تبیان، دستیار زندگی
قدرت، عزت و کرامت واقعی با پیروی از اسلام ناب حاصل می شود؛ دفاع مقدس یادآور مبارزه حق و باطل و مستکبرین و مستضعفین است که درنهایت وعده قرآن کریم تحقق پیدا کرد و مستضعفین به پیروزی رسیدند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از محرم تا اربعین

قدرت، عزت و کرامت واقعی با پیروی از اسلام ناب حاصل می شود؛ دفاع مقدس یادآور مبارزه حق و باطل و مستکبرین و مستضعفین است که درنهایت وعده قرآن کریم تحقق پیدا کرد و مستضعفین به پیروزی رسیدند

سامیه امینی-بخش فرهنگ پایداری تبیان
دفاع مقدس


 مقاومت و ایستادگی مردم مسلمان ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله، اثبات حقانیت ملت ما، دادن درس مقاومت به ملت های مظلوم و اثبات پیروزی خون بر شمشیر از دستاوردهای مهم دفاع مقدس ماست که به جهانیان نشان داد تنها راه رهایی بشریت بازگشت به اسلام ناب است و به همین خاطر آن هایی که با شعار الله اکبر و لااله الاالله به میدان آمدند پیروز شدند، به طوری که امروز به جرت می توان گفت قدرت، عزت و کرامت واقعی با پیروی از اسلام ناب محمدی (ص) حاصل می شود.
دفاع مقدس که نماد شرف ملت ایران است میراث گران بهای نهضت عاشورا و شهدای دشت کربلاست. دوران دفاع مقدس جلوه و نمونه ای از واقعه روز عاشورا بود که هشت سال به طول انجامید. دفاع مقدس انبساط عاشور است که اثبات می کند درراه حق تاریخ و جغرافیا هرگز متوقف نمی شود. دفاع مقدس تجسم واقعی شکوه و دلاوری های جبهه حق در برابر باطل و پیروزی خون بر شمشیر است و در این اربعین حسینی شاهد برگ های زرین دفاع مقدس که شکوه و حماسه مردانی از تبار کرب و بلا را به تصویر کشیدند و هنوز میدان جهاد را خالی نکرده اند است، آنان که قامت رشیدشان بر تمام تاریخ این سرزمین سایه می افکند، امروز الگوی جهان اسلام بلکه جهانیان شده اند.

محرم و صفر ماه هایی هستند که امام ما آن را مایه تمام دارایی های ما می دانند؛ ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه ایثار و ازخودگذشتگی سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است

تاریخ و روایت دفاع مقدس ذوالفقار عصر ما، عرصه پرواز پرستوها و دروازه بهشت برای سوداگران عشق حسینی است. هشت سال دفاع مقدس امروز برگ برنده ملت قهرمان ایران زمین در برابر قدرت های جهان است.
دفاعی که با تمام زیبایی هایش را رقم خورد و مردم ایران آن را خلق کردند. ملت مسلمان و قهرمان ایران در دفاع مقدس با تبعیت از ولایت فقیه و با بهره گیری از تعالیم اسلام در مقابل همه جهان خواران بسیج شد و با تأسی از قیام عاشورا با ازخودگذشتگی در مقابل دشمنان به پیروزی رسید.
 ایثار، شجاعت توأم باغیرت دینی و اطاعت از ولایت فقیه، باعث پیروزی رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس شد؛ پیروزی رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس با سلاح ایمان و اراده ای خلل ناپذیر در پرتو هدایت ولایت فقیه رقم خورد.
محرم و صفر ماه هایی هستند که امام ما آن را مایه تمام دارایی های ما می دانند؛ ماه پیروزی خون بر شمشیر و ماه ایثار و ازخودگذشتگی سالار و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است. ماهی است که حوادث خون بار آن همیشه زنده است. ماه ظلم ستیزی است و پیام آن برای ما ایثار و ازخودگذشتگی و شهادت طلبی است و با همین اعتقادات است که نیروهای مسلح و جوانان برومند ما و ملّت شجاع و قهرمان ما توانستند هشت سال در مقابل ظلم و ستم و تجاوز و ددمنشی متجاوزان بعثی ایستادگی کنند و در عملیات مختلف به پیروزی های بزرگ نیز نائل شوند.

اربعین گرامی داشته می شود به خاطر این باور که عزت نفس در عدم تسلیم است و هر بشری با هر باوری به اربعین نگاه آموزشی و عبرت آموز می کند و باید مشوق این باشیم

عملیات محرم
یکی از این عملیات موفق، عملیات محرم (کربلای 5) است که در ماه محرم در یازدهم آبان 1361 در منطقه عمومی موسیان و ارتفاعات حمرین با رمز «یا زینب (س)» اجرا شد. رزمندگان اسلام این پیروان راه حسین (ع) با عشق به پیروزی و شهادت و نیرو گرفته از مکتب حسینی (ع) و بانام یا زینب (س) که تیمن نام شکوهمند شیر زنی قهرمان را به همراه داشت در شرایطی بسیار سخت و دشوار و سیلابی این عملیات را با همه مشکلاتش آغاز کردند و درنهایت به یک پیروزی درخشان نائل گشتند.
هدایت عملیات محرم به عهده قرارگاه قائم بود. این قرارگاه در اردیبهشت 1361 باهدف دفاع از منطقه دهلران، فکه تا جنوب بستان و تداوم عملیات در غرب موسیان تشکیل و در منطقه عمومی عین خوش مستقر شد. قرارگاه مذکور در تاریخ 1361/8/11 به صورت مشترک و به فرماندهی سرهنگ توپخانه ستاد منوچهر دژکام و برادر سپاهی حاج حسین خرازی فعالیت خود را به طور مشترک آغاز کرد و با در اختیار گرفتن یگان هایی از ارتش و سپاه که در سازمان رزم مشخص شده است، عملیات محرم را به مرحله اجرا درآورد که دستاوردهای سیاسی و نظامی بسیار ارزشمندی در پی داشت.