تبیان، دستیار زندگی
قرار بود تا سال 1410 عملیات پاکسازی مناطق آلوده به مین در مرز استان ایلام ادامه پیدا کند اما به گفته استاندار ایلام، با تصمیم‌گیری دولت، این کار تا پایان همین سال محقق خواهد شد تا جایی که قرار است جشن آن نیز در روزهای پیش رو، برپا شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این کانال بوی خون می‌دهد


قرار بود تا سال 1410 عملیات پاکسازی مناطق آلوده به مین در مرز استان ایلام ادامه پیدا کند اما به گفته استاندار ایلام، با تصمیم‌گیری دولت، این کار تا پایان همین سال محقق خواهد شد تا جایی که قرار است جشن آن نیز در روزهای پیش رو، برپا شود.

این کانال بوی خون می‌دهد

از مجموع نزدیک به 20 میلیون قطعه مین کاشته شده تا به امروز نزدیک به پنج میلیون قطعه مین در مرزهای استان ایلام شناسایی و خنثی شده است؛ یعنی نزدیک به یک چهارم کل 1400 کیلومتر مرز مشترک ایران و عراق را که ارتش صدام به کمک تکنولوژی نظامی غربی‌ها آلوده کرده بود در استان ایلام، پاکسازی شده است.

کارشناسان نظامی عملیات مین‌زدایی در استان ایلام می‌گویند که همه نقاط مرزی استان ایلام با کشور عراق، توسط ارتش صدام به کمک غربی‌ها با انواع مین و تله‌های انفجاری آلوده شده است.

"محمود عباس زاده مشکینی" استاندار ایلام درباره عملیات مین‌زدایی در استان ایلام گفت: ابتدا براساس یک چشم‌انداز قرار بود کار مین‌زدایی در استان ایلام تا یک دهه دیگر ادامه پیدا کند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در سال 86 به عمل آمد و با دستورهیأت دولت که به ایلام سفر کرده بود، تصمیم گرفته شد این عملیات بزرگ در پنج سال پایان یابد.

وی اظهار کرد: در حقیقت یکی از موانع اصلی در جذب سرمایه و توسعه، آلودگی در نقاط مرزی ایلام است که اینک در آستانه پایان عملیات خنثی سازی مواد منفجره و مین در استان ایلام قرار داریم و قرار است جشن پایان این عملیات در اواخر امسال برپا شود.

اما در این میان تکلیف دالانی که روزگاری صدام به کمک تکنولوژی غرب بین ایران وعراق ساخت، چه می‌شود؟

"جعفری نظری" از جمله کسانی است که عمری را در کار پاکسازی مین سپری کرده است. وی درباره این دالان و چگونگی فرآیند خنثی‌سازی‌ها در مرز ایلام گفت: در نوار مرزی مشترک ایلام با استان‌های «دیالی، واسط و میسان» که اقلیمی بیابانی، نیمه‌بیابانی و کوهستانی دارند، در مجموع بیش از پنج میلیون قطعه مین ضدنفر، ضدتانک و تله انفجاری شناسایی را از دل زمینی به گستره 420 کیلومتری ایلام و عراق بیرون آورده‌ایم.

وی درباره تکلیف دالانی که صدام به کمک تکنولوژی غرب در دهه 60 بین ایران و عراق به عنوان یک مانع در مقابل رزمندگان ما ساخته بود، گفت: در حال حاضر مطالعه بر روی این کانال 95 متری ادامه دارد.

نظری با اشاره به شهادت 50 متخصص عملیات مین‌زدایی از ابتدا تا کنون تاکید کرد: این کانال به انواع مین از جمله ضدنفر و ضدتانک، سیم خاردار و مشبک و تله‌های انفجاری آلوده است و به علت بارندگی و فرسایش خاک هر از گاه شاهد جابجایی تعدادی از آنها هستیم.

وی اظهارکرد: کار در این تله عظیم 95 کیلومتری که وجب به وجب آن آلوده است، بسیار سخت خواهد بود هرچند که بچه‌های خنثی‌سازی در طول سال‌های اخیر نشان داده‌اند همه موانع را مهار می‌کنند.

این کارشناس اظهار کرد: عمق این کانال پنج متر و عرض آن بیش از چهار متر است و به صورت یک دالان یکپارچه، سراسر مرز مشترک دهلران با استان میسان عراق را در برگرفته است اما برنامه‌ریزی‌هایی شده است تا با بکارگیری آخرین تکنولوژی‌های نظامی داخلی، تکلیف این دالان هم یکسره شود.

در حقیقت یکی از موانع اصلی در جذب سرمایه و توسعه، آلودگی در نقاط مرزی ایلام است که اینک در آستانه پایان عملیات خنثی سازی مواد منفجره و مین در استان ایلام قرار داریم و قرار است جشن پایان این عملیات در اواخر امسال برپا شود

وی یکی از طرح‌های پیش رو را پر کردن این دالان، مین کوبی آن دانست اما تصریح کرد: این طرح در درازمدت جوابگو نخواهد بود. برپایه همه ارزیابی‌ها و مطالعات، بهترین راهکاربرای مهار این دالان آلوده مهار تله‌های انفجاری داخل آن خنثی‌سازی «دانه به دانه» است که این کار را نیروهای خنثی‌سازی انجام خواهند داد.

این کارشناس عملیات مین‌زدایی درباره کارخانه‌های تولیدکننده مین‌های کشف شده در مرزهای ایران و عراق در استان ایلام گفت: بسیاری از مین‌ها ساخت اسپانیا،ایتالیا،رژیم صهیونیستی و... است.

وی به کارگیری این حجم مین در جنگ را مغایر با کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و گفت: براساس تعاریف بین‌المللی، اصولا "مین" در راستای سلاح‌های کشتار جمعی تفسیر می‌شود از این رو به کارگیری آنها منع بین‌المللی نیز به همراه دارد.

دکتر "علی محمد احمدی" نماینده مردم آبدانان، دهلران و دره شهر نیز درباره تکلیف این دالان 95 کیلومتری گفت: چنانچه این دالان بخشی از زندگی مردم مرزنشین را تشکیل داده باشد باید برای مهار آلودگی‌هایش اقدام کرد و به عنوان نماینده مردم منطقه چگونگی مهار آلودگی این دالان 95 کیلومتری را همچنان پیگیر خواهم بود.

"حسن بهرام‌نیا" معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیز درباره سرنوشت این دالان (کانال) گفت: براساس آخرین تصمیم گیری‌ها این کانال به عنوان یادگاری از دوران دفاع مقدس برای بازدید مردم ماندگار خواهد شد.

عباس نصراللهی، فرماندار دهلران نیز با یادآوری برپایی جشن پایان عملیات خنثی‌سازی مین در استان ایلام تا پایان امسال اظهار کرد: درباره چگونگی مهار آلودگی این کانال گزینه پیش رو این است که برای بازدید کاروان‌های راهیان نور همچنان باقی بماند و تصمیم گیری‌ها درهمین راستا قابل تفسیر است .چگونگی خنثی‌سازی آلودگی‌های داخل کانال هم برعهده کارشناسان و دستگاه‌های ذیربط است .

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: ایسنا