تبیان، دستیار زندگی
در روزهایی كه عده ای سریع از شكاف میان نسل های پس از دهه 60 با حكومت سخن می گویند، كیلومترها آنطرف تر از پایتخت و در كشور سوریه جوانان دهه 70 در راه دفاع از حرم اهل بیت (ع) به شهادت می رسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آقایی دهه هفتادی ها

در روزهایی كه عكس و كلیپ هایی مربوط به میتینگ و دورهمی های نسلی تازه از جامعه در شبكه های اجتماعی دیده می شود و عده ای سریع از شكاف میان نسل های پس از دهه 60 با حكومت سخن می گویند، كیلومترها آنطرف تر از پایتخت و در كشور سوریه جوانان دهه 70 در راه دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت می رسند.

تت


شهیدان جوان مدافع حرم امروز بازتاب دهنده نسلی از جامعه ایران هستند كه همراه خود فرهنگی تازه را به عموم مردم معرفی می كنند. اینان از كارزاری سخت و از موقعیتی دشوار سربلند بیرون آمدند و مسیری تازه را به هم نسلانشان نشان دادند.
بیشتر شهیدان مدافع حرم را جوانانی از دهه 50 و 60 تشكیل می دهند و وقتی سال گذشته نام یك جوان دهه هفتادی در میان دیگر شهدا درخشید، نوید ورود یك نسل تازه نفس و معتقد در جبهه مقاومت اسلامی را داد؛ نسلی كه به دور از هیاهوی دنیای مدرن و نیازهای كاذب امروز، آرمانی بلند و عقیده ای محكم دارد.
وقتی آبان ماه سال گذشته پیكر شهید محمدرضا دهقان امیری وارد كشور شد، یك عدد بیشتر از هر چیزی توجهات و نگاه ها را به خود جلب كرد و آن چیزی جز تاریخ تولد شهید نبود. شهید دهقان امیری متولد 26فروردین ماه سال 1374 بود و 20 سال بیشتر نداشت كه تصمیم به رفتن، مبارزه در راه دین و عقایدش گرفت. یك جوان 20 ساله كه از لحاظ اندیشه، بینش و بصیرت نشانی از انسانی با تجربه دارد. رزمندگان مدافع حرم، زود مَرد می شوند و راه های رسیدن به معرفت را یك شبه طی می كنند.
گوشه ای از وصیتنامه شهید این ژرف اندیشی را به وضوح نشان می دهد: «صبر را سرلوحه كار خود قرار دهید و مطمئن باشید كه همه از این دنیا خواهند رفت و تنها كسی كه باقی می ماند خداوند متعال است، اگر دلتان گرفت یاد عاشورا كنید و مطمئن باشید غم شما از غم ام المصائب خانوم زینب كبری(س) كوچك تر است. روضه اباعبدالله و خانوم زینب كبری فراموش نشود... اگر دین محمد تداوم نمی یابد مگر با كشته شدن من، پس ای شمشیرها مرا در بر گیرید.»
چند ماه پس از شهادت محمدرضا دهقان، پیكر یك شهید 20 ساله دیگر فضای شهرمان را عوض كرد و حال و هوای دیگری به همه داد. «شهید سید مصطفی موسوی» روز پنج شنبه 18 آبان 1374 به دنیا آمد و در پنج شنبه 21 آبان ماه 1394 و تنها سه روز پس از قدم گذاشتن به سن 20 سالگی، در سوریه جام شهادت را نوشید. جوان ترین شهید مدافع حرم، تك پسر خانه بود و برای گرفتن رضایت به مادرش می گوید: «از مادر وهب یاد بگیر، مادر وهب هم یك پسر داشت و اینها همه برای من و تو درس است؛ از بهترین چیزهایی كه در این دنیا داری بگذر و دل بكن تا به معرفت برسی، تا دل نكنی به معرفت نمی رسی.»

و حالا پیكر شهید عباس دانشگر یكی از جوان ترین شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) نشانی دیگر از وجود نسلی آگاه و شجاع دارد. شهید عباس دانشگر متولد 72 بیستم خرداد ماه امسال در سوریه به فیض شهادت نائل آمد. مرور دستنوشته ها و برنامه های روزانه شهید دانشگر كه در فضای مجازی منتشر شده به خوبی اعتقادات شهید را نشان می دهد


و حالا پیكر شهید عباس دانشگر یكی از جوان ترین شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) نشانی دیگر از وجود نسلی آگاه و شجاع دارد. شهید عباس دانشگر متولد 72 بیستم خرداد ماه امسال در سوریه به فیض شهادت نائل آمد. مرور دستنوشته ها و برنامه های روزانه شهید دانشگر كه در فضای مجازی منتشر شده به خوبی اعتقادات شهید را نشان می دهد. عدم دروغ، غیبت، سوء ظن، نگاه به نامحرم، حفظ بیت المال، خواندن نماز شب، ورزش، خواندن كتاب و برنامه كاری و منظم از جمله برنامه های روزانه وی بود. شهید دانشگر در قسمتی از دستنوشته های خود می گوید:«می خواهم عوض بشوم همه زندگی ام را عوض بكنم. می خواهم آن كسی باشم كه دوست دارم نه آن چیزی كه یك ذهن مریض از من ساخته است. هرگز از تأخیر و دیر شدن به آرزوهایم نا امید نمی شوم زیرا بخشش الهی به اندازه نیت است.»
پس از شهادت دانشگر، سردار حمید اباذری جانشین دانشگاه امام حسین(ع) با انتقاد از برخی اظهارات مبنی بر اینكه جوانان امروز كشور دیگر انقلابی نبوده و مانند جوانان ابتدای انقلاب به پای آرمان های این نظام مقدس نمی مانند، عنوان كرد: بزرگ ترین شاهد برای اینكه بگوییم بچه های دهه هفتادی ما نیز وسط میدان دفاع از اسلام هستند همین شهید عباس دانشگر است. شهید عباس دانشگر امروز شاهد بزرگ انقلاب اسلامی و الگوی بزرگ انقلاب اسلامی است و این شهید نمونه ای از یك جوان مؤمن انقلابی شهادت طلب است. هر كسی كه هر حرفی زده است امروز با وجود عباس دانشگر باید حرف خود را پس بگیرد و عباس ثابت كرده است كه بچه های دهه 70 چه بسا بیشتر از بچه های دهه 60 و 50 در وسط میدان هستند.
دفاع از حرم زمان نمی شناسد، زمانی در سال 61 هجری جوانان 20 ساله قبیله بنی هاشم و امروز در قرن بیست و یكم فرزندان گمنام زهرا (س) كه نگذاشتند حرم امن علوی جولانگاه فرزندان نامشروع كفر و تكفیر شوند. این جوانان از تبار همان قافله هستند كه بودن در جهانی كه در آن به آل الله توهین شود را بر خود ننگ می دانند و گام برداشتن در مسیر حقانیت را تنها مسیر رسیدن به معشوق واقعی اش می دانند.


جوان انلاین

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .