تبیان، دستیار زندگی
مجموعه کتاب‌های «جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات جهان» ، برگرفته از اسناد مطبوعاتی و بریده جراید خارجی موجود در مرکز ملی اسناد دفاع‌مقدس است که پیشینه جمع‌آوری آن به روزهای آغازین بحران و تشکیل دفتر تبلیغات جبهه و جنگ بازمی‌گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ تحمیلی از نگاه مطبوعات جهان


مجموعه کتاب‌های «جنگ ایران و عراق از نگاه مطبوعات جهان» ، برگرفته از اسناد مطبوعاتی و بریده جراید خارجی موجود در مرکز ملی اسناد دفاع‌مقدس است که پیشینه جمع‌آوری آن به روزهای آغازین بحران و تشکیل دفتر تبلیغات جبهه و جنگ بازمی‌گردد.

جنگ تحمیلی از نگاه مطبوعات جهان

عراقی‌ها جنگ را در روابط عمومی خود به کار می‌گیرند

زبان اصلی: انگلیسی. شماره: 000441

منبع: اسکاتمن / رابرت فیسک / بصره

1359/7/11-1980-10-3

مترجم: رسول منصوری

منبع خبر

احتمالاً عراقی‌ها در سخن بیش از دیگران دشمن آنچه که «دشمن صهیونیست» می‌خوانند هستند، اما هنگامی که نوبت به مطبوعات جهانی می‌رسد، آن‌ها از کتابچه روابط عمومی اسراییل برگی جدا کرده‌اند. در یک اقدام تبلیغاتی که تقریباً در تاریخ جنگ‌های معاصر سابقه نداشته است، دولت بغداد بیش از 1000 خبرنگار، گزارشگر تلویزیونی و فیلم‌بردار را به کشور دعوت کرده است و هزینه مسافرت آن‌ها از انگلیس، آمریکا، ژاپن و کشورهای دیگر پرداخت کرده است.

به خبرنگاران هنگام ورود به بغداد هتل مجانی داده می‌شود و گهگاه به جبهه‌های جنگ برده می‌شوند به این امید که گزارشات آن‌ها به نفع ارتش عراق و تجاوز آن به ایران باشد.

هم اکنون مشکل عراقی‌ها این است که کوشش نظامی آن‌ها بسیار کم اهمیت‌تر از آنچه که هفته گذشته بود، به نظر می‌رسد. خبرنگاران به سرعت درک کردند که ایرانیان راسخ‌تر از آن هستند که در تبلیغات عراق عنوان می‌شود. با وجود این، حکومت عراق عموماً به وعده‌هایش عمل کرده و جریان جنگ هرچه که باشد، آن‌ها مسئولانه خبرنگاران را به مناطق نبرد منتقل کرده‌اند. از بصره می‌توان تاکسی‌هایی را با نرخ‌های بسیار بالا برای رفتن به جبهه کرایه کرد.

به خبرنگاران هنگام ورود به بغداد هتل مجانی داده می‌شود و گهگاه به جبهه‌های جنگ برده می‌شوند به این امید که گزارشات آن‌ها به نفع ارتش عراق و تجاوز آن به ایران باشد

این سفرها دو چیز را ثابت کرده است: «اول اینکه رفتار مناسب نیروهای عادی عراقی که زیر آتش قرار دارند بیشتر از اعمال وزارت اطلاعات عراق نشانگر دست و دل بازی عراقی‌هاست؛ دوم اینکه عراقی‌ها پس از کسب چند موفقیت ابتدایی در جبهه‌ها، هم اکنون ابتکار عمل را از دست می‌دهند. هم چنین مقامات دولتی عراقی که خبرنگاران را همراهی می‌کنند. تجربیات جدیدی کسب کرده‌اند.»

در سه موقعیت جداگانه، کارگزاران وزارت اطلاعات عراق عکاسان را به صحرای شمال خرمشهر بردند تا صرفاً شاهد از بین رفتن نیروهای خودی توسط خمپاره‌های ایرانی باشند.

عراق تمایل زیادی به انجام حداکثر تبلیغات دارد. حتی به خبرنگاران اجازه داده شده که با مجروحان بستری در بیمارستان نظامی مصاحبه کنند. برخلاف دولت اسراییل، عراق حتی در مورد خبرنگاران خارجی اقدام به سانسور هم نکرده است.

تصویر روی خبر ارتباطی به موضوع مطرح شده در خبر ندارد و تزئینی است.

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: خبرگزاری ایسنا