تبیان، دستیار زندگی
روایتی ناگفته از پیشروی سردار كاظمی تا عمق 160 كیلومتری خاك عراق و محاصره و خلع سلاح گروه‌های تروریستی تحت حمایت صدام پس از تحركات گسترده گروه‌‌های تروریستی مورد حمایت صدام در سال 1374 احمد كاظمی به همراه دو هزار نفر از نیرو...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روایتی ناگفته و به‌یادماندنی از سردار جاودانه ایران


روایتی ناگفته از پیشروی سردار كاظمی تا عمق 160 كیلومتری خاك عراق و محاصره و خلع سلاح گروه‌های تروریستی تحت حمایت صدام

پس از تحركات گسترده گروه‌‌های تروریستی مورد حمایت صدام در سال 1374 احمد كاظمی به همراه دو هزار نفر از نیروهای زبده‌اش، مسئولیت انجام عملیاتی پیچیده و خطرناك را در عمق 160 كیلومتری خاك عراق بر عهده گرفت. او و نیروهایش، با گذشتن از مناطق صعب‌العبور كوه‌های شمال عراق، به شكل غیرمنتظره‌ای، مقر گروه‌های تروریستی متجاوز به خاك ایران را كه از سوی صدام حمایت می‌شدند، محاصره كردند. وی در حالی كه می‌توانست، اعضای این گروه‌ها را نابود كند، به آنان فرصت داد تا بین فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی و اقدامات تروریستی، یك راه را انتخاب كنند.

درایت كم‌نظیر شهید كاظمی، باعث شد تا بدون شلیك حتی یك گلوله، این گروه‌های تروریستی متزلزل شدند؛ رسانه‌های بزرگ دنیا، از این اقدام كاظمی به عنوان «عملیات شگفت‌آور سپاه پاسداران در عمق خاك عراق» یاد كردند.

این اقدام نظامی ـ سیاسی احمد كاظمی در مرزهای غربی كشور، در مورد نحوه برخورد با نیروهای ضدانقلاب بود كه در كشور عراق رفته و از آنجا با كمین علیه نیروها و مردم ایران در مناطق مرزی، باعث كشتار آنان می‌شدند.

بعدازظهر روز 26 جولای سال 1996، دویست خودرو ایرانی به همراه دو هزار نیروی مسلح به سلاح‌های سبك و سنگین، از مرز ایران و عراق در منطقه پنجوین گذشتند و به سوی كوی سنجق در منطقه اربیل در شمال كردستان عراق ـ منطقه‌ای كه در كنترل نیروهای اتحادیه میهنی كردستان عراق بود ـ حركت كردند. در سحرگاه روز 28 جولای، آنان بر منطقه و كمپ‌های حزب دمكرات كردستان ایران و همچنین مراكز اداری و مركز كوی سنجق، مسلط شدند و آنجا را محاصره كردند و به این ترتیب، بیش از سه هزار نفر از پناهندگان و پیشمرگ‌های كرد در محاصره نیروهای احمد كاظمی، از قرارگاه حمزه سیدالشهدا، قرار گرفتند.

در این زمان، احمد كاظمی با ارسال پیامی به این قرارگاه ضدانقلاب، به آنان اعلام كرد: ما اینجا آمده‌ایم تا شما، اسلحه و مهمات خود را كنار گذارید و اگر به مبارزه سیاسی اعتقاد دارید، تنها در این مسیر گام بردارید و به مبارزه سیاسی اقدام كنید. اگر هم قصد جنگیدن دارید، ما اكنون آماده‌ایم كه با شما مردانه مبارزه كنیم.

گزارشگر بخش جهانی «بی.بی.سی» در 31 جولای اعلام كرد: نیروهای ایران، اردوگاه مخالفان دولت ایران در كوی سنجق را محاصره کرد و پس از دو روز، بدون هیچ‌گونه درگیری، آنجا را ترك كردند و هیچ‌كس آسیب‌ ندید.

در 29 و 30 جولای، خبرگزاری‌های فرانسه و «رویترز» نیز از این واقعه نظامی گزارش‌هایی انعكاس دادند و اعلام كردند، به رغم پیشروی 160 كیلومتری ایران در خاك عراق تا منطقه كوی سنجق و رویارویی مستقیم نیروهای ایرانی و پیشمرگ‌های كرد، هیچ‌گونه درگیری رخ نداده است.

در آن مقطع، احمد كاظمی، یك توافقنامه سیاسی ـ نظامی با رهبران كردهای اردوگاه كوی سنجق امضا كرد كه بنا بر آن، قرار شد كه آنان از آن پس، اسلحه را كنار گذاشته و دیگر عملیات نظامی انجام ندهند و تنها به فعالیت سیاسی روی آورند. در مقابل، ایران نیز از اقدام مسلحانه علیه آنان خودداری كند.

هنگام بازگشت نیروهای ایرانی به داخل مرزهای كشور، هواپیماهای جنگنده آمریكایی تنها بر فراز منطقه مانور می‌دادند و شاهد قدرت‌نمایی نیروهای ایرانی در شمال عراق بودند. نظامیان آمریكایی كه نمی‌توانستند در این مقطع، حمله نظامی و اقدامی در خور انجام دهند، صرفا به مانورهای نظامی بی‌ثمر بسنده كردند.

منبع: بازتاب

لینک :

هنرمردان خدا