تبیان، دستیار زندگی
حضرت اباعبدالله علیه السلاّم، هنگام خروج از مدینه، وصیّت نامه ای مرقوم کردند و نزد برادرشان محمّد بن حنفیّه گذاشتند. این نامه حکم وصیت تاریخی سیدالشهدا را دارد. گفتنی است شهدای دفاع مقدس که رهرو سیدالشهدا هستند خود وصیت نامه ای دارند که منشا گرفته از تفکر
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت شهدا برای کربلا


حضرت اباعبدالله علیه السلاّم، هنگام خروج از مدینه، وصیّت نامه ای مرقوم کردند و نزد برادرشان محمّد بن حنفیّه گذاشتند. این نامه حکم وصیت تاریخی سیدالشهدا را دارد. گفتنی است شهدای دفاع مقدس که رهرو سیدالشهدا هستند خود وصیت نامه ای دارند که منشا گرفته از تفکر حسینی، در ادامه پس ذکر وصیت نامه سیدالشهدا اشاره ای به وصیت نامه چندی از شهدا می‌شود.


امام حسین

وصیت اسطوره شهدا

اصل وصیت همانگونه می‎دانید به زبان عربیست و این تنها ترجمه ای ساده از آن کلمات قصار به فارسی است.

« بسم الله الرحمن الرحیم ...؛ این وصیت حسین‌بی‌علی است به برادرش محمد حنفیه. حسین گواهی می‌دهد به توحید و یگانگی خداوند و این که برای خدا شریکی نیست و محمد (ص) بنده و فرستاده اوست و آئین حق ( اسلام ) را از سوی خدا ( برای جهانیان ) آورده است و شهادت می‌دهد که بهشت و دوزخ حق است و روز جزا بدون شک به وقوع خواهد پیوست و خداوند همه انسان‌ها را در چنین روزی زنده خواهد کرد. »

امام در وصیت نامه‌اش پس از بیان عقیده خویش درباره توحید و نبوت و معاد، هدف خود را از این سفر این چنین بیان کرد:

« من نه از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از شهر خود بیرون آمدم؛ بلکه هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدّم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی‌بن‌ابیطالب (ع) است. پس هر کس این حقیقت را از من بپذیرد ( و از من پیروی کند ) راه خدا را پذیرفته است و هر کس رد کند ( و از من پیروی نکند ) من با صبر و استقامت ( راه خود را ) را در پیش خواهم گرفت تا خداوند در میان من و بنی‌امیه حکم کند که او بهترین حاکم است.

و برادر ! این است وصیت من به تو و توفیق از طرف خداست. بر او توکل می‌کنم و برگشتم به سوی اوست. »

وصیت به فرمانده‌هان

شهید حسین خرازی خطاب فرمانده‎هان و رزمندگان اسلام گفته است:

بسم رب الصدیقین

ما لشگر امام حسینیم، حسین وار هم باید بجنگیم، اگر بخواهیم قبر شش گوشه امام حسین (ع) را در آغوش بگیریم کلامی‌ و دعایی جز این نباید داشته باشیم: «اللهم عجعل محیای محیا محمد و آل محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد.»

اگر در پیروزی‌ها خودمان را دخیل بدانیم این حجاب است برای ما، این شاید انکار خداست.

اگر برای خدا جنگ می‌کنید احتیاج ندارد به من و دیگری گزارش کنید. گزارش را نگه دارید برای قیامت. اگر کار برای خداست گفتنش برای چه؟

أک     در مشکلات است که انسانها آزمایش می‌شوند. صبر پیشه کنید که دنیا فانی است و ما معتقد به معاد هستیم.

هر چه که می‌کشیم و هر چه که بر سرمان می‌آید از نافرمانی خداست و همه ریشه در عدم رعایت حلال و حرام خدا دارد.

سهل‌انگاری و سستی در اعمال عبادی تأناثثیر نامطلوبی در پیروزی‌ها دارد.

همه ما مکلفیم و وظیفه داریم با وجود همه نارسایی‌ها بنا به فرمان رهبری، جنگ را به همین شدت و با منتهای قدرت ادامه بدهیم زیرا ما بنا بر احساس وظیفه شرعی می‌جنگیم نه به قصد پیروزی تنها.

مطبوعات ما جنگ را درشت می‌نویسد، درست نمی‌نویسد.

مسأله من تنها جنگ است و در همان جا هم مسأله من حل می‌شود.

