تبیان، دستیار زندگی
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در صورت تصویب بودجه، ۲۰ هزار نفر از والدین شهدا را به منظور ثبت خاطرات تحت پوشش قرار می دهیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خاطرات والدین شهدا در انتظار بودجه

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در صورت تصویب بودجه، 20 هزار نفر از والدین شهدا را به منظور ثبت خاطرات تحت پوشش قرار می دهیم.

بخش فرهنگ پایداری تبیان

والدین شهداخاطرات

محبوب شهبازی، مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره تبیین تاریخ شفاهی در رابطه با شهدا گفت: خاطره نگاری والدین شهدا در مرکز اسناد و انتشارات بنیاد شهید از گذشته مطرح بوده و از اولویت هاست، اما نیازمند بودجه هستیم و امیدواریم به این موضوع در تصویب بودجه و اختصاص آن به امر خاطره نگاری والدین شهدا توجه کافی شود.
وی با بیان اینکه در رابطه با خاطره نگاری والدین شهدا زمان کافی وجود ندارد، افزود: سالانه بیش از 10 هزار نفر از والدین شهدا فوت می کنند؛ از این رو ضروری است که خاطره های آنها جمع آوری شود. با توجه به اینکه بخشی از تاریخ شفاهی جنگ و انقلاب اسلامی در سینه های والدین شهدا نهفته است، به همین دلیل باید هر چه سریع تر این تاریخ جمع آوری و ثبت و ضبط شود و در زمان مناسب به چاپ برسد.

آمادگی انجام کار و عملیاتی شدن این موضوع در استان ها فراهم است و طی چندین سال این کار انجام شده؛ از این رو در صورتی که بودجه این کار فراهم شود، این آثار به چاپ خواهند رسید و کار جمع آوری خاطره ها نیز از سر گرفته می شود

شهبازی ادامه داد: آمادگی انجام کار و عملیاتی شدن این موضوع در استان ها فراهم است و طی چندین سال این کار انجام شده؛ از این رو در صورتی که بودجه این کار فراهم شود، این آثار به چاپ خواهند رسید و کار جمع آوری خاطره ها نیز از سر گرفته می شود.
وی با اشاره به برنامه بنیاد شهید برای ثبت خاطرات والدین شهدا در سال جاری عنوان کرد: امسال بنا داریم در صورت تصویب بودجه، 20 هزار نفر از والدین شهدا را تحت پوشش قرار داده و خاطرات آنها را ثبت و ضبط کنیم. البته قبل از ثبت خاطرات و پس از آن اقداماتی مانند مصاحبه، پیاده سازی، نمایه سازی و مراحل دیگر انجام می شود.
این مقام مسئول با اشاره به بودجه مورد نیاز برای این کار بیان کرد: بودجه مورد نیاز برای خاطره نگاری 700 هزار تومان به ازای هر یک از والدین شهداست که امیدواریم امسال این بودجه فراهم شود.
شهبازی در ادامه گفت: تاکنون خاطرات بیش از 20 هزار نفر از ایثارگران که اغلب از والدین شهدا هستند، به صورت دیداری و شنیداری ثبت شده است، در بخش مکتوبات نیز کارهایی انجام شده و ادامه می یابد و به طور تقریبی برای هر استان یک کتاب در رابطه با شهدای استان به چاپ رسیده است.
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به طرح «روایت عشق» بیان کرد: این طرح گردآوری مکتوب خاطرات شهدا و ایثارگران است و از 10 سال گذشته تاکنون انجام شده و عنوان کتاب ها نیز به نام «روایت عشق» استان مورد نظر است؛ البته درباره برخی از استان ها چندین جلد کتاب وجود دارد که امیدوارم امسال نیز این کار با قوت بیشتری ادامه یابد.


منبع: ایکنا