تبیان، دستیار زندگی
شاکر واثقی سردبیر «همشهری پایداری» در یادداشتی نوشت: چند وقت پیش برای شركت در نشست علمی به یكی از مراكز مطالعاتی رفته بودم. جمله ای از مقام معظم رهبری كه در تابلوی اعلانات نصب شده بود، توجه مرا به خود جلب كرد؛ اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :


ما نمی گوییم این راه را ببندید

شاکر واثقی سردبیر «همشهری پایداری» در یادداشتی نوشت: چند وقت پیش برای شركت در نشست علمی به یكی از مراكز مطالعاتی رفته بودم. جمله  ای از مقام معظم رهبری كه در تابلوی اعلانات نصب شده بود، توجه مرا به خود جلب كرد؛ «اهمیت فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی است».

بخش فرهنگ پایداری تبیان

جنگ نرم

جنگ نرم دغدغه رهبری است

این جمله شاید خیلی كوتاه و ساده به نظر برسد ولی واقع امر این است كه به اذعان دوست و دشمن، حضرت آقا متفكری خلاق و اندیشمندی آگاه به زمانه هستند و با این توصیف انتخاب واژه ها نیز كاملا حكیمانه و مدبرانه است. با مروری بر بیانات ایشان طی چند سال اخیر به وضوح می توان دریافت كه وقوع جنگ  نرم و ضرورت ها و بایسته های حضور در این جنگ نوین در صدر دغدغه های رهبری قرار دارد.
طرح موضوعاتی چون افسران جنگ نرم تا همطراز قلمداد كردن اهمیت این فضا با انقلاب اسلامی از سوی ایشان فقط در جهت نظریه پردازی و تقریر در مكتوبات و مستندات تاریخی نیست آنچه رهبر معظم انقلاب دنبال می فرمایند، بسیج اراده  ملی برای به دست گرفتن قلم ها، تقویت مبانی فكری و تكیه بر خلاقیت و نوآوری در فضای مجازی است و این مهم تحقق نمی یابد مگر حماسه ای از جنس دفاع مقدس رخ دهد. اگر بخواهم برای تقریب ذهن مثالی بیاورم، باید به اعزام یكصد هزار نفری سال 65 اشاره كنم.

این فضای مجازی امروز از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگ تر شده؛ بعضی ها اصلا در فضای مجازی تنفس می كنند؛ اصلا آنجا تنفس می كنند، زندگی شان در فضای مجازی است... خب، اینجا لغزشگاه است. ما به دستگاه های ارتباطی خودمان، به مجموعه وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -كه بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی گوییم این راه را ببندید

گناه ما یکسان نیست

آن روز هجوم ناجوانمردانه ی دشمن را با پوست و گوشت خود لمس كردیم و پدران و برادران مان رفتند و ایستادند، از جمع سرمست شان عده ای عروج یافتند و عده ای تقدیر بر ماندن شان رقم خورد اما بی تعارف جنگ امروز را هنوز باور نكرده ایم و عجب است كه چرا؟! البته گناه این غفلت برای مردم كوچه و بازار، منِ روزنامه نگار و كارگزاران دولتی یكسان نیست كه اگر یكسان بود مقام معظم رهبری در هفته  معلم امسال در جمع فرهنگیان این گونه لب به شكایت نمی گشودند؛ «این فضای مجازی امروز از فضای حقیقی زندگی ما چند برابر بزرگ تر شده؛ بعضی ها اصلا در فضای مجازی تنفس می كنند؛ اصلا آنجا تنفس می كنند، زندگی شان در فضای مجازی است... خب، اینجا لغزشگاه است. ما به دستگاه های ارتباطی خودمان، به مجموعه وزارت ارتباطات و شورای عالی مجازی -كه بنده از آن هم گله دارم- سفارشمان این است. ما نمی گوییم این راه را ببندید».


منبع: همشهری پایداری شماره 157