هدف من از این سفر، امر به معروف و نهی از منکر و خواسته‌ام از این حرکت، اصلاح مفاسد امت و احیای سنت و قانون جدّم، رسول خدا (ص) و راه و رسم پدرم، علی‌بن‌ابیطالب (ع) است

همواره سعی‌مان این باشد که خاطره شهدا را در ذهنمان زنده نگه داریم و شهدا را به عنوان یک الگو در نظر داشته باشیم که شهدا راهشان راه انبیاست و پاسداران واقعی هستند که در این راه شهید شدند.

من علاقمندم که با بی‌آلایشی تمام، همیشه در میان بسیجی‌ها باشم و به درد دل آنها برسم.

استغفرالله، خدایا امان از تاریکی و تنگی و فشار قبر و سوال نکیر و منکر در روز محشر و قیامت، به فریادم برس. خدایا دل شکسته و مضطرم، صاحب پیروزی و موفقیت تو را می‌دانم و بس. و بر تو توکل دارم. خدایا تا زمان عملیات، فاصله زیادی نیست، خدایا به قول امام خمینی [ره] تو فرمانده کل قوا هستی، خودت رزمندگان را پیروز گردان، شر مدام کافر را از سر مسلمین بکن. خدایا! از مال دنیا چیزی جز بدهکاری و گناه ندارم. خدایا! تو خود توبه مرا قبول کن و از فیض عظمای شهادت نصیب و بهره‌مندم ساز و از تو طلب مغفرت و عفو دارم ... می‌دانم در امر بیت المال امانتدار خوبی نبودم و ممکن است زیاده‌روی کرده باشم، خلاصه برایم رد مظالم کنید و آمرزش بخواهید.

الگوی حجاب در کربلاست

مادران وخواهران ! حجابتان را حفظ کنید. زیرا در روزی که خیمه های اهل بیت امام حسین (ع) رابه آتش کشیدند و حجاب را از سر زنان برداشتند، سکینه دختر اباعبدالله به عمه اش گفت: «هل من حرقه سیرتها رأسی» آیا پارچه ای هست که به وسیله آن سرم رابپوشانم.

شهید خلیل بارانی زاده

عبرت از طفل شش ماهه بگیرید

هدفم فقط الله و پاسداری ازخون شهدا بوده باید از امام حسین (ع) عبرت بگیرید که طفل شیرخوار شش ماهه اش را هدیه اسلام کرد. هنوز نام او زنده است و تا ابد زنده خواهدبود.

شهید جواد جوادی درویشی

ای ملت ایران!

جهاد درس بزرگی است که پیامبران و امامان به ما آموخته اند حضرت امام حسین (ع) با ازدست دادن بسیاری ازیاران خود از طفل شش ماهه بگیر تا جوان 18 ساله تا پیرمرد پنجاه یا شصت ساله، ما هم باید از مولایمان درس زندگی و در راه حق مردن را که به ما یاد داده اند بیاموزیم.

شهید شریعت جوذری

امام حسین(ع) برای چه می‌جنگید شکست یا پیروزی؟ ای کاش جان‌ها می‌داشتیم ودر راه امام حسین(ع) فدا می‌کردیم ما باید حسین (ع)وار بجنگیم

شکست یا پیروزی!

ملت شهید پرور! درود و افتخار برشما و رزمندگان اسلام باد که خداوند از میان این همه جمعیت دنیا آن‌ها را انتخاب کرد که راه امام حسین (ع) را ادامه دهند رسالت ما رسالت حسین (ع) است ببینید امام حسین(ع) برای چه می‌جنگید شکست یا پیروزی؟ ای کاش جان‌ها می‌داشتیم ودر راه امام حسین(ع) فدا می‌کردیم ما باید حسین (ع)وار بجنگیم، حسین وار جنگیدن یعنی مقاومت تا آخرین لحظه. حسین(ع)وار جنگیدن یعنی دست ازهمه چیز کشیدن.

شهید محمد دادورقلائی

نمی‌بینید چگونه شهید شدم

شما مرا نمی بینی که چگونه شهید می شوم امام حسین(ع) روبروی چشمش می دید که برادرش عباس دودست از بدن جدا و به زمین افتاده ولی امام حسین (ع) به بالینش رفت وسرش را برداشت، روی زانو گذاشت. ولی امام حسین(ع) هم صبر و استقامت کرد. پس شما هم صبر واستقامت و پایداری کنید.

شهید حسین سالاری

فرآوری: سامیه امینی

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منابع: خبرگزاری فارس، سایت: کانون گفتگوی قرآنی/ عاشورا

مطالب مرتبط:

بابا به کربلا رفت!

نصب‌العین مدافع حرم

عاشورای ذوالقدر