تبیان، دستیار زندگی
حسن روحانی در مراسم بزرگداشت شهدای سانحه دلخراش سقوط هواپیمای فالکون سپاه، در مدرسه عالی شهید مطهری که رهبر معظم انقلاب و روسای قوای سه گانه و شخصیت های کشوری و لشگری حضور داشتند ، نقش ارزنده سپاه در پاسداری از انقلاب اسلام...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماموریت های سپاه پایان ناپذیر است


حسن روحانی در مراسم بزرگداشت شهدای سانحه دلخراش سقوط هواپیمای فالکون سپاه، در مدرسه عالی شهید مطهری که رهبر معظم انقلاب و روسای قوای سه گانه و شخصیت های کشوری و لشگری حضور داشتند ، نقش ارزنده سپاه در پاسداری از انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: اگر امروز در خاورمیانه مسلمانان با اقتدار ایستاده اند، نمی توان از نقش کمک های سیاسی و فرهنگی و معنوی و آموزشی جمهوری اسلامی ایران و نهاد مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی غافل بود.

وی افزود: نهادهای زیادی برای صیانت از انقلاب و کشور در برابر تهدیدات دشمنان تشکیل شدند، اما با نگاه راهبردی به بیانات سراسر حکمت بنیانگذار جمهوری اسلامی متوجه می شویم که سپاه در میان نهادهای مقدس انقلابی از جایگاه خاصی برخوردار است.

روحانی اظهار داشت: سپاه پاسداران نهادی است که به ضرورت انقلاب به وجود آمده و گسترش یافت و ضرورت انقلاب و کشور، آن را به عنوان یکی از مهم ترین نهادهای انقلابی نگاه داشت.

در مراسم بزرگداشت شهدای سانحه دلخراش سقوط هواپیمای فالکون سپاه، از سوی مقام معظم رهبری در مدرسه عالی شهید مطهری که با حضور جمعی از مسوولان عالی رتبه لشگری و کشوری برگزار شد، سرهنگ پاسدار سیدرضا افجه ای و سعید حدادیان از مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع)، به ذکر مناقب سرور و سالار شهیدان و شرح مصایب کربلا پرداختند.

"سپاه به میدان آمد و مسوولیت خطیر حفاظت از شخصیت ها و مقرهای نهادها و دستگاه های مهم را بر دوش کشید و در تداوم مسیر نیز، همگام با ملت و دیگر نیروهای مسلح به صحنه آمد و در برابر دشمنانی که یکپارچگی کشور را به خطر انداخته بودند و تصور می کردند که می توانند با کودتا و تحمیل جنگ طولانی مدت انقلاب را از پا در آورند، ایستاد".

وی از "حضور سپاه در هشت سال دفاع مقدس و سیر ارتقاء جایگاه و توسعه فعالیت های این نهاد" به عنوان "معجزه" یاد کرد و ادامه داد: سپاه با یک چشم به دشمن نگاه کرد و با چشمی دیگر به فکر ارتقاء خود بود تا در برابر توطئه های سنگین دشمنان انقلاب در آینده ایستادگی کند.

روحانی با تاکید براین که "سپاه توانست با جذب نیروی عظیم مردمی ، بزرگ ترین حماسه ها را در میدان نبرد بیافریند" تصریح کرد: سپاه در زمانی بسیار کوتاه، ابتکاری نظامی و طراحی های میدان جنگ را چنان بر عهده گرفت که همه دشمنان ایران را متحیر ساخت و هرگز از جنگ خسته نشد، از میدان نبرد نهراسید و حتی در عملیات هایی که به فتح ظاهری دست نیافت، روحیه خود را از دست نداد و با طراحی عملیات جدید، به فتوحات فراموش نشدنی دست یافت.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک متذکر شد: نیروهای مسلح ما در دوران جنگ 8 ساله، فقط با عراق نجنگیدند، بلکه با همه دنیا در حال نبرد بودند و هیچ کشوری اعم از شرقی و غربی که مدرن ترین سلاح ها را در اختیار صدام گذاشته بودند، به ما کمک نکرد.

روحانی یادآور شد که روسیه بر خلاف قرارداد خود با ایران در طول دوران جنگ تحمیلی به این بهانه که نمی تواند به کشور در حال جنگ سلاح بفروشد، حتی از فروش قطعات توپ ساده 23 پدافند هوایی دریغ کرد و همزمان ، مدرن ترین میگ های 25 را در اختیار عراق گذاشت.

وی افزود: هنگامی که ایران توپ "اسکایگا" را برای انجام تعمیرات به اروپا داد، آنها حاضر نشدند آن را تعمیر کرده و به ما تحویل دهند و از آن سو، دنیای غرب مدرن ترین هواپیمای میراژ و سوپر اتاندارد را در اختیار عراق گذاشته بود، اما حتی حاضر نبودند در برابر سلاح شیمیایی چند پایه که به رژیم صدام داده بودند، به جمهوری اسلامی ماسک ضد شیمیایی بفروشند.

به گزارش "مهر" عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت:پیامبر بزرگ اسلام فرمودند "اگر کسی خالصانه از خداوند طلب شهادت کند، حتی اگر در بستر بمیرد، در جایگاه شهدا قرار می گیرد" و عزیزان ما در سپاه (شهدای سانحه دلخراش سقوط هواپیما) اکنون که در راه انجام ماموریت به فیض عظیم شهادت نایل آمدند، اما حتی اگر در بستر از دنیا می رفتند، از اجر شهید برخوردار بودند.

