تبیان، دستیار زندگی
اولین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار اول اردیبهشت ماه برگزار شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسوه‌های صبر و مقاومت


اولین جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» به همت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار اول اردیبهشت ماه برگزار شد.

اسوه‌های صبر و مقاومت

هدف این جشنواره تبیین نقش مادرانه همسران شهدا و جریان‌سازی فرهنگی جهت شناسایی و ارتقای جایگاه و نقش مۆثر همسران شهدا، جانبازان، آزادگان و ایثارگران و همچنین تلاش برای ایجاد زمینه حضور فعالانه و استیفای حقوق قانونی فرهنگی و اجتماعی همسران شهدا و ایثارگران است.

این مراسم ساعت 9 صبح روز دوشنبه اول اردیبهشت ماه در سالن کوثر سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با حضور و سخنرانی حجت‌الاسلام شهیدی معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، سردار سرتیپ پاسدار حسین سلامی جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و دیگر مقامات لشکری و کشوری برگزار شد.

مجتهدزاده

خالقان حماسه شهادت

مجتهدزاده، رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در این مراسم گفت: سلام ما بر آن داناترین زن تاریخ که مصحفش سند علم ماکان و ما یکون است و عصمت و طهارت ممتازش وی را به مقام ان الله اصطفیک و طهرک و اصطفیک علی نساءالعالمین رسانده است. یاد همه خانواده‌های معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان و همه زنان حماسه‌سازی که همواره به تعبیر مقام معظم رهبری در میدان‌های عمل حاضر بوده و هستند را گرامی می‌داریم و امیدواریم این نشست راه مهیایی باشد برای دل‌سپردگی بیشتر همه ما به مکتب ایثار و شهادت، همسران معظم و مکرم شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان که جلوه صبر و مقاومت هستند و همان‌گونه که رهبری فرمودند: «ذخیره‌ای هستند تمام نشدنی که این انقلاب به برکت وجود آن‌ها استوار خواهند ماند» .

وی ادامه داد: مکتب فاطمی مکتبی انسان‌ساز و حماسه‌ساز است همان‌گونه که مقام معظم رهبری می‌فرمایند در خور آن است که عقول برجسته انسان‌های بزرگ در اصلی‌ترین رشته‌های تفکر ایشان بیندیشند. دردانه هستی تربیت‌کننده و هدایت‌گر اندیشه‌های نابی است که به شهادت، ایثار و حماسه و صبر خو گرفته‌اند و الگوی تمام عیاری برای همه زمان آزاده است که شوق‌آفرین و به معراج برنده‌اند و سخت‌ترین میدان‌ها را با شعور دینی و شور انقلابی و لطافت زنانه خویش فتح می‌کنند.

کارهایی که به زنان واگذار می‌شود معمولاً به صورت منظمی پیگیری می‌شود زنان نسبت به مردان خیلی کم‌توقع‌تر هستند و پرکارتر هم فعالیت می‌کنند. در بنیاد حفظ آثار به دنبال این بودیم که خلأ سازمان مخصوص زنان را پر کنیم و حالا که این سازمان ایجاد شده بر پررنگ‌تر شدن آن اصرار می‌ورزیم

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با بیان اینکه امروز همه ما در آغاز راه قرار داریم و پایداری زنان در تاریخ این سرزمین به نیک سروده خواهد شد، تصریح کرد: همسران شهدا، ایثارگران، جانبازان و آزادگان نه تنها میراث‌دار مکتب شهادت بلکه از خالقان این حماسه به شمار می‌آیند و قطعاً این بار مسئولیت سنگین‌تری را برای همه آن‌ها به دنبال خواهد داشت.

وی یادآور شد: دنبال کردن راه شهیدان به این معنا است که اهداف جمهوری اسلامی و ارزش‌های ناب اسلامی به عنوان پایه‌های مستحکمی به شمار می‌رود که این اصول می‌تواند ملت سرافراز را به اوج افتخار دنیوی و اخروی برساند. فراموش نکنیم هر ملتی که هنر شهادت را آموخت برای همیشه سربلند است، زنان نیز در این عرصه اقدامات بسیاری را صورت داده‌اند. رنج و زحمت زنده نگه داشتن خون شهید از شهادت کمتر نیست و این همه شعور دینی و شور انقلابی محتاج شان‌شناسی شایسته و درخوری است که وظیفه‌ای ملی به شمار می‌رود.

