تبیان، دستیار زندگی
عصر جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ آبدانان ایلام شاهد عروج آزاده و سردار جانباز، حاج صارم طهماسبی همرزم شهید مصطفی چمران در زادگاهش بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خنده بر سیگار برگ

عصر جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ آبدانان ایلام شاهد عروج آزاده و سردار جانباز، حاج صارم طهماسبی همرزم شهید مصطفی چمران در زادگاهش بود.

سامیه امینی - بخش فرهنگ پایداری تبیان
شهید صارم طهماسبی

موذن اذان ظهر را داده بود که قلب این یار دیرین انقلاب از تپش می ایستد و بر اثر سکته قلبی در سن ۶۱ سالگی ندای حق را لبیک می گوید و به جمع هم رزمان شهیدش می پیوندد. مراسم تشییع و خاکسپاری این یادگار 8 سال دفاع مقدس، شنبه 16 آبان ماه سال جاری از مقابل سپاه سراب با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان و همرزمان این شهید بزرگوار برگزار و پیکر وی در گلزار شهدای شهرستان آبدانان در جوار امام زاده سید صلاح الدین محمد(ع) به خاک سپرده شد.

تولد تا دفاع

از این می خندم که شما دیدید که زیر شکنجه های سخت و کشنده شما 600 ضربه شلاق را تحمل کردم و به ملت و کشورم پشت نکردم، مگر ممکن است برای سیگار برگ دست به چنین خیانتی بزنم

«صارم طهماسبی» سال 1333 در روستای سرابباغ شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام دیده به جهان گشود، این سردار از سال ۱۳۵۰ به مدت پنج سال، با هدف فراگیری فنون و آموزش های رزمی و پارتیزانی و همچنین زندگی در شرایط بسیار سخت، خود را به مجاهدان و مبارزان لبنان علیه رژیم غاصب اسرائیل در سرزمین های اشغالی رساند. وی در مجاهدت با رژیم جعلی به شدت مجروح شد که آثار به جای مانده از جراحات آن زمان در پای چپ این مجاهد نستوه در زمان غسل همچنان مشهود بود.
سردار در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی وارد ایران می شود و در یک مرکز چریکی به صورت مخفیانه به ساخت بمب های دستی و آموزش و هدایت تظاهرکنندگان ضد حکومت شاه می پردازد و آنها را تجهیز و تسلیح می کند.
حاج صارم با پیروزی انقلاب سلامی   برای تکمیل مأموریت ها و فراگیری آموزش های پیشرفته دوباره راهی لبنان و شهرهای (سور، صیدا، نبتیه و جرج البراجنه) می شود و پس از گذشت یک سال و نیم به کشور باز می گردد و با هماهنگی و دستور شهید «مصطفی چمران» در جبهه میانی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران (استان ایلام ) مشغول نبرد جانانه با متجاوزان بعثی می شود.

شهید صارم طهماسبی

دفاع تا شهادت

سردار طهماسبی آن روزها در مسوولیت های مختلف عملیاتی، شناسایی، رزمی و فرماندهی یگان های پیاده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استان ایلام خدمات شایانی به اسلام و انقلاب ارائه می کند اما در سیزدهم آبان ماه سال ۱۳۶۳ هنگام مأموریت شناسایی در منطقه سرخر مهران از سوی گروه معروف به گوش برها به اسارت درمی آید و پس از ۵۰ ماه اسارت دوباره آغوش ایران اسلامی را درک می کند.
وی همرزم شهید مصطفی چمران در صبرا و شتیلا، یادگار و فرمانده هشت سال دفاع مقدس جانباز سرافراز وطن، صابر سال ها اسارت و همدم شهید ابوترابی در زندان های صدام کافر، آزاده ی شجاع، پرچم شهرستان آبدانان در جنگ و دفاع افتخار استان ایلام و ایران اسلامی است.
صارمی در راه  مجاهدت ها، اسارت را نیز تجربه کرد. وی هم بند سرور آزادگان ایران مرحوم سیدعلی اکبر ابوترابی بود؛ سید در خاطرات دوران اسارت خود گفته بود شهید طهماسبی به خاطر دیگران شکنجه را می پذیرفت حتی در یک مرحله 600 ضربه شلاق را تحمل کرد و به عنوان اسیر ویژه مورد انواع شکنجه قرارگرفت.

شهید صارم طهماسبی

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی روایت این 600 ضربه شلاق را اینگونه در خاطرات خود نگاشته است:

«برادرمان آقا صارم با لباس مقدس پاسداری و پس از مفتخر شدن به افتخار جانبازی به اسارت دشمن بعثی جنایتکار درآمد و در بازجویی های اولیه شکنجه فراوانی را با شهامت متحمل شد و بدون کمترین ضعف و سستی در هنگام بازجویی ، بر ریش فرمانده خبیث عراقی خندید و وقتی که آن فرمانده پست و بی رحم سیگار برگ به او تعارف کرد بشرط آنکه به سوالاتش جواب بدهد ، این رزمنده دلاور مجددا برعقل آن افسر فرمانده عراقی خندید و او دیوانه وار سوال کرد: چرا می خندی؟ مگر دیوانه شدی؟ گفت نه ، از این می خندم که شما دیدید که زیر شکنجه های سخت و کشنده شما 600 ضربه شلاق را تحمل کردم و به ملت و کشورم پشت نکردم، مگر ممکن است برای سیگار برگ دست به چنین خیانتی بزنم؟»
پدر آزادگان همچنین نوشته است: «آقای صارم به عنوان متعبد ،نماز شب خوان و خدمتگزار نستوه آنقدر وفاداری نشان داد که یکی از نیروهای دشمن در یک برخورد با خشم و عصبانیت اظهار کرد: شماها می خواهید قهرمان پروری بکنید؟ من شما را از پای در می آورم.»
این شهید بزرگوار پس از آزادی  مدرک تحصیلی خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی اخذ می کند و یکی از مدرسان و مفسران موفق قرآن و نهج البلاغه می شود.
آزاده و جانباز سرافراز میادین نبرد حق علیه باطل، شهید «طهماسبی» دارای ۶ فرزند است که همگی جزء نخبگان علمی بوده و در مدارج مختلف تحصیلی مشغول ارایه خدمت به جامعه هستند.

یادی از شهید در تهران

گفتنی است مراسم گرامیداشت شهید عصر روز دوشنبه 25 آبان ماه با حضور مسئولین کشوری و لشکری،خانواده معظم شهدا وایثارگران،همرزمان شهید وآحاد مردم در مسجد نور تهران برگزار شد.
در این مراسم معاون امور راهبردی واشراف فرماندهی معظم کل قوا آنچه را که  در بین رزمندگان اسلام به عنوان اساس محسوب می شد وشهید طهماسبی نیز نمادی از آن بود را ایمان مستحکم، حرکت در مسیر ولایت واعتلای کلمه لااله الا الله بیان کرد.
وی شهید طهماسبی را  از طلایه داران حرکت انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: وی در جبهه های مختلف با بصیرت وروشن بینی، تلاش ومجاهدت کرد وبارها تا مرز شهادت پیش رفت. این شهید گرانقدر به خاطر تسلط بر معارف اسلامی در جبهه های مختلف سعی می کرد دعوت به حق را توسعه دهد.