تبیان، دستیار زندگی
روز 30 شهریور ماه باغ موزه دفاع مقدس میزابان خبرنگاران شد تا سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و مشاور شهردار تهران دستاوردهای دوساله از افتتاح رسمی باغ موزه و برنامه هفته دفاع مقدس بگوید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موزه دفاع مقدس در حال ساخت است


روز 30 شهریور ماه باغ موزه دفاع مقدس میزابان خبرنگاران شد تا سردار جواد خضرایی مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و مشاور شهردار تهران دستاوردهای دوساله از افتتاح رسمی باغ موزه و برنامه هفته دفاع مقدس بگوید.

مدیرعامل باغ موزه

گسترش تالارها

مدیرعامل باغ موزه با توجه به افتتاح دوساله باغ موزه دفاع مقدس در پاسخ به خبرنگار تبیان مبنی بر ارتباط با گسترش تالارها که آیا تالارهای باغ موزه دفاع مقدس قرار است به همین شکل باقی بماند و یا طرحی برای گسترش و تکمیل آنها وجو دارد، گفت: خیلی مختصر عرض می کنم. گفته شده است که موزه ها از لحظه ای که افتتاح می شوند، شروع ساختشان است؛ یعنی علی القائده موزه دفاع مقدس پایان ساخت ندارد. احداثش با شروع افتتاح بوده است و با رویکرد به نقد مردمی داریم ان را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهیم و در حال تغییر است. چراکه موزه ما ساختارش دیجیتالی است یعنی ما هرچند وقت یکبار باید ساختارش را تغییر بدهیم تا نیازمندی ها و مفاهیم جدیدی را به یاری خدا برای مخاطبان عرضه کنیم.

خضرایی اعلام کرد: همزمان با 31 شهریور دومین سالگرد افتتاح موزه دفاع مقدس برنامه ای در سالن اصلی برگزار خواهد شد.

جشن در هورالعظیم

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه به مدت 5 شب از ساعت 20 تا 22 جشن حماسه و پیروزی با حضور عموم مردم در دریاچه هور العظیم این مکان برگزار می شود گفت: در سالگرد عملیات ثامن الائمه هم در این مکان نورافشانی خواهد شد.

جواد خضرایی از بازدید روزانه بیش از 700 نفر خبر داد و گفت: چون افراد در قالب گروه های 15 تا 20 نفره از باغ موزه بازدید می کنند، بیش از 700 نفر در روز نمی توانیم پاسخگو باشیم.

بازدید اتباع خارجی

مشاور شهردار تهران از حضور اتباع خارجی در موزه احضار خرسندی کرد و ادامه داد: میانگین روزانه 15 نفر از اتباع خارجی از باغ موزه دیدن می کنند. راویان فعال در این باغ موزه به زبانهای عربی ، انگلیسی و فرانسه آشنایند و پاسخگوی سئوالات گردشگران هستند.

ما به عنوان یک رسانه توانستیم بخشی از اطلاعات دفاع مقدس را در اختیار مردم قرار دهیم و با جمع آوری دیتاسنتری با ظرفیت 450 ترابایت اطلاعات به بهره برداری رسید

وی با بیان تاسف وعدم رضایتمندی از نتایج اخلاقی نکوداشت ها اظهار کرد: اینکه ما با برگزاری نکوداشت ، گرامیداشت و بزرگداشت ها همچنان نتوانسته ایم موجبات اعتلای فرهنگی را فراهم کنیم به این علت است که از دفاع مقدس در بعد اخلاقی آن بهره نبرده ایم .

نشر عامل ترویج فرهنگ

سردار خضرایی گفت: هنوز نتوانسته ایم کارکردهای اخلاقی دفاع مقدس را نشر دهیم و تا نشر درست نداشته باشیم ترویجش هم امکان پذیر نشده است.