سردار سرتیپ حسین سلامی

سومین موهبتی خداوند به پیامبر (ص)

در این جشنواره، سردار سرتیپ حسین سلامی جانشین فرماندهی کل سپاه با بیان سخنانی در رابطه با حضرت فاطمه زهرا (س) گفت: خداوند متعال سه گوهر ناب و فناناپذیر و بی‌بدیل را به پیامبر (ص) اعطا کرد. نخست: اسلام در قالب کلمات و قرآن وحی مکتوب شد، سپس حضرت علی (ع) موهبت و نازله الهی به پیامبر (ص) بود که تجسم مردانه قرآن کریم است و علی (ع) که قرآن ناطق در قاب قامت یک مرد به بلندای ابدیت است.

وی ادامه داد: سومین موهبتی که خداوند به پیامبر (ص) اعطا کرد حضرت فاطمه زهرا (س) است. او هم تفسیر زنانه قرآن کریم و هم تجسم نام اسلام است. فاطمه زهرا (س) یک حجت آشکار و الگوی کامل برای زنان عالم محسوب می‌شود. زنان ما باید با مطالعه زندگی این حضرت از اقیانوس شفاف و زلال ایشان بهره‌مند شوند. عفت،‌ حجاب، ادب، سادگی، ایثار و گذشت از ویژگی‌های این شخصیت است.

سردار سلامی با اشاره به دیدار جمعی از بانوان با رهبر معظم انقلاب اسلامی توضیح داد: غرب شخصیت زن را در ملاحظات مادی تهدید و له می‌کند و همواره از او استفاده ابزاری به عمل می‌آورد. شخصیت زن را در غرب می‌توان شخصیتی تخریب‌شونده و از آن به عنوان نوعی برده‌داری مدرن در نظام فکری غرب بیان کرد. اما در بین تفکری که اسلام به زنان دارد و تفکری که غرب به زنان دارد بسیار وجه تمایز موجود است. امروز ما در معرض یک تهاجم عظیم به حوزه ارزش‌های زن توسط فرهنگ غرب هستیم.

سردار سلامی در ادامه گفت: غرب به دنبال حجاب و نمازگریزی است و می‌خواهد با رواج اعتیاد الکترونیکی که جزو محوری‌ترین استراتژی‌های نظام غرب برای زن مسلمان است تحت عنوان جهانی‌سازی، فرهنگ، اندیشه، الگوی رفتاری و سبک زندگی خود را به ما القا کند این در حالی است که در اسلام کانون خانواده اساس ساخت جامعه عنوان می‌شود اما غرب به دنبال تخریب آن است. غرب به دنبال این است که خانواده به یک اجتماع گسسته بدون هویت جمعی تبدیل شود و اعضای خانواده از یکدیگر منفصل شوند تا فرزندان هر یک در اتاق‌های خود مغز متصل خود را به مغز منفصل غرب اتصال دهند تا اندیشه، باور، جهان‌بینی، الگوی لباس، فرهنگ کلمات و تربیت فردی را در آن محیط از فرزندان ما بگیرد و جامعه‌ای با همان توصیفی که آمریکایی‌ها می‌کنند، به وجود آید. آن‌ها از چنین موضوعی به عنوان «یک آمریکایی غیرآمریکایی» نام می‌برند.

جانشین فرمانده کل سپاه در بخش دیگری سخنان خود گفت: خانواده‌های عزیز شهدا امروز در جامعه ما نشانه و علامت سبک زندگی قابل تکرار و تکثیر هستند و به عنوان یک مرجع شناخته می‌شوند چرا که شهادت آغاز یک حیات ملکوتی است و خانواده‌های شهدا تداوم‌بخش آن هستند از همین رو آن‌ها باید تصویر یک زندگی ملکوتی در قاب زندگی مادی باشند و خانواده‌های شهدا می‌توانند با رعایت احتیاط، مراقبت، دقت، هوشمندی و هوشیاری، مدل زندگی، موضع‌گیری‌های سیاسی، نوع تکلم و پوشش یک نقش اساسی در جامعه داشته باشند چرا که رسالت خانواده شهدا از تأثیر شهادت فرزندانشان کمتر نیست.

سردار کارگر

نگاهی زنانه به دفاع مقدس

سردار کارگر در این مراسم با اشاره به اقدامات گسترده مریم مجتهد زاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس گفت: خانم مجتهدزاده باید چند مسئله را مورد توجه بیشتر سازمان قرار دهند و سعی کنند این مسائل به مرور زمان حل شود. شعارهای کلی خوب است ولی پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری اولویت دارد و باید طبق منویات ایشان تکلیف خود را بدانیم تا بتوانیم باری از زمین برداریم.

