تبیان، دستیار زندگی
21 فرودین 78، روز شهادت کسی است که به او لقب صیاد دل‌ها داده‌اند. شخصی که اگر با هرکسی مراوده داشت به اخلاق و منش والای او اعتراف می‌کرد. شهید صیاد شیرازی در دفاع مقدس یک نوآوری برای دفاع در رزم ارائه کرد که موجب توقف دشمن در ابتدای جنگ در مرزها شد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تنها شاهد شهادت صیاد دل‌ها (مصاحبه)

گفتگو با مهدی صیادشیرازی فرزند بزرگ


21 فرودین 78، روز شهادت کسی است که به او لقب صیاد دل‌ها داده‌اند. شخصی که اگر با هرکسی مراوده داشت به اخلاق و منش والای او اعتراف می‌کرد. شهید صیاد شیرازی در دفاع مقدس یک نوآوری برای دفاع در رزم ارائه کرد که موجب توقف دشمن در ابتدای جنگ در مرزها شد.

مهدی صیادشیرازی

این شهید با ایجاد یک وحدت در میان نیروهای مسلح و خلاقیت‌های خود باور شکست را در دشمن ایجاد کرد و روز شهادت او سرآغاز هفته ارتش قلمداد شده است که از 21 فروردین آغاز و تا 29 فرودین ادامه دارد؛ به همین بهانه سراغ فرزند بزرگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی می‌رویم.

سرلشکر علی صیاد شیرازی با نزدیک شدن منافقان در لباس رفتگر، مورد اصابت گلوله مستقیم قرار گرفت و به شهادت رسید. تنها شخصی که این حادثه را از نزدیک مشاهده کرد و پرکشیدن پدر را به نظاره نشست، مهدی صیاد شیرازی فرزند بزرگ خانواده بود. با فرا رسیدن ایام شهادت این اسطوره اخلاق، تبیان مصاحبه‌ای اختصاصی و متفاوت از روزهای آقا مهدی در کنار پدر را تهیه کرده است که با هم می‌خوانیم.

در ابتدا بفرمایید چرا سرلشکر علی صیاد شیرازی به عنوان هدف ترور از سوی گروهک منافقین انتخاب شد؟

نقش شهید صیاد شیرازی در مبارزه با منافقین در عملیات مرصاد یک نقش ویژه‌ای بود. علاوه بر این خصوصیات برجسته اعتقادی، فکری و علمی نهفته در وجودش می‌توانست درهای بسته بسیاری را در زمینه‌های مختلف برای نظام باز کند. ارتباط صمیمی و تنگاتنگ او با مقام معظم رهبری و ولایت پذیری کامل پدر مانند خاری بود که در چشم منافقان فرو رفته بود.

شهید منش و روش جدیدی از فرماندهی نظامی را طرح ریزی کرده و آن تلفیق فرماندهی جدید در امروز با همان اصول و منش دوران دفاع مقدس بود که اگر ادامه پیدا می‌کرد می‌توانست محبوبیت مردمی نیروهای مسلح در بین مردم را چندین برابر کند. البته الآن هم این محبوبیت وجود دارد اما روشی که شهید صیاد شیرازی به دنبال آن بود می‌توانست بال‌های ارتش را گشوده‌تر کند.

با توجه به مسئولیت نظامی شهید صیاد شیرازی در سطح اول ارتش، او چگونه بین مردم نیز محبوب شود؟

چند عامل را در این خصوص موثر می‌دانم. اولین و مهم‌ترین دلیل محبوبیت پدر در بین مردم رابطه‌ای بود که با خدا داشت. خودسازی و مناجات با خدا باعث شده بود تا از پوسته نظامی گری خارج شود. خود شهید صیاد شیرازی سخنی دارد؛ بارها در خانه و جاهای دیگر مطرح کرده بود: «عزت و محبوبیت توسط خدا در قلوب مردم ریشه می‌اندازد.»

دومین دلیل محبوبیت پدرم در بین مردم موضوعی بود که واقعاً نزدیکان و اطرافیان کاملا به آن آگاه بودند و آن ارتباط معنوی ریشه‌ای با امام زمان بود. پدرم هیچ وقت ادعای ارتباط نداشته اما در اعمال و رفتار چنان مراقبت می‌کرد که گویا ولی عصر (ارواحنا له الفداء) در لحظه لحظه اموراتش حاضر و ناظر است.

مناجات و دعا در خصوص امام زمان قلبش را نرم کرده بود و. گرچه فرمانده نظامی در ارتش خوانده می‌شد اما همیشه سرباز کوچک امام زمان بودن را افتخار خود قلمداد می‌کرد. در همین راستا نه به دلیل سلسله مراتب فرماندهی و نه به دلیل مراتب نظامی بلکه قلبی و به صورت باطنی خود را مطیع امر ولایت می‌دانست.

در بین نیروهای مسلح مرسوم است که از رهبری عزیز به عنوان فرمانده کل قوا یاد می‌کنند اما شهید صیاد شیرازی بسیار فراتر از این سطح قدم برداشته و ولایت امر را با تمام وجود پذیرفته بود. اخلاصش در مواجهه با مردم و دوری از عجب و تکبر نیز دلیل دیگری بر محبوبیت مردمی او به شمار بیاید.

