تبیان، دستیار زندگی
ادر میدان مقدم واقع در جنوب تهران وارد کوچه ای می شوم که بیشترین آمار شهدا را دارد. کوچه شهید جلال طوماری با 12 شهید که روزگاری نه چندان دور یک به یک در پی هم رهسپار جبهه ها می شدند و به شهادت می رسیدند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شهید لبخند را می شناسید؟


در میدان مقدم واقع در جنوب تهران وارد کوچه ای می شوم که بیشترین آمار شهدا را دارد. کوچه شهید جلال طوماری با 12 شهید که روزگاری نه چندان دور یک به یک در پی هم رهسپار جبهه ها می شدند و به شهادت می رسیدند.

بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهید لبخند

شهدایی به نام های طوماری، آفتابی، سلحشور، مطهری، عباسی، قهرمان قاصد، قاسم زاده، محمد گونه فراهانی، علی گونه فراهانی، عباس قلی زاده، اسکندرزاده و عباس لطیفی.

سخت است از میان این همه خانواده شهدا تنها با یکی از آن ها به گفت وگو بنشینیم، اما چون از قبل با خانواده شهید محمد گونه فراهانی از شهدای وحدت هماهنگ کرده ایم، رهسپار خانه خواهر این شهید می شویم که گویا از هنرمندان صداوسیما هم بود و در برنامه «از آسمان» که جمعه عصرها پخش می شود به عنوان فیلم بردار فعالیت می کرد. شهیدی که به خاطر اخلاق خوب و خوش مشرب بودنش، در صداوسیما به عنوان شهید لبخند معروف شده است.
ازآنجایی که پدر و مادر شهید در قید حیات نیستند، با خواهر شهید هم کلام می شویم. خانم معصومه گونه فراهانی 43 سال دارد و مثل برادرش خوش رو و خوش اخلاق است. به گرمی پذیری مان می شود و با اشتیاق هم صحبتمان می شود، اما وقتی حرف از برادر پیش می آید، چهره اش درهم می رود و بغض گلویش را می فشارد.

رزمنده 16 ساله


خواهر شهید می گوید: ما اصالتاً اهل اراک هستیم. برادرم از 16 سالگی به جبهه رفت. البته بدون رضایت پدرم، چون دیگر برادرهایم که از محمد بزرگ تر بودند هم به جبهه رفته بودند و پدرم راضی نمی شد محمد با آن سن کمش به جبهه برود. به هرحال برادرم پنهانی رفت و ابتدا شش ماه در منطقه شلمچه بود. گویا در همان جا هم به فیلم برداری علاقه مند شد و بعدها به حرفه فیلم برداری پرداخت. خواهر شهید از روزهای خوش وصلت برادر یاد می کند: محمد کمابیش جبهه می رفت تا اینکه جنگ تمام شد. چند ماه بعد از اتمام جنگ هم با دخترعمه مان ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو پسر و یک دختر شد. محمد چون به فیلم برداری علاقه مند شده بود، از طریق سپاه وارد صداوسیما شد. ابتدا با آقای مهران مهان کارکرد و بعدازآن با آقای خورشیدی فر همکار شد.

لبخندی ابدی


خانم گونه فراهانی از خصوصیات اخلاقی برادرش هم می گوید: شهید خیلی خوش اخلاق بود. وقتی به خانه مان می آمد، با بچه هایم بازی می کرد. با آن سن و سالش اسب می شد و بچه ها سوار کولش می شدند و هرچه می گفتم اذیت می شوی، قبول نمی کرد. حسن اخلاق و رفتار برادرم باعث شده بود همه او را دوست داشته باشند. سلام و علیکش با همه، حتی همسایه هایی که خیلی نمی شناختیمشان به راه بود. به نظر من همین حسن اخلاق و رفتارش پلی شد تا محمد به شهادت برسد. او لبخندی همیشگی و ابدی بر چهره داشت.
از کودکی های شهید گونه فراهانی می پرسیم و خواهر پاسخ می دهد: برادرم از همان کودکی روی ما که خواهرش بودیم تعصب زیادی داشت. چون مدرسه اش نزدیک مدرسه ما بود هم موقع رفتن و هم موقع برگشتن همراهی مان می کرد مبادا حین راه کسی مزاحممان بشود. همین غیرت امثال محمد باعث شد که دشمن هشت سال تمام نتواند حتی یک وجب از خاک کشورمان را تصاحب کند.

سوغاتی سرخ

شهید محمد گونه فراهانی از شهدای وحدت است که به همراه شهید شوشتری و تعداد دیگری از شهدا، در روز 26 مهرماه 1388 در منطقه پیشین شهرستان سرباز سیستان و بلوچستان به شهادت رسید. خواهر شهید از خاطرات آن روزها می گوید: هر موقع برادرم با گروه خبری صداوسیما به مسافرت کاری می رفت، برای مان سوغاتی می آورد. وقتی مأموریت سیستان پیش آمد، می گفت آن مردم فقیر هستند و وهابی ها هم سعی می کنند روی فکرشان کار کنند، به همین خاطر می خواهم این بار زیاد سوغاتی بخرم تا بلکه چیزی نصیب مردم محروم آن مناطق شود. غافل از آنکه این بار پیکر غرق به خون خودش به عنوان سوغات برای مان برگشت.
شهید گونه فراهانی در تاریخ 26 مهرماه 88 چندین سال پس از اتمام دفاع مقدس به شهادت رسید. همان طور که سردار شهید نورعلی شوشتری، سردار محمدزاده و تعداد دیگری از شهدای وحدت نیز همگی شهادت را در جبهه های دفاع مقدس جست وجو می کردند، اما خدا خواست تا شهادت را در مرزهای شرقی کشورمان و در سیستان و بلوچستان در آغوش بکشند.
شهید فراهانی در آخرین وصیت های خود به خواهرها سفارش حجابشان را کرده بود و از برادرها نیز خواسته بود در زندگی هرگز دل کسی را نشکنند. مادر شهید نیز چند سال پس از فراق پسر شهیدش، از دنیا رفت و به فرزند شهیدش پیوست.


منبع: روزنامه جوان