تبیان، دستیار زندگی
دائرةالمعارف یا دانشنامه مجموعه جامعی از اطلاعات پردازش شده در حوزه های مختلف علوم است كه مبتنی بر آخرین داده ها و یافته های پژوهشی است و نیازهای اصلی مخاطبان (اعم از خاص و عام) را برآورده می كند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دایره المعاف هایی برای 8 سال دفاع

دائرةالمعارف یا دانشنامه مجموعه جامعی از اطلاعات پردازش شده در حوزه های مختلف علوم است كه مبتنی بر آخرین داده ها و یافته های پژوهشی است و نیازهای اصلی مخاطبان (اعم از خاص و عام) را برآورده می كند.

فرآوری: سامیه امینی-بخش فرهنگ پایداری تبیان
سردار شیخی

امروزه در سراسر دنیا اهتمام ویژه ای به تدوین دائرةالمعارف یا دانشنامه می ورزند. یكی از دائرةالمعارف هایی كه در ایران در حال تدوین است، دائرةالمعارف دفاع مقدس است. دائرةالمعارف دفاع مقدس بنا بر تأكید فرماندهی معظم كل قوا حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظ الله تعالی و برابر روش جاری دائرةالمعارف های كشور در حال تدوین است.

14 دایره المعارف دفاع مقدس

امروزه باید خاطرات و حوادث کربلای ایران را به نسل جدید انتقال دهیم و در بیان پیام عاشورای ایران تمام افراد مشارکت داشته باشند و دفاع مقدس کربلای ماست که حماسه های زیادی را خلق کرد که پرداختن به هریک از حماسه ها صفحات و فرصت زیادی را به خود اختصاص می دهد

معاون هماهنگ کننده پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس کشور با اشاره به اینکه تألیف 14 دایره المعارف دفاع مقدس از جمله اقدامات این پژوهشگاه است گفت: تاکنون سه جلد آن تألیف شده و جلد چهارم در دست اجرا است و برای هر استان یک دایره المعارف منطقه ای طراحی می شود. سردار شیخی در یک نشست خبری اظهار کرد: روایت گری در جامعه کنونی بر عهده اصحاب رسانه است وظیفه ای که حضرت زینب (س) برعهده داشتند و حادثه کربلا را بیان کردند.
وی ادامه داد: امروزه باید خاطرات و حوادث کربلای ایران را به نسل جدید انتقال دهیم و در بیان پیام عاشورای ایران تمام افراد مشارکت داشته باشند و دفاع مقدس کربلای ماست که حماسه های زیادی را خلق کرد که پرداختن به هریک از حماسه ها صفحات و فرصت زیادی را به خود اختصاص می دهد.
سردار شیخی با بیان اینکه واقعیت های دفاع مقدس با آنچه که امروز بیان می شود بسیار فاصله دارد، افزود: در جنگ تحمیلی قشرهای مختلف با گویش ها، لهجه ها و فرهنگ های متنوع جمع شدند و با وحدت خود حماسه های جاویدان را خلق کردند.
وی اظهار کرد: از وظایف کلیدی پژوهشگاه، عمل به بیانات مقام معظم رهبری در راستای فراموش نشدن ارزش های خلق شده و جلوگیری از تحریف آثار در دفاع مقدس است که به همین دلیل دو واحد آشنایی با دفاع مقدس در دانشگاه ها تدریس می شود.
سردار شیخی همچنین گفت: ارائه واحد درسی آشنایی با دفاع مقدس از سال 87 شروع شده است و تاکنون سه میلیون و 15 هزار دانشجو این واحد درسی را پاس کرده اند.
وی درباره ساخت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: تاکنون در هیچ استانی پژوهشگاهی تأسیس نشده است چراکه برای ساخت آن ابتدا باید پژوهشکده تاسیس شود تا زمینه برای ساخت پژوهشگاه فراهم شود.
سردار شیخی یادآور شد: افرادی که در جنگ حضور داشتند باید تشویق شوند تا خاطرات جنگ را بازگو کنند و در اختیار مردم قرار دهند.



منابع: پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس، خبرگزاری ایسنا