جوانی را به خودسازی فکری، روحی و جسمی مغتنم بشمارید. با قرآن عزیز انس بگیرید و در آن تدبر کنید. نماز را با توجه و حضور قلب بخوانید و فضای معطر شهادت را که اکنون زندگی شما را فرا گرفته قدر بدانید

آغوشش همیشه به روی مردم باز بود. تمام ساعات روز را درگیر مسئولیتی بود که در ارتش داشت اما در ساعات محدودی هم که در خانه حاضر می‌شد، موردی نبود که کسی به پدرم مراجعه کند و مشکلی را مطرح کند و بدون نتیجه مشکل آن شخص را بعد از چند روز فراموش کند. اصلاً امکان نداشت دست رد به سینه کسی بزنند.

آنقدر صمیمانه با مردم برخورد می‌کرد که خواه یا ناخواه مردم به سمتش جذب می‌شدند.

یک نفر مراجعه کرده بود و بعد از اینکه با احوال‌پرسی گرم از سوی پدرم مواجه شد گفت: «شما همان جناب سرهنگ خودمان هستی. من نمی‌دانم شما چه درجه‌ای داری!» پدرم هم خندید و گفت: «من سرباز هستم.» حقیقتاً شهید صیاد شیرازی نظامی شایسته‌ای بود، ما نظامیان مختلفی داریم اما او شخصیت نظامی شایسته‌ای داشت.

به نظر شما شهید صیاد شیرازی امروز در خصوص مسائل بین‌المللی و دیپلماسی مقامات ایرانی چه نظری می‌داد؟

پدرم در این مسائل مطیع ولایت بود و برای همه فرمایشات رهبری عزیز هم استدلال داشت و با عقل و منطق راه را انتخاب کرده بود. در این مسائل هم قطعاً نظری منطبق با نظرات مقام معظم رهبری می‌داد.

شاید در خصوص موضوع دیپلماسی امروز ایران در جهان کسانی باشند که کارشناسی کنند، مطالعه کنند و نظری هم داشته باشند اما نظرات و توصیه‌های رهبری و رهنمودهای ایشان نگاه بسیار ویژه و عمیقی است. به نظرم شهید صیاد شیرازی قطعاً نظرش شبیه به نظر رهبری هست و می‌دانید که گرچه رهبری عزیز راه مذاکره را باز گذاشته‌اند اما بارها اشاره کردند که اصل مذاکره با شیطان اشتباه است و به نتیجه دار شدن مذاکرات با شیطان خوش‌بین نیستند.

در دیدارهایی که با مقام معظم رهبری داشته‌اید، چه توصیه‌ها و صحبت‌هایی با شما داشته‌اند؟

در اغلب مواردی که توفیق حضور در محضر مقام معظم رهبری نصیبم می‌شود، ایشان در همان ابتدا حال مادرم را می‌پرسند و جویای حال مادرم می‌شوند.

در دقایق بعد، از وضعیت ما سۆال می‌کنند. پیشرفت و حرکت رو به جلو علمی و اعتقادی ما برای ایشان بسیار اهمیت دارد و هر بار که به خدمتشان می‌رسم از روند این موضوعات سۆال می‌کنند. رابطه خانواده ما با خانواده مقام معظم رهبری بسیار صمیمی و گرم است اما نکته‌ای که همیشه برای من به یادگار مانده، یادداشتی است که در جلد قرآن درج کردند و در آن ذکر فرموده‌اند: «جوانی را به خودسازی فکری، روحی و جسمی مغتنم بشمارید. با قرآن عزیز انس بگیرید و در آن تدبر کنید. نماز را با توجه و حضور قلب بخوانید و فضای معطر شهادت را که اکنون زندگی شما را فرا گرفته قدر بدانید.»

به نظر شما تا چه اندازه بهره گیری از روش و سیره شهید صیاد شیرازی در مجموعه نیروهای مسلح کامل بوده است؟

اگر از انصاف دور نشویم پیشرفت‌های مختلفی در ارتش، سپاه و دیگر قسمت‌های مجموعه‌های نظامی صورت گرفته و این موضوع مهمی است اما مهم‌تر از آن نباید به این اندازه قانع باشیم و باید بگویم که هنوز راه زیادی تا به ثمر نشستن آرمان‌های حقیقی شهدا در نظام مقدس جمهوری اسلامی باقی مانده است.

اینکه عرض می‌کنم آرمان‌های حقیقی، پیشرفت نظامی یکی از این موارد است اما رشد اخلاقی و معنوی در جامعه که می‌تواند به سلاح‌های ما قوت ببخشد بخش عظیمی تری را در بر می‌گیرد. باید به فرمایشات و تفکرات رهبری در مدیریت جامعه و خصوصاً فرماندهی نظامی توجه بسیار کرد. همان‌طور که تمام دغدغه امثال شهید صیاد شیرازی این بود که معنویات و ولایت در جامعه پیاده سازی شود.

ادامه دارد ...

مصاحبه: میثم امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


مطالب مرتبط:

 بزرگداشت سید اهل قلم و صیاد دل‌ها

شهید بچه محل ماست

وزیر همیشه مدبر