وی به نشر و ترویج فرهنگ دفاع مقدس با رویکرد در اختیار قرار دادن اطلاعات اشاره کرد و گفت: با بازگشایی موزه دفاع مقدس در دوسال گذشته کار جمع آوری اطلاعات را آغاز کردیم. متاسفانه این اطلاعات در سالهای گذشته دست کسانی بود که برای در اختیار قرار دادن آن به خبرنگاران از آنان هزینه‌ای دریافت می‌کردند. ما توانستیم اطلاعات دفاع مقدس را گرد‌آوری کرده و در سال گذشته دیتاسنتر 450 ترابایتی اطاعات را بهره برداری کنیم.

در ادامه مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس از برنامه های این ارگان نام برد و گفت: 20 عنوان برنامه برای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در این مکان پیش بینی شده است .

وی افزود : از ‌آثار هنری اعم از نقاشی، آبرنگ ، سیاه قلم و نگارگری در گالری فکه ، اروند و کارون باغ موزه دفاع مقدس در این هفته رونمایی خواهد شد .

مشاور شهردار برگزاری نمایشگاه دستاوردهای هسته ای و مراسم تجلیل از فرماندهان و ایثارگران ارتش در 31 شهریور ، رونمایی از فرهنگ نامه شهدای شهر تهران ، برگزاری همایش سلحشوران اقتصادی و همایش فرزندان پسر شاهد را از دیگر برنامه های باغ موزه دفاع مقدس در گرامیداشت هفته دفاع مقدس اعلام کرد .

وی گفت : مشارکت در برگزاری مراسم تقدیر از ایثارگران مناطق مختلف شهرداری تهران و برگزاری مراسم تقدیر از ایثارگران سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران ، برگزاری یادواره شهدای اقلیت های مذهبی از دیگر برنامه هاست .

مدیرعامل باغ موزه

باغ موزه به منزله یک رسانه

سردرا خضرایی عنوان کرد: ما به عنوان یک رسانه توانستیم بخشی از اطلاعات دفاع مقدس را در اختیار مردم قرار دهیم و با جمع آوری دیتاسنتری با ظرفیت 450 ترابایت اطلاعات به بهره برداری رسید. طی دو سال گذشته هزاران ساعت فیلم و صوت و هزاران سند و عکس گردآوری شد تا بتوان آن را در اختیار مردم و حوزه‌های مختلف قرار گرفت. ما تنها موزه دیجیتال با استفاده از فناوری‌های روز دنیا در کشور هستیم. متأسفانه در سالهای قبل این امکان برای مردم وجود نداشت. ما در باغ موزه دفاع مقدس سه هزار و 500 پایگاه داده اطلاعاتی داریم که بخش اعظمی از اطلاعات را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

نمایشگاه کتاب دفاع مقدس

وی در راستای اعلام برنامه‌هایی که باغ موزه دفاع مقدس برای هفته دفاع مقدس درنظر دارد به مواردی اشاره کرد و گفت: ما برای پاسداشت این هفته برنامه‌ای 10 روزه را پیش بینی کرده‌ایم که نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس یکی از آنها است. این نمایشگاه در سالیان قبل توسط بنیاد حفظ آثار و سازمان بسیج مستضعفین برگزار شده است.

اولین نمایشگاه در اصفهان، دومین دوره در مشهدمقدس، سومین دوره در شیراز، چهارمین دوره در مصلی تهران و امسال نیز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار می‌شود.با توجه به موفقیت برگزاری نمایشگاه قرآن در باغ موزه خواسته شد این نمایشگاه نیز در همین مکان برگزار شود. به خاطر محتوای مشترک میان نمایشگاه کتاب و باغ موزه دفاع مقدس ارتباط و هماهنگی‌های خوبی بوجود آمد. این نمایشگاه ازسوم تا9 مهرماه همزمان با اهتزاز بلندترین پرچم جمهوری اسلامی ایران با حضور یکی از شخصیت‌های ویژه کشوری آغاز می‌شود. در این دوره از نمایشگاه 135 ناشر شرکت می‌کند که به نسبت سال گذشته 10 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس با اشاره به اینکه در این دوره از نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس شش هزار عنوان کتاب عرضه خواهد شد، اظهار داشت: این رقم به نسبت سال گذشته 12 درصد افزایش داشته است. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه 5 شنبه سوم از ساعت 9 صبح آغاز می‌شود که نمایشگاه شامل بخش‌های مختلف بین الملل برنامه‌های جانبی و نشست‌های تخصص است. بخش بین الملل با حضور کتاب مقاومت و گروه‌های جهادی همراه است. همچنین برنامه های جنبی شامل رسانه‌های دیجیتال، کودک و نوجوان و محصولات فرهنگی است. نشست‌های تخصصی این دوره از نمایشگاه نیز با رونمایی، آسیب شناسی کتاب دفاع مقدس همراه خواهد بود.

