان و مقامات استانی و نظامی و خیل عاشقان شهدا همراه بود.
 حجت‌الاسلام ماندگاری، مدیر موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به پیشینه مقدس این مکان اظهار کرد: در این مکان شهدا را شست‌وشو داده و برای تشییع روی دوش مردم و خانواده‌ها آماده می‌کردند. اینجا مادران و خانواده شهدا، شهیدان خود را شناسایی می‌کردند.
وی افزود: معراج شهدا به علت تقدس وجود شهدا، مبارک و متبرک است. اینجا باید حسینیه و نمایشگاه دائمی شهدا و دفاع مقدس باشد تازنده بماند. اینجا خواهران زیر بغل خواهر و مادر شهید را می‌گرفتند و بلند می‌کردند. اینجا برادران زیر بغل برادر و پدر شهید را می‌گرفتند و به او دلداری می‌دادند. اینجا باید حسینیه و روضه خانه بشود. حجت‌الاسلام ماندگاری در ادامه به مناسبت شهادت موسی بن جعفر (ع) به فرازهایی از زندگی آن حضرت اشاره کرد.
این استاد حوزه و دانشگاه همچنین با اشاره به درگذشت آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: ایشان پدر شهید است وقتی همین‌جا پیکر پسر شهیدش را دید، گفت: یا حسین. تا حالا روضه علی‌اکبر (ع) می‌خواندم ولی چندان متوجه نمی‌شدم که چه می‌خوانم الآن می‌فهمم.

اینجا همچنان معراج شهدا باشد و شهدا را به‌جای این‌که ببرند در سردخانه تشییع کنند و با آمبولانس ببرند در همین مکان تشییع شوند. مملکت اسلامی از شهید خالی نمی‌شود اینجا باید حسینیه شهدا باشد

معراج شهدا به‌جای سردخانه

بنابراین گزارش، حجت‌الاسلام ماندگاری در حاشیه بازگشایی مجدد معراج شهدای مشهد، با تعدادی از مسئولان فرهنگی و استانی نیز دیدار کرد.
 وی در این دیدار گفت: حس می‌کنم همه مردم و مسئولانی که از شهرداری سپاه، بنیاد شهید و غیره اینجا آمده‌اند به‌قصد خیر و ثواب و نیت همکاری اینجا هستند. باید کاربری اینجا عوض شود سه کاربری برای این فضا پیشنهاد می‌کنم که هر سه باید انجام شود. حجت‌الاسلام ماندگاری با اشاره به کاربری‌های مدنظر خود ادامه داد: کاربری نخست این است که اینجا حسینیه شود؛ روضه اهل‌بیت (ع) و عزاداری اینجا برگزار شود. به‌صورت هفتگی و ماهانه هیئت‌های مذهبی و عزاداری اینجا به‌نوبت بیایند و عزاداری و روضه‌خوانی انجام دهند. دعای توسل برگزار شود، شب‌های جمعه دعای کمیل و دعای ندبه برگزار شود.

معراج شهدا

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیشنهاد دوم من این است که اینجا همچنان معراج شهدا باشد و شهدا را به‌جای این‌که ببرند در سردخانه تشییع کنند و با آمبولانس ببرند در همین مکان تشییع شوند. مملکت اسلامی از شهید خالی نمی‌شود اینجا باید حسینیه شهدا باشد.
سعی می‌کنم تمهیداتی اندیشیده شود تا چند شهید گمنام را بیاوریم و اینجا تشییع کنیم و به خاک بسپاریم و بنای یادبودی هم برایشان در همین مکان ساخته شود. وی با اشاره به قابلیت تبدیل معراج شهدا به یک نمایشگاه مفید با بهره‌های عظیم فرهنگی تصریح کرد: در درجه سوم، اینجا باید به یک نمایشگاه فرهنگی شهدا تبدیل و اقلام فرهنگی شهدا به نمایش گذاشته شود. فراخوان بزنید و از خانواده‌های شهدا کمک بخواهید. از آن‌ها یادبود بگیرید.
یک مجموعه عظیم فرهنگی
 حجت‌الاسلام ماندگاری افزود: از طرفی هم مشهد هیچ‌وقت از اردوهای زیارتی خالی نمی‌شود در همه ایام سال دانشجویان دانش آموزان، کاروان‌های زیارتی و. برای زیارت در قالب اردویی می‌آیند می‌توان از این فضا استفاده کرد و آن‌ها را با معراج شهیدان و یادبودهای آنان بیشتر آشنا کرد. وی، شرط خدمت در این فضا را خلوص نیت دانست و اضافه کرد: هر چه اینجا مردمی‌تر اداره شود بهره و فضای بهتری خواهد داشت. یک هیئت‌امنای جمع‌وجور مردمی ایجاد شود که اینجا را اداره کنند و نگذارند که تبدیل به پاتوق شود دقت کنید که اینجا محل تجمع هیچ حزبی نشود. برای اهداف سیاسی استفاده نشود هیچ استفاده غیر خالصانه‌ای نشود فقط خاص شهدا باشد و افراد اینجا با خلوص نیت به شهدا خدمت کنند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری رسا