وی ادامه داد: سبک زندگی که یکی از مهم‌ترین مسائل مد نظر رهبری است دایره وسیعی دارد که بار سنگینی محسوب می‌شود بنیاد حفظ آثار باید این موضوع را محور کار خود قرار دهد و در این راه حرکت کند تا به نتیجه برسد. نقش زنان در دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر هم نیست این نقش شامل مادرانی که فرزندان خود را راهی میادین جنگ کردند، همسرانی که شوهران خود را حمایت کردند تا در راه اسلام گام بردارند و زنانی که زخم و جراحات جانبازانشان را متحمل شدند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه سخنانش افزود: متأسفانه تا کنون دفاع مقدس را خیلی مردانه دیده و می‌بینیم. باید این مشکل را حل کنیم حتی وقتی در مورد زنان می‌خواهیم بحث کنیم باز هم این مردان هستند که تصمیم می‌گیرند یکی از اشکالات همین است که تصمیم‌گیری به عهده مردان است در حوزه زنان دفاع مقدس باید خود زنان تصمیم بگیرند و طرح‌ها از سوی بانوان باشد.

به راستی زنان نقش آفرین بودند. ما باید بکوشیم فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ماندگار کنیم. مقام معظم رهبری به من فرمودند: «بکوشید فرهنگ ایثار و شهادت بماند و پررنگ باشد چون هرچه داریم از این فرهنگ است»

سردار کارگر با اشاره به حضور برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جشنواره به این نمایندگان گفت: اهالی مجلس شورای اسلامی باید فرمایشات مقام معظم رهبری را نیز در قانون‌ها بیاورند.

وی با مقایسه‌ای میان اقداماتی که توسط زنان و مردان انجام می‌شود توضیح داد: کارهایی که به زنان واگذار می‌شود معمولاً به صورت منظمی پیگیری می‌شود زنان نسبت به مردان خیلی کم‌توقع‌تر هستند و پرکارتر هم فعالیت می‌کنند. در بنیاد حفظ آثار به دنبال این بودیم که خلأ سازمان مخصوص زنان را پر کنیم و حالا که این سازمان ایجاد شده بر پررنگ‌تر شدن آن اصرار می‌ورزیم.

حجت‌الاسلام شهیدی

زنان کار را پیش می‌برند

حجت‌الاسلام شهیدی در این مراسم گفت: جشنواره «اسوه‌های صبر و مقاومت» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تشکیل شد که در رابطه با نشر فرهنگ ایثار و شهادت است. همان‌طور که می‌دانید رهبری امسال را سال فرهنگ و اقتصاد نام‌گذاری کرده‌اند و خیلی نیاز نیست در مورد صبر و مقاومت بانوان در جنگ و ایام پس از جنگ حرفی بزنیم. این مسائل بسیار واضح است. من با توجه به مسئولیتی که در زمان جنگ و شرایط فعلی دارم شاهد مسائل بسیاری در حوزه دفاع مقدس هستم وقتی ایثارگران و رزمندگان و خانواده شهدا را می‌بینم می‌گویم اگر این‌ها انقلابی بوده‌اند من چه بوده‌ام؟

معاون محترم رئیس‌جمهور بیان کرد: روزهای اولی که امام به مدرسه علوی آمده بودند و تعداد زیادی دیدار برگزار می‌کردند به امام گفتند برخی خانم‌ها بچه کوچک به همراه دارند شاید بهتر باشد دیدار با آن‌ها را لغو کنید؛ امام فرمودند: «فکر می‌کنید من و شما در انقلاب و دفاع مقدس کاره‌ای بودیم؟ این‌ها بودند که کار را پیش بردند دیدار را هرچه بهتر و تمام‌تر برگزار کنید» .

وی گفت: به راستی زنان نقش آفرین بودند. ما باید بکوشیم فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه ماندگار کنیم. مقام معظم رهبری به من فرمودند: «بکوشید فرهنگ ایثار و شهادت بماند و پررنگ باشد چون هرچه داریم از این فرهنگ است» .

در ادامه مراسم با حضور حجت‌الاسلام شهیدی، سردار کارگر، سردار قربانی، دکتر ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان، امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور، فاطمه رهبر و لاله افتخار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اصلانی و مریم مجتهدزاده از مرضیه دباغ، پروین صلیحی مبارز قبل از انقلاب و همسر شهید دکتر لبافی‌نژاد، معصومه آباد امدادگر و آزاده جنگ و ملکی همسر جانباز شهید منوچهر مدق تقدیر شد و از شش کتاب حوزه مقاومت زنان در دفاع مقدس رونمایی شد و از نویسندگان و پژوهشگران این آثار تقدیر به عمل آمد.

سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 تکریم مادران شهید

پاسداشت یک عملیات و یک فرمانده

 پای درد دل‌های خانواده یک جانباز شهید