غرفه «بایکوت» نیز در راستای تحریم محصولات صهیونیستی برقرار خواهد بود

وی افزود: نمایشگاه فرصت مناسبی را فراهم آورده است تا با 20 درصد تخفیف به همراه ارائه بن الکترونیکی و 20 درصد تخفیف از طرف فروشندگان کتاب‌ها در اختیار علاقه مندان قرار گیرد. این نمایشگاه از ساعت 9 صبح تا 20 برقرار خواهد بود که 40 ناشر دولتی و 95 ناشر خصوصی در آن حضور خواهند یافت. از جمع 135 ناشر 57 ناشر شهرستانی و 78 ناشر تهرانی در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

بایکوت صهیونیست

خضرایی در راستای معرفی بیشتر گروه‌های جهادی در نمایشگاه کتاب، گفت: گروه‌های جهادی شامل موسسه رسالات، معاونت فرهنگی حزب‌الله، حماس، گروه‌های مهاجر افغانستان و موسسات فرهنگی بحرین می‌شود. نشر مقاومت دو هزار عنوان کتاب در سراسر جهان منتشر کرده است که 800 عنوان از این کتاب‌ها در نمایشگاه ارائه می‌شود. نمایشگاه"روایت اشغال" در قالب عکس از جمله بخش‌های حاضر در نمایشگاه است. غرفه «بایکوت» نیز در راستای تحریم محصولات صهیونیستی برقرار خواهد بود.

وی به مهمترین فراز نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: ارائه کتاب‌هایی که دارای تقریضات مقام معظم رهبری است مهمترین بخش نمایشگاه کتاب خواهد بود هیچ گاه همه این کتاب‌ها با هم عرضه نشده است امسال با حضور مولفان آثار این اتفاق می‌افتد که 43 عنوان تا به امروز برنامه ریزی شده است اما احتمالا یکی دو عنوان دیگر هم ممکن است به آنها اضافه شود.

14 کارگروه

به گفته مشاور شهردار تهران در باغ موزه گروه های موثری در جنگ به جز ارتش و سپاه بودند که تاثیر مثبت داشتند و گروه هایی نیز بودند که در جنگ خلل ایجاد می کردند، باغ موزه برای معرفی این گروه ها نیز جایگاهی پیش بینی کرده است و به این منظور در باغ موزه 14 کارگروه داریم که اطلاعات دفاع مقدس را بازبینی می کنند و نقش رزمندگان قرارگاه رمضان، نقش جهاد سازندگی، اساتید، اصناف و گروه های اینچنینی را بررسی می کنند، گروه های مختلفی هستند که با حضور نیروهای تخصصی و پیشکسوتان این گروه ها مورد بررسی قرار می گیرند تا بتوانیم در آینده آن را منتشر کنیم.

وی در انتها خبرنگاران را به اولین جلسه فوق العاده که دهمین جلسه شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است دعوت کرد و گفت: از شما اصحاب رسانه می خواهم تا در این جلسه حاضر شوید و نظرات اعضا را انتقال دهید و به پرسش و پاسخ و چالش از آنان بپردازید.

گفتنی است این جلسه مبنی بر اعلام سردار جواد خضرایی شنبه آینده مورخ 5 مهر ماه سال جاری ساعت 14 در باغ موزه دفاع مقدس دایر است.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

شمارش معکوس

تجلیل از سلحشوران اقتصادی/ گزارشِ نشست خبری مدیرعامل باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت

 از حیرت تا واقعیت