تبیان، دستیار زندگی
امروز ۲۰ سال از شهادت چمران کردستان می گذرد و گذشت این سال هانشان داده که گرد فراموشی هیچ گاه بر ایثارگری های فرماندهان سلحشوری که در راه امنیت میهنشان جانشان را فداکردند،نخواهدنشست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چمران کردستان پس از ٢٠ سال

امروز ۲۰ سال از شهادت چمران کردستان می گذرد و گذشت این سال هانشان داده که گرد فراموشی هیچ گاه بر ایثارگری های فرماندهان سلحشوری که در راه امنیت میهنشان جانشان را فداکردند،نخواهدنشست.

title

یکم تیرماه مصادف است با سالروز شهادت سردار شهید حاج هوشنگ ورمقانی، فرمانده قرارگاه استانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کردستان،امروز بیستمین سالگرد شهادت شهید ورمقانی است سردار شهیدی که به دلیل تاثیرگذاری فراوانی که در برقراری امنیت پایدار در استان کردستان داشت لقب چمران کردستان به او داده شده است.

گذشت دو دهه از شهادت سردار ورمقانی نشان می دهد که گرد فراموشی هیچ گاه بر فداکاری، ایثارگری، خدمت صادقانه، شجاعت فرماندهان و رزمندگانی که در راه حفظ انقلاب و ارزش های اسلامی جنگیدند، نخواهد نشست.

شهید ورمقانی در سال ۱۳۳۸ درروستای «ورمقان» از توابع شهرستان سنقر استان کرمانشاه دیده به جهان گشود و تا پایان مقطع متوسطه در همین شهرستان حضور داشت و سال ۵۷ دیپلم خود را گرفت و سال ۵۸ برای خدمت به قشر محروم مناطق روستایی درجهادسازندگی شهرستان قروه در استان کردستان مشغول به خدمت شد.

سردار ورمقانی دوران خدمت سربازی خود را در لشکر ۲۸ پیاده کردستان سپری کرد و در این مدت به دلیل شجاعت و فداکاری هایی که در مبارزه با ضد انقلاب از خود نشان داد موفق به کسب مدال رشادت از سوی فرمانده وقت لشکر شد.

سال ۱۳۶۰  عضو رسمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان قروه شد و به کسوت پاسداری درآمد و در همان آغاز ورود به عنوان فرمانده گردان ویژه نیروهای اعزامی از شهرستان قروه در نبرد با رژیم بعث عراق، بخشی از جبهه قصر شیرین را تحویل گرفت.

این شهید بزرگوار نقش بسیار موثری در جذب جوانان قروه ای به نهاد مردمی سپاه داشت و خدمات ارزنده ای به مردم این منطقه کرد و پس از ارائه خدمات ارزشمند و بی بدیل شهید ورمقانی در این منطقه، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان دهگلان شد.

از جمله خدمات ارزنده وشجاعانه سردار ورمقانی که با همکاری مردم و ایجاد پایگاه مردمی انجام داد می توان به پاکسازی بیش از یکصد روستای منطقه در سال های ۶۱ تا ۶۳ اشاره کرد.

چمران کردستان در سال ۶۱ ازدواج کرد و ثمره این ازدواج چهار فرزند به نام های مصطفی، مجتبی، زینب و روح الله است.

وی در سال ۱۳۶۴ بنا به درخواست فرمانده تیپ بیت المقدس به آن یگان ماموریت یافت و تا پایان جنگ تحمیلی به عنوان جانشین ستاد و فرمانده پایگاه این تیپ در جبهه های جنوب و جزیره مجنون در کمال خلوص و شجاعت به مبارزه پرداخت.

پس از پایان جنگ و در سال ۶۸ به دنبال کسب علم و دانش رفت و دوره دافوس را در دانشگاه امام حسین (ع) با رتبه ممتاز به پایان رساند، و پس از اتمام این دوره به عنوان فرمانده عملیات تیپ۳۹ بیت المقدس منصوب شد.

به گفته خانواده شهید ورمقانی، حاج هوشنگ همیشه به توصیه های حضرت امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب کمال دقت را داشته و در کردستان هیچگاه وارد مسایل سیاسی کاری نشد، بلکه بخاطر توانایی و لیاقت خود در سال ۱۳۷۱ به سمت مسوول بازرسی و فرمانده یگان ویژه قرارگاه استانی شهید شهرام فر منصوب شد.

وی در سال 1373 به عنوان پاسدار شایسته و در سال 1374 به عنوان پاسدار نمونه نیروی زمینی سپاه معرفی شد و در این سال های پس از جنگ با فرماندهی رده های مختلف در سپاه نقش مهمی در تامین امنیت پایدار ایجاد کرد و با وجود اینکه بارها به او پیشنهاد مسوولیت در مرکز کشور داده شد اما او هیچ گاه قبول نکرد و جانش را فدای آسایش مردمان کردستان کرد

وی در سال ۱۳۷۳ به عنوان پاسدار شایسته و در سال ۱۳۷۴ به عنوان پاسدار نمونه نیروی زمینی سپاه معرفی شد و در این سال های پس از جنگ با فرماندهی رده های مختلف در سپاه نقش مهمی در تامین امنیت پایدار ایجاد کرد و با وجود اینکه بارها به او پیشنهاد مسوولیت در مرکز کشور داده شد اما او هیچ گاه قبول نکرد و جانش را فدای آسایش مردمان کردستان کرد.

حاج هوشنگ ورمقانی غروب جمعه اول تیر سال ۷۵ در محور قهرآباد سقز در کمین نیروهای ضد انقلاب افتاد و پس از ۲ ساعت مبارزه شجاعانه، به فیض عظیم شهادت نایل شد و نام و یاد وی برای همیشه تاریخ افتخاری بزرگ برای مردم کردستان و نهاد مردمی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران است.

در زمان شهادت شهید ورمقانی فرزندان او مصطفی ۱۲ سال، مجتبی ۱۰ سال، زینب ۸ سال و روح الله هم چهار سال داشت، حال بعد از گذشت ۲۰ سال از شهادت این سردار گرانقدر نام او همواره در یاد و خاطره مردم این دیار زنده است و هیچ گاه سلحشوری و فداکاری های او از خاطره کردستانی ها نخواهد رفت.


خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .