تبیان، دستیار زندگی
بعد از دوران جنگ تحمیلی که جمهوری اسلامی ایران رنگ آرامش به خود دید ، برخی فراموش کردند که برادران افغان هم در این پیروزی سهمی داشته اند و نسبت به اتباع افغانستان کم لطفی شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برادران مهجور مانده

بعد از دوران جنگ تحمیلی که جمهوری اسلامی ایران رنگ آرامش  به خود دید ، برخی فراموش کردند که برادران افغان هم در این پیروزی سهمی داشته اند و نسبت به اتباع افغانستان کم لطفی شد.

سامیه امینی -بخش فرهنگ پایداری تبیان
برادران مهجور مانده

مشترکات دوملت افغانستان و ایران کم نیست.  ضمن اینکه باید ارادت اتباع افغانستانی ساکن در ایران را نسبت به شخص امام خمینی(ره) به یاد داشته باشیم و شعار آن روز ها را از یاد نبریم که « سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن»، تعداد کسانی در که در جنگ تحمیلی شرکت کردند بسیار زیاد تر از آن چیزی است که برخی آمارها نشان می دهد.
بیش از 2000 شهید و جانباز افغانستانی در هشت سال دفاع مقددس حضور یافته و جان خود را در راه دفاع از آرمان های اسلامی فدا کردند .  سال ها در افغانستان حکومت کمونیستی حاکم بود و ایران درگیر جنگ تحمیلی، در این مدت بیش از 2 هزار نفر از مردم افغانستان در دفاع مقدس شرکت کردند اما رشادت های این مردم تاکنون در جایی ثبت نشده و یا اگر هم شده باشد، کسی به آن ه ا توجه نکرده است.

رشادت های برادران افغان بی شمار است؛ مثلا  شهید رجب غل امی بنا به گفته همرزمانش در میان 360 رزمنده ایرانی، داوطلبانه بر روی سیم خاردار خوابید و بقیه از روی او عبور کردند و به شهادت رسید .  یا امان الله امینی اکنون از جانبازان قطع نخاعی محسوب می شود که هردو از تبار افغان هستند.

اکنون باید این چهره ه ا شناسایی شده و مردم ایران اسلامی بیشتر درباره مردم افغانستان بدانند. درک کنند که در روزهای سخت مردم ایران و افغانستان کنار هم بودند و در کنار هم جان دادند، بسیاری از شهدای ایرانی در سنگرها کنار همرزمان ایرانی به شهادت رسیدند و بسیاری از شهدای جهاد مقاومت افغانستان نیز ایرانی بودند. اگر سری به قطعات شهدا در تهران،قم، مشهد، شیراز، اصفهان و خوزستان بزنیم شاهد خفتن بیش از 150 شهید افغانستانی خواهیم بود. رشادت های برادران افغان بی شمار است؛ مثلا  شهید رجب غل امی بنا به گفته همرزمانش در میان 360 رزمنده ایرانی، داوطلبانه بر روی سیم خاردار خوابید و بقیه از روی او عبور کردند و به شهادت رسید .  یا امان الله امینی اکنون از جانبازان قطع نخاعی محسوب می شود که هردو از تبار افغان هستند.

برادران مهجور مانده

دیگر وقت آن رسیده که کتاب خاطرات رزمندگان مجاهد افغانستانی حاضر در هشت سال دفاع منتشر  شود تا مردم شهید پرور ایران اسلامی با رشادت های این بزرگ مردان تاریخ آشنا شوند، به همین منظور  محمد سرور رجایی نویسنده شاعر و پژوهشگر افغانستانی مقیم ایران دو اثر تازه آماده انتشار کرده است. می گوید:  من در شش سال گذشته به دنبال تحقیق پیرامون خاطرات مجاهدات رزمندگان افغانی حاضر در هشت سال دفاع مقدس بوده ام و برای این منظور با خانواده بسیاری از آنها صحبت کرده ام و حاصلش نیز کتابی در این رابطه شده است. در این کتاب شرح زندگی و مجاهدت های این رزمندگان از زبان خانواده آنها روایت شده است.کتاب دیگری نیز با همین ترکیب درباره زندگی و سرگذشت شهدای ایرانی جهاد افغانستان تدوین کرده ام که هر دوی این آثار در دست انتشار است.