روحانی افزود: هر کس در میدان جنگ در برابر دشمنان متجاوز بایستد و حتی برای زمان بسیار کوتاهی مبارزه کند، خداوند بهشت را بر او واجب می کند و هر کس آرزوی کشته شدن در راه خدا نماید، چه کشته شود و چه بماند و در بستر وفات نماید، در جایگاه شهید قرار خواهد گرفت.

روحانی با اشاره به توطئه هایی که دشمنان اسلام و در راس آنها آمریکا از 11سپتامبر به بعد در عرصه جهانی طراحی کردند، گفت: هرگاه دشمنان تصمیم به شرارت علیه ایران گرفتند، در همان محاسبات اولیه به دلیل اقتدار مردم و آمادگی نیروهای مسلح و امنیتی پشیمان شدند و این مهم ترین عامل عصبانیت آنها از ملت بزرگ ماست.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود به وظایف امروز و آینده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سپاه در دودهه نخست انقلاب در برابر دشمنان خارجی و توطئه گران داخلی ایستاد و در جنگ هشت ساله نیز خوش درخشید، اما حوادث دهه های دوم و سوم نشان می دهد که این نهاد در این دوران نیز رسالت و مسوولیت سنگینی بر عهده داشته و ماموریت های آن پایان نیافته است.

روحانی افزود: جنگ تمام شد، اما نیروهای سپاه همچنان مشغول کار بزرگ پاسداری از مرزها و حفظ امنیت ملی هستند و در کنار سایر نیروهای مسلح کشور، رسالت ویژه ای دوش دارند که بر اساس آن نمی توان این نهاد را در پنج نیروی مشهور زمینی و هوایی و دریایی و مقاومت و قدس خلاصه کرد.

وی افزود: سخن درست و دقیق این است که بگوییم نیروهای سپاه در تاسیس و سازماندهی و تامین نیروهای "وزارت اطلاعات" نقش داشته اند و امروز نقش سرداران عزیز سپاه که در نیروی انتظامی خدمت می کنند، در کار آمدی این نیرو غیر قابل انکار است و در حقیقت باید سپاه را یک نیروی نظامی هفت گانه خواند.

"آن روز که عراق به کویت حمله کرد و مرزهای جنوب و غرب ایران را نا امن کرد و آن روز که نیروهای به اصطلاح "ائتلاف بزرگ" به بهانه نجات کویت از بحران جنگ و ایجاد امنیت در منطقه در پشت مرزهای جنوبی کشور ما مستقر شدند، آن روز که طالبان را به وجود آوردند تا مرزهای شرقی ما را نا امن کنند و آن روز که برادران مسلمان ما در بوسنی و هرزگوین تحت فشار قرار گرفتند، نیروهای مسلح مقتدر جمهوری اسلامی و در راس آنها سپاه پاسداران از مرزها حراست کردند و با حضور موثر در صحنه توطئه های دشمنان اسلام را خنثی کردند".

روحانی تصریح کرد: سپاه دلاور، در دهه سوم انقلاب که هنوز پایان نیافته نیز، مسوولیت های سنگینی بر دوش کشید و توانست در کنار ارتش مقتدر، امنیت را در برابر تهدیدات احتمالی ناشی از تجزیه شوروی سابق در مرزهای شمالی کشور حاکم کرده و از حقوق کشورمان در دریای خزر محافظت کند.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: سپاه نقش مهمی در خنثی کردن توطئه های دشمنان داخلی نظام ایفا کرد و اگر اقتدار این نیرو در حادثه تیر ما 78 در تهران نبود، معلوم نبود توطئه گران با امنیت، سلامت، راحت و زندگی مردم چه می کردند، اما حضور پر شور و مقتدرانه بسیجیان سلحشور و حماسه ساز باعث شد دشمنان انقلاب به لانه های فرار خود خزیدند.

وی ادامه داد: امروز بر خلاف خواست و اراده دشمنان، جمهوری اسلامی ایران تنها کشور مقتدری است که در منطقه خاور میانه و در عرصه بین الملل نقش تاثیر گذار دارد و بخشی از این مساله در گرو رشادت ها و حماسه آفرینی های نیروهای مسلح ماست که فراموش نخواهد شد.

رییس مرکز تحقیقات استراتژیک متذکر شد: امروز دشمنان از یک سو می خواهند با ترویج سکولاریزم به اصل نظام صدمه بزنند، از سویی دیگر می خواهند با ترویج ابتذال و ورود کالاهای فرهنگی غرب به اخلاق و فضیلت جامعه و فرهنگ دینی لطمه وارد کرده و هویت اسلامی و ایرانی ما را خدشه دار نمایند، از سویی نیز قصد دارند اقتصاد و امنیت ملی ایران متزلزل کنند و لازم است در مقابل این تهدیدات چند وجهی، یک استراتژی چند وجهی طراحی شود.

روحانی نقش متفکران و نخبگان نیروهای مسلح کشور در طراحی یک استرتژی چند وجهی را قابل توجه دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش پایانی سخنان خود از فرماندهان سپاه به عنوان "سرمایه های ملی" یاد کرد و با ابراز تاسف از بروز حادثه سقوط هواپیما که منجر به از دست رفتن جمعی از این ذخایر انسانی شد، به ذکر خاطراتی از شهید احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخت.

روحانی در خاتمه گفت: چهره و رفتار "کاظمی" سرشار از حیا و ادب بود، اما او در عین حال از صراحت لهجه، شهامت و قدرت نقد خود و طرح های خود و همچنین دوستان و سازمان متبوعش برخوردار بود و این روحیه منحصر به فرد و ویژگی خاص این شهید عزیز بود.

منبع: خبرگزاری مهر

لینک : هنرمردان خدا